Marketplace borde döda Blocket i långa loppet

Överlever Blocket Facesbooks lansering av köp- och säljtjänsten Marketplace? Kortsiktigt ja. Långsiktigt – troligen inte.

Här är varför jag tror det.

Blocket är i mångt och mycket en kopia på amerikanska Craigslist. Fult men trovärdigt och enkelt. Craigslist har funnits sedan 1995 på den amerikanska marknaden och har varit oerhört framgångsrik på att sno det som en gång i tiden var en av lokaltidningarnas kassako – eftertextannonserna.

Men verkligheten har på många sätt sprungit ifrån Craigslist. Airbnb har tagit uthyrningen av bostäder genom att erbjuda en bättre användarupplevelse med bland annat omdömen, kalendrar och inbyggt betalningsfunktion. Craigslist har även förlorat biljettförsäljningen till StubHub. Även om Blocket är mer inriktat på köp och sälj mellan privatpersoner finns det stora likheter – lokalt fokus med relativt små resurser till produktutveckling.

De siffror som Facebook släppt säger lite om hur Marketplace har gått sedan relanseringen (första försöket med en köp – och säljmarknad var redan 2007) i oktober förra året.  Den enda siffran är att 18 miljoner saker lades upp i maj enbart i USA och Facebook hävdar att redan nu använder 450 miljoner människor organiskt skapade köp- och säljgrupper (exempelvis Årsta: Köp Byt och Sälj Lokalt!) globalt. Det innebär förstås inte att alla de personer i Sverige som köper och säljer i grupper automatiskt börjar använda Marketplace i stället och aldrig lägger en annons på Blocket men steget till att testa Marketsplace är väldigt kort för en Facebookanvändare. Tekniksajten Teccrunch listar tre avgörande anledningar till att Marketplace är en stark utmanare till Craigslist – och därmed borde ta över mycket från Blocket i Sverige.

Förtroende – Facebook Marketplace ser till att du gör affärer med en person på Facebook som med största sannolikhet är just den hon eller han utger sig för att vara – inte nån skum person som anonymt försöker kränga stöldgods på Blocket.

Enkelhet – 64 procent av svenskarna använder Facebook, enligt Internetstatisik.se. Och Marketplace är placerad på bästa plats i Facebookappen samtidigt som vi lägger ungefär 50 minuter om dagen på Facebooks olika tjänster. Det är inte nån liten startup som Blocket har att tampas med utan de tjänster som tar upp allra mest av vår mobiltid.

Roligt – det är inte så kul att surfa på Blocket i mobilen.  Facebook är duktiga på att skapa en rolig användarupplevelse och därmed ge oss spontanshopping i mobilen bland grejer som nån annan haft förut.

Den här profetian kommer jag säkert att få äta upp eftersom giganter som Facebook och Google har misslyckats med massor av lanseringar och tjänster som knappt nån kommer ihåg längre – och Markteplace har dessutom misslyckats tidigare. Men med en marknadsplats som ligger mitt i Facebookappen och dessutom är gratis vore det konstigt om inte en del av de 64 procenten av svenskarna som använder Facebook inte lägger upp nån gammal bralla eller barnstol för att kolla om någon nappar på erbjudandet.