Dela sidan:

Så rekryterar du rätt – från hela världen

Har du också svårt att rekrytera? Sluta då söka efter sådana som dig själv och inse att Sverige är ett land med talanger från hela världen som med rätt budskap kommer att intressera sig för just ditt företag.

Ungefär två miljoner människor i Sverige har utländsk bakgrund – de är själva födda utomlands eller har minst en förälder som är född i ett annat land. Det är väldigt mycket, även mätt i internationella mått. Här finns en stor mängd arbetskraft som framförallt traditionella bolag har svårt att locka. Den politiska diskussionen handlar väldigt mycket om hur nyanlända med ibland liten eller ingen utbildning ska få fotfäste på den ganska krävande svenska arbetsmarknaden medan verkligheten, eller helheten, ofta handlar om välutbildade människor som vuxit upp i Sverige och söker arbetsgivare som kan både respektera deras ursprung och ge dem roliga arbetsuppgifter och karriärmöjligheter.

Vad måste då bolagen göra för att lyckas i sin kommunikation och rekrytering?

Det kan varas så enkelt att man behöver visa bilder på människor med olika typer av hår- eller hudfärg på sina rekryteringssajter. Det kan handla om att bolagets rekryterare vill vara så inställsamma eller politiskt korrekta att de börjar exotifiera (”vad vilt och häftigt svart och krulligt hår du har”) i intervjusituationer. Sånt gör att kandidaten i fråga helt enkelt inte känner sig välkommen och vänder sig någon annanstans på den i dag heta arbetsmarknaden.

Sen gäller det förstås att skaffa sig kunskap. Det här är inte massa flum eller pk-politik på jobbet. Det här är något man förstått i Silicon Valley, som kanske har världens bäst integrerade arbetsmarknad, sedan många år. De fokuserar på det som alla säger och ofta därför blir en klyscha – kompetensen. Du kan se ut som du vill, ha vilken könsidentitet som passar dig eller komma från ett land som ingen har någonsin hört talas om – din kunskap, förmåga att samarbeta och vilja och driv är oftast avgörande i Silicon Valley. Diverstiy managers har funnits i åratal samtidigt som Tim Cook, vd:n för världens största tech-bolag Apple, är öppet homosexuell.

Sen gäller det att få med sig rekryterande chefer. De behöver kunskapen men också tryggheten i att navigera rätt – ska man säga mörkhyad eller svart om en person med afrikansk bakgrund?  Hur mycket kan man fråga om en medarbetares familj och bakgrund bara för att man själv är jättenyfiken på hur det är att växa upp i Mellanöstern?

Till det kommer att bolaget måste göra ett statement: Tror man på att en blandning av människor gör det bästa jobbet och fattar de klokaste besluten – säg det då! Framförallt yngre yrkesverksamma personer lägger stor vikt vid arbetsgivarens moraliska kompass och då måste man som arbetsgivare berätta vad man tror på.

Som alltid i kommunikation gäller att inte bara snacka – man måste leva det själv. Om hela ledningsgruppen ser ut som jag – vita medelålders män med lite hår på skallen och blåa skjortor och kavajer på överkroppen – måste man som bolag kämpa ännu mer för att arbeta med en bredare representation och visa upp människor med annan bakgrund än den homogena ledningen.  Utseende, klass, kön, socioekonomisk bakgrund – våra hjärnor är fenomenala på att på en hundradels sekund registrera allt det när vi ser en bild eller träffar representanter för ett företag. Vi förstår direkt om vi på ett naturligt sätt kan ingå i gruppen eller inte.

Bolagen som breddar representationen och lyckas visa upp det ökar sannolikheten för att hitta de riktigt stora talangerna. De kommer nämligen i helt olika förpackningar.