Detaljfascist eller flummare – så hittar du rätt contentnivå

Ja, du måste älska detaljerna för att lyckas bli framgångsrik i modernt contentskapande. Men det gäller förstås att veta när man ska vara detaljfokuserad och när det där dags att släpa detaljerna och fokusera på the big picture.

Jag tror på två enkla regler.

  1. När det gäller optimering, testning och kanalval gäller det att vara en detaljfascist och på allvar diskutera hur stor en anmälningsknapp ska vara på pixelnivå eller om den ska vara grön eller ljusgrön.
  2. Texter och detaljer i innehållet gäller det att mer fokusera på vinkeln, tonen och vilka som är intervjuade än om man ska skriva även eller också, använda TT:s språkregler vad gäller stor eller liten bokstav eller skriva funka eller fungera.

Min erfarenhet är att ju mer tekniskt inriktade bolagen är desto större förkärlek till att snöa in på detaljer som inte en endaste läsare kommer att bry sig om. Eftersom teknikbolagen redan har utmaningen att deras område är tekniskt och svårt att förstå binder de dessutom ris för sin egen rygg genom att vara överdrivet petiga och stelbenta vad gäller språk och ordval. De som gnatar om detaljer i språket eller val av ord tenderar att lägga på tok för lite tid på att hitta roliga och oväntade vinklar eller försäkra sig om att de verkligen besvara kundernas utmaningar.

Så det är ganska enkelt för dig som marknadschef eller contentansvarig: Kanal och distribution – detaljfascist. Texter och innehåll – flummig och skön.
Då hittar du den rätta mixen.