Dela sidan:

Agile marketing – så lyckas och överlever du!

Marknadsplanen är död. I alla fall den gamla versionen där marknadschefen likt Plura låste in sig i en stuga och värkte fram en årslång marknadsplan som hans eller hennes team sedan utförde till punkt och pricka. Världen ser inte ut så idag.

Test, analys och tweakning i en evig loop är det som gäller. Kunden är i många fall illojal och marknadsföringen ett enda långt testskott för hitta igen kunden i virrvarret av olika kanaler.

På senare tid har jag träffat flera marknadschefer som jag inte ens tror känner till begreppet agile marketing men ändå jobbar så. När de kladdat ner sin marknadsplan på whiteboarden så har den varit två månader lång och varit full av testning och möjligheter till omtag. Omedvetet har de börjat jobba agilt men utan metod eller verktyg.

Utan verktyg eller metod (känner du till kanban eller scrum?) blir ett agilt arbetssätt en utmaning i långa loppet. Den digitala marknadsföringskompetensen är oftast lägre på produkt- eller säljsidan. När man då inte använder verktyg eller metoder som hjälper till att hålla ihop ett agilt arbetssätt riskerar marknadsföringen att bli ett soloprojekt som varken får med sig sälj eller produktsidan – eller de byråer som man jobbar med.

Och det här är viktigt eftersom marknadsarbetet är mer integrerat med framförallt säljet än någonsin. En säljare kanske bara behöver vara med i en tiondel av en marknadskampanj men måste ha koll på vad, hur och när hon eller han ska göra något. Och jobbar man tight med en byrå med marknadsföringsåtgärder som löper parallellt i flera länder gäller det att verkligen hålla ordning på projektet. Annars riskerar agiliteten att sluta med kaos i stället för ett smart och snabbfotat sätt att bli framgångsrik.

 

Ps.

Vill du läsa mer om varför du ska jobba agilt och samtidigt lära dig lite militärhistoria (spoiler – tyska militären krigade agilt redan på 1800-talet) rekommenderar jag The Art of Action av Steven Bungy.