Dela sidan:

Så här idiot-anpassar du affärerna

Om du har läst boken Omgiven av idioter eller gått en ledarskapsutbildning där man jobbat med den så kallade DISC-modellen så känner du kanske till idén om att det finns fyra typer av människor när det kommer till hur vi vill interagera och kommunicera: röd, blå, grön och gul.

Röda är dominanta doers – prestationsinriktade, självmotiverande och oberoende. Blå är petimätrar – noggranna, samverkande och försiktiga, gröna är filbunkar – uthålliga, principfasta, eftertänksamma medan de gula är mysmänniskor – entusiastiska, påverkande och självsäkra.

Skalan och analysen är givetvis mer finkornig än så och det finns en del kritik mot vetenskapligheten i modellen men det är ändå många som jobbar med den och tycker att den fungerar bra.

Det här kan användas till mer än ledarskapskurser och gruppdynamiska träningsläger – för vem vill inte bli tilltalad på det sätt som hen älskar? Som om avsändaren känner dig lite bättre och gnuggar dig medhårs hela tiden.

Jag lyssnade nyligen på ett case där en kund ville nå vinintresserade människor för att bygga upp ett nyhetsbrev med hög konvertering. Annonsering mot Facebook-deltagare drev besökare till att delta i en undersökning kring vilken typ av livsnjutare man var, vilken typ av vin som gav högst njutningen och hur lyckade middagsbjudningar gick till. På ett, givetvis, delningsvänligt sätt fick besökarna målgruppsanpassade testresultat: Du som bestämmer själv (röd), bäst i test (blå), det trygga valet (grön) och dina kompisar kommer att gilla (gul). Den som gjorde testet fick alltså ett omdöme om sig själv som han eller hon helt enkelt själv vill uppfattas som – och antalet delningar ökade samtidigt som det blev lätt att skapa profilbaserade nyhetsbrev som tryckte på rätt knappar för att öka öppningsfrekvens och konvertering.

Inget nytt, kanske.

Men den nya tjänsten Crystal har tagit DISC-baserad kommunikation ett steg till. Appen kartlägger oss alla – hur vi kommunicerar och interagerar på öppna källor på nätet och göra en DISC-profil på var och en av oss. Genom att använda Crystals plugin på exempelvis Linkedin kan man få en snabb DISC-profil på alla ens kontakter på Linkedin – hur personen i fråga vill interagera och kommunicera,  förslag på hur du bör kommunicera med hen för att vinna gehör och förståelse för det du vill. Crystal kan även köras på alla personer som du ska ha ett viktigt möte med där man får en kartläggning över hur deltagarna på mötet interagerar och den som vill öka konverteringsgraden på sina mejlutskick kan köra den genom Crystal och ut kommer omskrivna texter som bättre motsvarar mottagarnas preferenser och förhoppningsvis höjer konverteringsgraden.

Att kommunicera utifrån kundens preferenser är inget nytt men att kunna göra det utifrån hans eller hennes personliga preferenser om interaktion och kommunikation – på en bred skala – var i alla en nyhet för mig. Det kommer att kunna ta analyser av typkunder, eller så kallade personas, ett steg till och göra marknadskommunikationen bättre. Frågan är hur du kan använda dessa insikter i dina affärer?