Dela sidan:

Per Holknekt: ”Är han en betald influencer?”

Tråk-Linkedin har inte varit sig likt sedan entreprenören och kändisen Per Holknekt började sprida sina åsikter om livet och affärslivet där. Den före detta Odd Molly-grundaren och Big Brother-stjärnan lyckas med konststycket att få 53 delningar på en uppdatering om en inbjudan till att hålla ett TED talk eller så lägger han ut en bild på en skylt han sett och får 2 500 likes.

På Linkedin.

Han har över 17 000 följare och de flesta avgudar honom – hejaropen vill aldrig ta slut.

Samtidigt finns det långa trådar som handlar om hur man ser till att inte drabbas av Pers ”enkelriktade flöde”. Och som någon konstaterade är förmodligen en hel del marknadsförare och influencers förbannade på att en gammal skejtare och riksalkoholist har lyckats med detta enorma genomslag utan att lägga pengar på dyra filmer eller påkostade podcaster. Karln kör med textbaserade statusuppdateringar där han oblygt erbjuder sina tjänster: ”Jag föreläser regelbundet, ca 60ggr/år, i Sverige och internationellt, Jag bokas med fördel via Talarforum eller min agent Charlotte på Profile Agency”. Mitt framför våra ögon görs det affärer i kommentarerna till såna uppdateringar.

Han har till och med såna framgångar på Linkedin att han utsatts för så kallad talktrigging – det vill säga nån som skriver något totalt socialt avvikande (i detta fall outades det att det var tråkigt att Holknekt tagit ett återfall och åt fast för rattonykterhet körandes en båt) och i samma veva försöker placera ett varumärke kring den stora räckvidd ett sånt gräl genererar.

Det Per Holknekt sysslar med kallas social selling – att man tycker en massa och har en dialog med kunderna tills de är mogna att köpa  – och då gäller det att ha något socialt att sälja. Och Per Holknekt har allt socialt i världen att sälja: Enorma framgångar blandat med tungt missbruk och buklandningar på botten av samhället. Snygga kändis-kvinnor vid sin sida och en hemsnickrad rättframhet som går genom rutan – även om den råkar vara en tråkig laptop på jobbet.

Vad kan du då lära dig av Per Holknekt:

  1. Det är innehållet som är det viktiga – inte förpackningen. Alla snackar podcast eller video, det vill säga distributionsformen, medan det är vad man säger och vem som är mottagaren som är det viktigaste.
  2. Du måste beröra människor känsloliv. Logiska eller ekonomiska argument fungerar till en vissa nivå – sen kommer reptilhjärnan in i beslutsfattandet.
  3. Blir du gillad av många – kommer du bli hatad av en del. Det är en omöjlighet att alla kan gilla dig eller ditt företag. Den som inte sticker ut finns inte.
  4. Plattityder eller livets sanning – det avgöra dina läsare eller besökare. Du och ditt bolag kan bara vara er själva.
  5. Ett högre syfte och dimension är viktigt. Per Holknekt lyckades sälja stickade koftor i massor genom en story om en tjej som var coolare än alla andra tjejer i skejtsvängen i Los Angeles. Det var tydligen viktigt för många kunder.
  6. Svaghet är starkt. Vi identifierar oss med de som visar sig vara såbara men har förmågan att komma tillbaka. Amerikanerna kallar det för ”comeback kid” och älskar det förbehållslöst.

Är du trött på Per Holknekt och att Linkedins nya algoritmer favoriserar honom? Lugn, det finns fullt med trådar som diskuterar bästa sättet att slippa honom och lugnt återgå till stockbilderna, säljpitcharna och bolagsskrytet.