Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag31.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Jörgen Lindqvist

Jörgen Lindqvist är delägare i kommunikationsbyrån Greatness och hans fokus är content – och marknadskommunikation för huvudsakligen b2b-bolag. Han var tidigare chefredaktör på Computer Sweden och har bevakat och påverkat it-branschen i tio års tid. Jörgen har även jobbat inom techmedia i Silicon Valley och bevakat den nordiska Life Science-branschen.


Publicerad 3 Mars 2016

Därför är kollegorna viktigare än kunden

Kunden snackar vi gärna om. Men vill ha så lite att göra med som möjligt. Därför berättar vi ofta fel saker för fel människor.

Vi är customer centric, älskar att ge service till våra kunder och har alltid fokus på – våra kunder, läsare eller besökare. Så låter det ofta när vd:n och kommunikationsavdelningen berättar hur företagakulturen är. Vi vet alla att det sällan stämmer.

Fråga dig själv – visst pratar du mer med kollegor, chefer och medarbetare – än kunder? Visst väljer du ibland att luncha med kollegor istället för en jobbig kund? Och handen på hjärtat, visst älskar du att skvallra om cheferna och inte kunderna?

Kärleken till det interna växer med storleken på företaget. Har du många att snacka om eller fika med så blir det allt lättare att hasa omkring med innetofflorna och dricka automatkaffet dag ut och dag in medan vi sitter i interna möten och pratar om hur vi borde omorganisera oss eller förändra interna processer.

Vad innebär det här då för hur vi kommunicerar med våra kunder, läsare eller tittare?
Vi förstår dem givetvis inte. Och den man inte förstår pratar man inte med och skulle man mot förmodan göra det så görs det på fel sätt.Och känner man inte kunden så kopierar man ofta andra.

Vi säger alltså samma sak som konkurrenterna till en kund som vi inte förstår.
Ska du berätta om ditt företags erbjudande till konsumenter går det ibland att fuska och stämma av med kompisar och sig själv. Business to business är det riskabelt och handlar det om komplicerad teknik är det rena självmordet. Du behöver inte vara tekniker själv men du måste intressera dig för tekniken och framförallt för kunden. För är är det nåt som bestraffas i den digitala kommunikationseran så är det att inte våga sticka ut med ett eget kundanpassat budskap.
Så. Är det dags att bryta med det innersta i vårt mänskliga väsen – att bli bekräftade av vår egen lilla flock och ligga i hemma och lata oss i den gemensamma värmen?

Det finns nämligen några människor där ute som vill höra hur vi kan hjälpa dem.

Dela blogginlägget:

Mer från Jörgen Lindqvist

Till bloggen >

Dags att döda den sminkade reklamgrisen

Reklamtröttheten fortsätter att växa. I dag tycker 63 procent att reklam är störande, en siffra som var 52 procent för tio år sedan samtidigt som 71 procent inte gillar att...

12 Mars 2020

Linkedingelska – så här slutar du

Hur uttrycker man sig genuint? Vi pr-konsulter säger till våra kunder att de inte ska hitta på, undvika att ljuga och helt enkelt säga som det är. ”De mest framgångsrika...

29 November 2019

Se upp för Postnordsjukan – kass logistik OCH kommunikation

Tre beställningar med olika leverantörer visar hur viktig kombinationen av kommunikation och logistik är för att göra mig som kräsen kund nöjd. Hur gör ditt företag för att inte vara...

15 Oktober 2019