Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag31.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Jörgen Lindqvist

Jörgen Lindqvist är delägare i kommunikationsbyrån Greatness och hans fokus är content – och marknadskommunikation för huvudsakligen b2b-bolag. Han var tidigare chefredaktör på Computer Sweden och har bevakat och påverkat it-branschen i tio års tid. Jörgen har även jobbat inom techmedia i Silicon Valley och bevakat den nordiska Life Science-branschen.


Publicerad 5 September 2016

Så sticker ditt företag ut i content-djungeln

Contentfabriker som producerar skräp som du kan läsa överallt i dina flöden har förstås noll nytta. Enligt en undersökning från Buzzumo delas 50 procent av allt content mindre än 8 gånger och 75% mindre än 39 gånger. Och det är material inom huvudsakligen business to consumer. De siffrorna får anses som rätt okej inom B2B där målgrupperna är mycket mindre och villigheten att dela material är lägre.

Allt fler av mina uppdrag handlar om att hjälpa bolagen att förstå vilka utmaningar deras kunder har. Vad håller kunderna vakna om natten – som vi kan hjälpa dem med? Eftersom content – generellt – går rätt dåligt bör man nog ta sig en riktig funderare innan man trycker på content-kulsprutan. Vad är det egentligen som är riktigt viktigt för våra kunder? Och hur kan vi prata om det på ett sätt som ingen annan gör utan att tråka ut dem?

Den största risken, tror jag, är att det blir för tråkigt. Vem vill läsa ännu en ”Tio tips för att bli bättre på….nånting”- artikel? Och vem orkar titta på en corporate-film som i generella drag berättar hur just deras produkt löser i stort sett alla problem mellan kundtjänst och produktutveckling?

Nej, less is more. Och förståelse för de riktigt jobbiga utmaningarna hos kunderna kommer att vara jätteviktigt för att sticka ut i den enorma floden av irrelevant skräp.

Dela blogginlägget:

Mer från Jörgen Lindqvist

Till bloggen >

Dags att döda den sminkade reklamgrisen

Reklamtröttheten fortsätter att växa. I dag tycker 63 procent att reklam är störande, en siffra som var 52 procent för tio år sedan samtidigt som 71 procent inte gillar att...

12 Mars 2020

Linkedingelska – så här slutar du

Hur uttrycker man sig genuint? Vi pr-konsulter säger till våra kunder att de inte ska hitta på, undvika att ljuga och helt enkelt säga som det är. ”De mest framgångsrika...

29 November 2019

Se upp för Postnordsjukan – kass logistik OCH kommunikation

Tre beställningar med olika leverantörer visar hur viktig kombinationen av kommunikation och logistik är för att göra mig som kräsen kund nöjd. Hur gör ditt företag för att inte vara...

15 Oktober 2019