Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag31.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Jörgen Lindqvist

Jörgen Lindqvist är delägare i kommunikationsbyrån Greatness och hans fokus är content – och marknadskommunikation för huvudsakligen b2b-bolag. Han var tidigare chefredaktör på Computer Sweden och har bevakat och påverkat it-branschen i tio års tid. Jörgen har även jobbat inom techmedia i Silicon Valley och bevakat den nordiska Life Science-branschen.


Publicerad 19 Februari 2016

Därför måste bolag bli – riktiga – publicister

Vettigt innehåll på kundens villkor är avgörande för de b2b-bolag som vill bli framgångsrika i dagens digitala marknadsföringslandskap. Men så ser det inte ut i dag.

Innehållet- oavsett om det är ett 30-sidigt whitepaper eller en minuts videosnutt – är sällan skapat på kundens villkor. Bolagen har inte tagit steget till att bli riktiga publicister – att hjälpa kunden med relevant information som i första hand är producerad för att kunden ska bli informerad och höja sin kunskapsnivå och därmed känna ett oerhört starkt band till bolaget som publicerat innehållet.

Att mäta resultatet är och kommer att vara helt avgörande för att avgöra om man digitalt kommunicerar med rätt material. Men att mäta skräp mot skräp ger knappast några större insikter eller marknadsfördelar. För så länge materialet är producerat med i första hand kortsiktig försäljning som mål så kommer bolagen aldrig att bli den trovärdiga leverantör som det finns alla möjligheter i världen att bli.

Eftersom bruset nu ökar i business to business-marknadsföringen kommer de teknik- och it-bolag som till fullo förstår värdet av att ställa sig på kundens sida att bli vinnarna. De som fortsätter att ”kränga burk” genom att berätta att just den tekniska lösningen som de säljer (och förstås många av konkurrenterna) är det bästa sen skivat bröd kommer att se både kundstocken och marginalerna att minska.

Här tror jag att teknik- och it-bolagen har mycket att lära av redaktionella arbetssätt. Gör det enkelt.

  • Måla upp vilka kunderna är.
  • Formulera deras utmaningar och problem.
  • Berätta historier om kundernas utmaning.
  • Förklara vilka lösningar – även konkurrenternas – som finns på marknaden och hur ni jobbar med några av dessa lösningar.
  • Och glöm inte att göra allt detta på ett lättsmält, aptitligt och roligt sätt.

Detta är långt viktigare än vilket content marketing-system som marknadsavdelningen använder just nu.

Dela blogginlägget:

Mer från Jörgen Lindqvist

Till bloggen >

Dags att döda den sminkade reklamgrisen

Reklamtröttheten fortsätter att växa. I dag tycker 63 procent att reklam är störande, en siffra som var 52 procent för tio år sedan samtidigt som 71 procent inte gillar att...

12 Mars 2020

Linkedingelska – så här slutar du

Hur uttrycker man sig genuint? Vi pr-konsulter säger till våra kunder att de inte ska hitta på, undvika att ljuga och helt enkelt säga som det är. ”De mest framgångsrika...

29 November 2019

Se upp för Postnordsjukan – kass logistik OCH kommunikation

Tre beställningar med olika leverantörer visar hur viktig kombinationen av kommunikation och logistik är för att göra mig som kräsen kund nöjd. Hur gör ditt företag för att inte vara...

15 Oktober 2019