Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag31.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Jörgen Lindqvist

Jörgen Lindqvist är delägare i kommunikationsbyrån Greatness och hans fokus är content – och marknadskommunikation för huvudsakligen b2b-bolag. Han var tidigare chefredaktör på Computer Sweden och har bevakat och påverkat it-branschen i tio års tid. Jörgen har även jobbat inom techmedia i Silicon Valley och bevakat den nordiska Life Science-branschen.


Publicerad 4 Maj 2016

Contentmänniskor – er tid är också snart kommen!

Min förra blogpost om säljare som snart konkurreras ut av mjukvara skapade protester och en jättebra diskussion på linkedin. Jag tror att en hel del säljare tänkte ”men du själv då, hur kommer det gå för din jäkla bransch!”.

Och de har givetvis rätt.

I framtiden kommer bra och intressant content att kunna skapas av självlärande och kognitiv mjukvara. Enligt en spaning från analysföretaget Gartner kommer 20 procent av allt content år 2018 att skapas av maskiner. Gartner hävdar att affärsrelaterat content som börsinformation, juridiska dokument, marknadsrapporter , pressmeddelanden, artiklar och white papers – alla är kandidater till att tas över av automatiserade skrivverktyg. Drivkraften är ganska enkel – undersökningar visar att ju mer skräddarsytt innehållet är desto högre sannolikhet har det att konsumeras av målgruppen. Och vill man vara riktigt målgruppsanpassad är ju varje individ en målgrupp – och då finns det givetvis ingen ekonomi längre i att skriva 10 000 artiklar för att nå lika många beslutsfattare. Men om en maskin gör det – inga problem med den ekonomiska kalkylen.

Lösningen för oss stackare inom contentindustrin är – givetvis – densamma som för säljarna. Klättra uppåt i näringskedjan. Ha djupa specialistkunskaper inom ditt område (det räcker inte att vara en ”bra journalist som kan skriva”), skaffa dig förståelse för vad dina kunder vill uppnå och jobba med marknadschefens långsiktiga strategi. Bli en affärsutvecklare.

Och ja. Vi ska också ta 2 000 kronor i timmen. Och se till att vd:n är med på minst hälften av alla strategimöten.

Annars kan vi också dö.

Dela blogginlägget:

Mer från Jörgen Lindqvist

Till bloggen >

Dags att döda den sminkade reklamgrisen

Reklamtröttheten fortsätter att växa. I dag tycker 63 procent att reklam är störande, en siffra som var 52 procent för tio år sedan samtidigt som 71 procent inte gillar att...

12 Mars 2020

Linkedingelska – så här slutar du

Hur uttrycker man sig genuint? Vi pr-konsulter säger till våra kunder att de inte ska hitta på, undvika att ljuga och helt enkelt säga som det är. ”De mest framgångsrika...

29 November 2019

Se upp för Postnordsjukan – kass logistik OCH kommunikation

Tre beställningar med olika leverantörer visar hur viktig kombinationen av kommunikation och logistik är för att göra mig som kräsen kund nöjd. Hur gör ditt företag för att inte vara...

15 Oktober 2019