Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Jörgen Lindqvist

Jörgen Lindqvist är delägare i kommunikationsbyrån Greatness och hans fokus är content – och marknadskommunikation för huvudsakligen b2b-bolag. Han var tidigare chefredaktör på Computer Sweden och har bevakat och påverkat it-branschen i tio års tid. Jörgen har även jobbat inom techmedia i Silicon Valley och bevakat den nordiska Life Science-branschen.


Publicerad 16 Mars 2016

Därför segrar sociala medier inom b2b-marknadsföring

Kombinationen sociala medier och b2b-marknadsföring har hittills varit rätt sval. Min upplevelse är att marknadsförare är oroliga för att ”ingen ska bry sig på Linkedin” och att ”det bara är bråk på Twitter”. Och framförallt för att deras smala målgrupper inte går att hitta där  – på sociala medier gör man reklam för läsk, choklad och popbandet Kent, ungefär.

Om vi struntar i debattklimatet på Twitter och Linkedins gammeldags layout så tror jag att alltfler marknadsförare i b2b-bolag måste intressera sig för hur de kan hitta, engagera och konvertera målgrupper på sociala medier. Den enkla anledningen är att det är billigt och förhållandevis effektivt att jobba med b2b-målgrupper här. Facebook och Instagram, Linkedin, Twitter, Google – alla blir alltmer förfinade i sina utvalskriterier. Med ett metodiskt målgruppsarbete kombinerat med  – självklart – rätt innehåll vid rätt tidpunkt kommer b2b-världen alltmer att handla om nischat innehåll som distributeras socialt.

Visst går det att hitta målgrupper via Schibstedts annonserbjudande och Bonniers digitala palett. Problemet är bara, som en medieplacerare uttryckte det att ”jag får spendera en halv dag att hitta rätt person hos Bonnier medan hos Youtube tar det tjugo minuter att hitta målgrupp och distribuera vårt innehåll”. Bonnier och Schibstedt har målgrupperna men det är på tok för krångligt att navigera rätt. Därför kommer även b2b-marknadspengarna att gå alltmer till sociala medier där man själv, eller med hjälp av rätt byrå, bygger upp och optimerar målgrupper och kampanjer.

De byråer – både på content –och reklamsidan – som inte fattar detta kommer att få det svårt att bevisa för sina kunder vilken nytta de gör. För en marknadsförare inom b2b vill alltid jobba mot nischade målgrupper och där blir de stora sociala medierna allt bättre.

Dela blogginlägget:

Mer från Jörgen Lindqvist

Till bloggen >

Dags att döda den sminkade reklamgrisen

Reklamtröttheten fortsätter att växa. I dag tycker 63 procent att reklam är störande, en siffra som var 52 procent för tio år sedan samtidigt som 71 procent inte gillar att...

12 Mars 2020

Linkedingelska – så här slutar du

Hur uttrycker man sig genuint? Vi pr-konsulter säger till våra kunder att de inte ska hitta på, undvika att ljuga och helt enkelt säga som det är. ”De mest framgångsrika...

29 November 2019

Se upp för Postnordsjukan – kass logistik OCH kommunikation

Tre beställningar med olika leverantörer visar hur viktig kombinationen av kommunikation och logistik är för att göra mig som kräsen kund nöjd. Hur gör ditt företag för att inte vara...

15 Oktober 2019