Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag31.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Jörgen Lindqvist

Jörgen Lindqvist är delägare i kommunikationsbyrån Greatness och hans fokus är content – och marknadskommunikation för huvudsakligen b2b-bolag. Han var tidigare chefredaktör på Computer Sweden och har bevakat och påverkat it-branschen i tio års tid. Jörgen har även jobbat inom techmedia i Silicon Valley och bevakat den nordiska Life Science-branschen.


Publicerad 13 Maj 2016

Bolagen är felbemannade – flytta över sälj till marknad

90 procent av de som kommer till en webbshop eller träffar en konsult eller säljare har redan bestämt sig för vad de ska köpa. Alltså har marknadsavdelningens ansvar för försäljningsprocessen ökat radikalt i det digitala försäljningslandskapet. Ända fram till det allra sista avgörandet ska kunden lotsas av kommunikation från marknadssidan.

Tyvärr är många b2b-bolag helt felbemannade.

Oftast sitter där en marknadschef med en eller två medarbetare som ska underrätta underverk och serva säljarna med heta leads. Min helt ovetenskapliga uppskattning säger att det går tre säljare på varje marknadsförare på ett genomsnittlig teknik- eller it-bolag i dag. Egentligen borde det vara tvärtom.

Att jobba strukturerat med allt från analys av kundernas utmaningar till att tweaka rubriker i Facebooks canvas-format kräver förstås kunskap – men även resurser. Det positiva som händer just nu är att marknad och sälj börjar närma sig varandra. Gnället på dåliga leads från sälj och suckarna över slöa säljare från marknad minskar. Så att säga vem som är säljare eller marknadsförare kanske är hårklyveri i en nära framtid. Men min fasta övertygelse är att allt fler i sälj- och marknadsorganisationen måste jobba med strategisk bearbetning av kunder genom att utbilda och rådge dem i ett tidigare stadium än det som kan kallas färdigt lead. Och eftersom contentbruset nu ökar kraftigt från teknik- och it-bolag måste det göras strukturerat och med hög kvalitet. Ingen läser en dålig bloggpost. Och då behöver marknadsavdelningen byggas ut – både personal- och kompetensmässigt.

Dela blogginlägget:

Mer från Jörgen Lindqvist

Till bloggen >

Dags att döda den sminkade reklamgrisen

Reklamtröttheten fortsätter att växa. I dag tycker 63 procent att reklam är störande, en siffra som var 52 procent för tio år sedan samtidigt som 71 procent inte gillar att...

12 Mars 2020

Linkedingelska – så här slutar du

Hur uttrycker man sig genuint? Vi pr-konsulter säger till våra kunder att de inte ska hitta på, undvika att ljuga och helt enkelt säga som det är. ”De mest framgångsrika...

29 November 2019

Se upp för Postnordsjukan – kass logistik OCH kommunikation

Tre beställningar med olika leverantörer visar hur viktig kombinationen av kommunikation och logistik är för att göra mig som kräsen kund nöjd. Hur gör ditt företag för att inte vara...

15 Oktober 2019