Dela sidan:

Agilt dödar gamla storbyrån

Den gamla storbyrån är snart död. Det beror på att kunderna förväntar sig nördigt nischade byråer som jobbar agilt. Då räcker inte den strategiska kunskapen hos de gamla storbyråerna för att hålla deras stora skepp flytande.

Marknadsavdelningarna kommer alltmer att organisera sig som mjukvarubolag. Det vill säga i små team på 6-7 personer med olika nischade kompetenser som jobbar enligt agila principer. Fokus är att, som ett team, hantera de viktigaste uppgifterna för att nå den övergripande visionen. Allt annat är oviktigt. Här snackar vi gnetigt lagarbete enligt tydliga processer och mål. Tänk svenska herrlandslaget i fotboll men med bättre individuella färdigheter.

Byråerna måste förstås spegla detta och jobba med liknande agila metoder och verktyg – och erbjuda den spetskompetens som marknadsavdelningarna saknar. För om man ska vara ärlig så är konsultens främsta existensberättigande att hen kan lite mer om något som kunden inte kan. I det breda ämnet digital marknadsföring gäller det därför att vara toknischad på organiskt sök, specialist på matfilm eller grym på varumärkesplattformar för tung industri. Jag tror att morgondagens framgångsrika byråer måste vara nördigt nischade på sin lilla grej för at kunna hålla en hög nivå i det man levererar till kund och samtidigt se till att passa in i kundens processer och metoder.

För att kunna jobba agilt är visionen och missionen av oerhörd vikt. Teamen följer den övergripande visionen och missionen och de tillhörande övergripande målen men bestämmer själva vad som är bästa metoderna, verktygen, kanalerna och medarbetarna för att nå upp till dessa mål. Strategiskt finns det alltså stora möjligheter för duktiga byråer att hjälpa företag att i stort sett dagligen formulera vision/mission till något konkret och begripligt som guidar alla team mot ett gemensamt mål. Jämför med en stor myrstack – det som kan misstolkas som ett enda stort kaos av kryp som springer omkring är i själva verket en decentraliserad jätteorganisation som håller samman via ständig horisontell – inte vertikal – kommunikation. Strategisk internkommunikation kommer att formligen explodera.

Så nischning, agila metoder och visionskommunikation tror jag är början på de gamla storbyråernas död – oavsett om de sysslar med reklam eller public affairs. De har inte förändringsförmågan att ställa om sitt taktiska erbjudande och de varken kan eller vill nörda ner sig tillräckligt i detaljerna. Vad gäller den strategiska kommunikationen har de givetvis kompetensen och kunnandet men eftersom det bara är en del av deras erbjudande i dag kommer affären att ta massor av stryk och i omställningsprocessen körs de om av byråer som nischat sig just kring visionskommunikation.

Så lär er inte lite om mycket. Lär er massor om lite. Då kommer kunden att vara nöjd och er byrå riktigt framgångsrik i framtiden också.