Market automation är dött

”5 enkla sätt att bli en bättre marknadsförare” dimper ner i mejlen. Och sen kommer ”Ladda ner guiden – 7 sätt att öka konverteringarna”. Känns innehållet relevant och något som du vill ta del av? Nej, trodde inte det. Du är inne i en marknadsföringsloop som orkestreras av ett marketing automation-verktyg. Men oroa dig inte, snart är det dött.

Anledningen är enkel. Det är på tok för enkelt och oinspirerande innehåll som tvingas in i tråkiga mallar där man med massutskick tror att man ska bli relevant bara för att det finns ett system som håller ordning på hanteringen. Systemen skapar struktur, det är bra. Men det dödar kreativitet och viljan att skapa innehåll som sticker ut och är kul och relevant.

Och det är inte bara jag som hittar på det här. Alltfler marknadschefer jag pratar med ifrågasätter marketing automation och leverantörerna som kränger dessa system samtidigt som marknadscheferna väljer att nedgradera från dyra och komplicerade system som Hubspot till enklare och billigare lösningar.

För om det vore så enkelt att det finns ”5 sätt att bli en bättre marknadsförare” så skulle ju en apa kunna utföra jobbet. Alla med erfarenhet vet att det kräver studier, svett, blod och tårar för att uppnå resultat – inte en lista på 1500 tecken.

Lösningen är att fokusera ännu mer på innehållet i sig och att ha ett agilt arbetssätt.  Det finns inga one size solutions som passar alla. Det är ingen slump att engagemanget för publicisters och varumärkens innehåll sjunker på sociala medier just nu. Enligt en undersökning från Buzzmo har engagemeanget sjunkit med 20 procent på Facebook sedan januari i år.

Så lyssna alltså ännu mer på dina kunder och gör fler galna testskott och underbara upptåg. Dina kunder kommer inte tycka att du är oseriös bara för att du testar något märkligt eller ovanligt innehåll. Men de kommer att totalt glömma bort dig om fortsätter att pumpa ut mer tråkigt marketing automation-innehåll.