Dela sidan:

Wallin gör helrätt och Nûjen tokfel när de motbevisar Uppdrag Granskning

 

I dag sänds Uppdrag Gransknings reportage om Fredrik Virtanen och #metoo och den påstådda våldtäkten på skribenten Cissi Wallin. Storyn är sedan länge känd och Uppdrag Granskning vill undersöka hur drevet gått till – både i traditionella och sociala medier. Tidigare granskade Uppdrag Granskning Özz Nûjen för att ha betalat svarta pengar till sedermera terroristen Rakhmat Akilov för en husrenovering.

Både Wallin och Nûjen försöker förskjuta fokus till något annat än sig själv. Wallin till att det ska handla om en konstig backlash-vinkel på #metoo-upproret och Nûjen att Uppdrag Granskning inte gjort sitt jobb och borde frågat hans svåger i stället. Både Nûjen och Wallin filmar intervjuerna och sänder dem i sina egna kanaler för att motbevisa bilden av det Uppdrag Granskning försöker påvisa.

Skillnaden är att Wallin gör det riktigt bra men att Nûjen gör det otroligt dåligt. Özz Nûjen är aggressiv, hånfull och anklagar reportern Janne Josefsson för att vara en ”creepy gubbe” då han sökt svågern och barnen svarat. Cissi Wallin är däremot lugn, väl förberedd och vill göra sig förstådd medan reportern Lina Makboul är hård och upplevs som ointresserad av att lyssna på Cissi Wallin. TV är ett känslomedium och effekten handlar till stor del om vem man får sympati för – reportern eller den granskade.

Oavsett vem som har rätt eller fel i dessa två granskningar är detta två skolboksexempel i att hantera intervjusituationer eller befinna sig i rampljuset – hård och hånfull eller påläst och villig till dialog. Resultatet är också tydligt. Cissi Wallin hade redan innan programmet sänts 290 000 visningar på Facebook-inlägget som delats över 1 800 gånger med ett kommentarsfält fyllt av stöd till Cissi Wallin och den inspelning som hon gjorde av intervjun. Özz Nûjen har inte samma stöd – delningar och kommentarer är färre och nästan alla på Youtube, där han också lagt upp filmen, har ogillat med en tumme ned.

Maktbalansen är tydligt förskjuten mellan tunga program som Uppdrag Granskning och de kändisar de försöker granska. Det är uppenbart att det med framgång går att ifrågasätta och driva en egen vinkel på det som granskas. Bilden och vinkeln som Uppdrag Granskning väljer, motbevisas och sprids på ett väldigt brett och effektivt sätt. Mer än någonsin gäller det att göra hantverket på rätt och trovärdigt sätt.