Dela sidan:

I fredags dog bioreklamen – till slut

Vad är det med bioreklamen? Inklämd på första raden framför ungdomar som rappar om de globala hållbarhetsmålen och Stockholms Exergis obegripliga innehåll undrar jag om det hänt något med min hjärna – eller är det bara världen som har sprungit förbi den gamla tv- och bioreklamen? Klart är i alla fall att det som plågar oss på bioskärmen måste vara kontraproduktiva investeringar från varumärkena som snurrar förbi. Den reklam jag såg fick mig inte att vilja köpa något, inte att identifiera mig med ett enda varumärke eller få någon sorts positiv eller engagerad känsla. Även om jag i min irritation kommer ihåg några av varumärkena kan knappast den åsyftade CTA:n varit att jag skulle skriva denna text.

Kan det vara så att reklam, som den bärs fram på bio eller tv, helt enkelt är förlegad? Var Volvos Zlatan-filmer sista gången vi rycktes med av en reklamfilm som dessutom fick spinn långt utanför de betalda slotarna som filmen spelades på? Om du rannsakar dig själv så tror jag att du och dina kompisar pratade betydligt oftare om reklamfilmer för tio år sedan än idag.

Och det finns en förklaring. Kommunikation och marknadsföring smälter alltmer ihop och bildar ett nytt sätt att berätta historier på. Fokus ligger på företagens och varumärkenas mission och vision, att levandegöra vad företagen gör för världen och samhället runtomkring dem. Bygga en historia som kopplar ihop dem med något större än vad de försöker sälja. Detta kan vara svårt att berätta i en reklamfilm. Publiken är inte beredd på det, reklamfilmsbolagen är inte vana att jobba med det och varumärkena är fast i hur tv-reklam var för tio år sedan.

FAANG-bolagen, de stora techjättarna som turas om att vara världens högst värderade bolag, har en sak gemensamt: De är inte några stora köpare av tv- eller bioreklam. De berättar sin historia på andra sätt –påkostade och välregisserade produktsläpp, mytologi, superskickligt PR-makeri, thought leadership och SEO/SEM. Deras sätt att berätta historierna, bygga varumärket, marknadsföra sina produkter och slutligen sälja har inget att göra med tv- och bioreklam. Det håll som marknadsföring och kommunikation utvecklas mot i dag talar för att tv-reklamen kommer att spela en allt mindre roll i kommunikations- och marknadsföringslandskapet. Rörligt media – ja, men tv- eller bioreklam som koncept – nej.

För är det så att du som marknadsförare vill hårdsälja en produkt och inte har musklerna eller orken att bygga en företagshistoria som Apple så finns det ju alltid en armada av influencers som mot betalning visar upp och använder dina prylar för sina målgrupper – betydligt enklare och effektivare än en dyr reklamfilm på tv eller bio.