Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag31.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Jörgen Lindqvist

Jörgen Lindqvist är delägare i kommunikationsbyrån Greatness och hans fokus är content – och marknadskommunikation för huvudsakligen b2b-bolag. Han var tidigare chefredaktör på Computer Sweden och har bevakat och påverkat it-branschen i tio års tid. Jörgen har även jobbat inom techmedia i Silicon Valley och bevakat den nordiska Life Science-branschen.


Publicerad 4 April 2016

Bloggpaniken – varför läser ingen det vi skriver?

Vad ska vi göra med bloggen? är en av de vanligaste frågor jag får när jag pratar med marknads- och kommunikationschefer. De första årens entusiasm för företagsbloggar har vänt. Skribenterna har insett vilket hårt arbete en bra blogg kräver och marknadsavdelningen får kalla fötter när de tittar i analytics och ser hur få läsare de ofta långa draporna har medan arbetet med seo eller spridning i sociala medier i bästa fall är halvhjärtat.

Det är inte lätt att underhålla en bra blogg som skapar intresse kring företaget, personalen eller produkterna. Bloggdöden ruvar runt hörnet för de bloggar som fortsätter med långa drapor av tekniskt innehåll och med ett utifrån och in-perspektiv berättar om företaget eller tekniken eller affärsområdet som just de sysslar med.

Men det finns alternativ. För dig som är redo att satsa tid och pengar på att det ska bli riktigt bra.

Då måste du:

-Bjuda på åsikter och känslor. Alla människor, även it-specialister eller inköpare av städtjänster, är människor av kött och blod som går igång på det som berör dem känslomässigt.

– Jobba med att hitta vinkeln – det som är udda, nytt, renodlat, sticker ut och berör.

– Paketera tydligare och skriva kortare. Listor, punkter, fråga-svar, tipsartiklar, video – allt som bryter slentrian med 4 000 tecken rakt upp och ner är välkommet.

– Skriva sällan men bra. Genomslag får du inte genom kvantitet – utan med kvalitetsmaterial som är hårt vinklat och snyggt paketerat.

– Följa upp hur seo och sociala medier går. Det är ett gnetarbete men måste göras – använder vi rätt rätt ord hela tiden och hur reagerar målgrupperna vi köper i sociala medier?

För de som orkar bita sig kvar och jobba med kvalitén på innehållet och strukturerat hitta läsare är jag övertygad att en blogg kan fylla sitt syfte – skapa trovärdighet och förklara på vilket sätt ditt företag hjälper era kunder.

Annars kan du lika gärna lägga ner bloggen och därmed bespara dina stressade medarbetares en onödig deadline och satsa din egen tid på något viktigare.

Dela blogginlägget:

Mer från Jörgen Lindqvist

Till bloggen >

Dags att döda den sminkade reklamgrisen

Reklamtröttheten fortsätter att växa. I dag tycker 63 procent att reklam är störande, en siffra som var 52 procent för tio år sedan samtidigt som 71 procent inte gillar att...

12 Mars 2020

Linkedingelska – så här slutar du

Hur uttrycker man sig genuint? Vi pr-konsulter säger till våra kunder att de inte ska hitta på, undvika att ljuga och helt enkelt säga som det är. ”De mest framgångsrika...

29 November 2019

Se upp för Postnordsjukan – kass logistik OCH kommunikation

Tre beställningar med olika leverantörer visar hur viktig kombinationen av kommunikation och logistik är för att göra mig som kräsen kund nöjd. Hur gör ditt företag för att inte vara...

15 Oktober 2019