Dela sidan:

Vad gör du när ditt varumärke trollas sönder?

Internet var en underbar skapelse som skapades av snälla vetenskapsmän för andra vetenskapsmän och snart kom att älskas av nästan hela världen. Nu: Fake news, trollfabriker, ransomware ,rån och mord som kan beställas på darknet som vore det ett par gympadojor. Det är dags, käre kommunikatör, att du lär dig grundläggande it-säkerhet för att överleva på det smutsiga internet.

Det som händer nu är att vi ser en helt ny global spelplan för hur kommunikation fungerar och vi som jobbar med professionell kommunikation måste börja fundera på hur vi ska skydda oss själva och våra kunders varumärken, ip-rättigheter och intressen på en arena där sant eller falskt har en, minst sagt, otydlig innebörd.

För det är inte business as usual. Trumps påverkan på den politiska kommunikationen är så självklar att den knappt behöver nämnas. Samtidigt finns det mer tekniska händelser som kommer att påverka oss. Ett exempel var när den amerikanska underrättelsemyndigheten NSA fick sina spionverktyg stulna och en hackargrupp använde dem för att skapa kanske det mest effektiva ransomware, spionprogram, som världen hade skådat: Wannacry infekterade och låste 400 000 datorer och servrar runtom världen. Organisationer och företag som inte hade bra backuprutiner satt, minst sagt, pyrt till.

Vi har kinesiska bolag som har som affärsidé att stjäla ip-skyddade innovationer och sälja dem för halva priset på världsmarknaden. Det finns de som hävdar (det är inga foliehattar – vettiga och kunniga it-säkerhetsmänniskor) att bolag som Huawei är en front för kinesiska statens maktambitioner och att Ericsson snart är ett minne blott på samma sätt som kanadensiska Nortel och amerikanska Motorola.

Nu tänker du att det här är high-flying-snack om globala telekombolag eller amerikanska spionmyndigheter (eller amerikanska presidenter) – hur påverkar det vår verksamhet eller kunder? När era konkurrenter börjar stjäla era affärshemligheter eller era kunder eller utsätts för trollattacker för att någon illvillig konkurrent köpt en attack på varumärket och renommén – då kommer den berömda skiten att träffa fläkten ordentligt. Den byrå eller marknadsavdelning som då har en konkret handlingsplan för att agera vid en attack kommer att klara sig betydligt bättre än den som blir tagen med brallorna nere.

Sen finns det självklart inga enkla lösningar på de här utmaningarna utan bara det faktum att vi kommer att behöva investera mer tid och pengar i informationssäkerhet och att det nog är bäst att börja öva – på allt från it-intrång och ransomware-attacker till att hantera trollkampanjer på sociala medier eller att kryptera hårdiskar.

Välkommen till internet 2018.