Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag02.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Jörgen Lindqvist

Jörgen Lindqvist är delägare i kommunikationsbyrån Greatness och hans fokus är content – och marknadskommunikation för huvudsakligen b2b-bolag. Han var tidigare chefredaktör på Computer Sweden och har bevakat och påverkat it-branschen i tio års tid. Jörgen har även jobbat inom techmedia i Silicon Valley och bevakat den nordiska Life Science-branschen.


Publicerad 12 Mars 2020

Dags att döda den sminkade reklamgrisen

Reklamtröttheten fortsätter att växa. I dag tycker 63 procent att reklam är störande, en siffra som var 52 procent för tio år sedan samtidigt som 71 procent inte gillar att få reklam baserat på tidigare sökningar på nätet, enligt en undersökning från Orvesto.

Men vad betyder det här för kommunikationen idag och för kommunikationen som vi kommer att syssla med om fem eller tio år?

Självklart kommer traditionell reklam inte vara en lukrativ bransch att befinna sig i men jag tror att reklamtröttheten inte bara gäller renodlad reklam. I den nisch där jag befinner mig, B2B-kommunikation, kommer bolagen tvingas att sluta med content eller kommunikation som är en sminkad reklamgris. Det vill säga att man skapar och delar reklambudskap men paketerar dem som content. Det är en illa dold hemlighet att många B2B-bolag vill berätta vilka lysande saker de gör, hur enastående de är och vilken smart teknik de har i stället för att skapa och dela innehåll som hjälper eller inspirerar den potentielle kunden vilket gör att bolaget som delat innehållet framstår som en trovärdig avsändare som har kunskap och löser problem.

Jag tror att reklamtröttheten i grund och botten handlar om att vi människor i allt mindre utsträckning vill få förklarat för oss hur smart, bra, snygg eller grym produkt eller tjänst ett företag har producerat. Vi vill veta vad vi själva har för nytta eller glädje av den. Jag vet – det är en självklarhet – men det är en självklarhet som är oerhört lätt att säga och producera strategidokument kring men ack så svår att leva efter när vd:n eller säljavdelningen trycker på för att marknadsföringen och kommunikationen måste stödja säljet här och nu.

Om vi extrapolerar utvecklingen (ja, jag vet att det är en osäker metod men väldigt lite talar för att vi plötsligt ska börja gilla reklam) så kommer i stort sett hela svenska befolkningen att hata reklam om 20 år. Det tror jag gäller oavsett vilken paketering den kommer i.

De B2B-företag som snabbt och smärtfritt avlivar den sminkade reklamgrisen kommer att vara vinnarna.

Dela blogginlägget:

Mer från Jörgen Lindqvist

Till bloggen >

Linkedingelska – så här slutar du

Hur uttrycker man sig genuint? Vi pr-konsulter säger till våra kunder att de inte ska hitta på, undvika att ljuga och helt enkelt säga som det är. ”De mest framgångsrika...

29 November 2019

Se upp för Postnordsjukan – kass logistik OCH kommunikation

Tre beställningar med olika leverantörer visar hur viktig kombinationen av kommunikation och logistik är för att göra mig som kräsen kund nöjd. Hur gör ditt företag för att inte vara...

15 Oktober 2019

Swedbank – kostsamt att inte kunna kommunikation

Uppdaterad 2019-03-29 En ledare som inte förstår – eller kan ta råd om – hur kommunikation fungerar år 2019 är bevisligen väldigt dyr och farlig för stora börsbolag. När Birgitte Bonnesen...

28 Mars 2019