Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag31.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Jörgen Lindqvist

Jörgen Lindqvist är delägare i kommunikationsbyrån Greatness och hans fokus är content – och marknadskommunikation för huvudsakligen b2b-bolag. Han var tidigare chefredaktör på Computer Sweden och har bevakat och påverkat it-branschen i tio års tid. Jörgen har även jobbat inom techmedia i Silicon Valley och bevakat den nordiska Life Science-branschen.


Publicerad 9 November 2016

Den äkta Trumpismen: Ska du också ljuga, förtala och splittra?

Lögnerna vann. Dom mot oss.

Donald Trump är vald till ledare för det som en gång var världens starkaste demokrati. Och han har tagit sig dit genom att vara en outsider, någon som har skrutit om att han egentligen inte har någon erfarenhet av det han ska göra – styra ett land genom politiska beslut. Framgången bygger på lögner (enligt Politicofacts har 70 procent av hans påståenden under valkampanjen varit lögner) och att ställa folkgrupper mot varandra och krydda det med att förtala och förlöjliga kvinnor, funktionshindrade eller krigsveteraner med fel religion – och att upplevas som äkta.

Denna seger riskerar att kopieras av allt från politiker på lokal nivå till opinionsbildare och företagsledare världen över: Hitta en stor grupp som känner sig åsidosatt. Ställ dig på deras sida och spy sedan galla över alla som inte är som denna grupp. Finns det några missnöjen som går att exploatera – gör det. Och faktakolla inga argument eller påståenden, det räcker att se till att rätt filterbubblor fungerar och bekräftar er gemensamma världsbild och påståenden. Och kom ihåg: Ju större lögner ni slänger fram – desto osannolikare är det ”att det skulle kunna vara falskt”. Det är en metodik som har sisådär 80 år på nacken och har visat sig vara väldigt politiskt framgångsrik i de mest skilda länder och styrelseskick – oftast med katastrofala följder.

Det som talar emot att du som företagsledare eller politiker ska ut och börja ljuga och bedra dina kunder eller väljare är förstås det praktiska resultatet av Trumps kommande fyra år. Det mesta talar för att narcissisten Trump kommer att skapa en stor mängd kaos, vanstyre och spänningar i landet under de kommande fyra år han är vald som president.  Den amerikanska maktfördelningen kan stoppa eller förhala vissa förslag men kaoset och populismen kommer att generera en hel del besvikna väljare. För en sak är säker: Trumps politik kommer inte att skapa mer jobb, social stabilitet eller ökad säkerhet för de vita, oftast manliga väljare, som känt sig så åsidosatta och missgynnade att de röstat fram honom till makten.

Den kommande besvikelsen talar för att det blir en relativt kort tid vid makten för Donald Trump. Och om du som företagsledare eller lokal politiker har ett längre perspektiv än så är det ändå den sanna vägen som din politik eller ditt företags kommunikation ska välja. Filterbubblor eller inte – levererar din politik eller ditt företag inte på vad ni utlovat så kommer ni att bli bestraffade i det långa loppet.

Det vi ändå kan lära oss av Trump är styrkan av att upplevas som äkta – en mänsklig ledare. Den opolerade ytan gör att han ”är som vi” och pratar på ett sätt som alla människor kan känna igen sig i. Hillary Clintons höga intelligens, höga arbetskapacitet, professionella framtoning och balanserade sätt har snarare varit en nackdel för henne. Hon har uppfattats som stel och omänsklig medan Trumps igenkänningsfaktor har varit enorm.

Så i det långa loppet vinner äkthet över korrekthet men sanning över lögn.

Dela blogginlägget:

Mer från Jörgen Lindqvist

Till bloggen >

Dags att döda den sminkade reklamgrisen

Reklamtröttheten fortsätter att växa. I dag tycker 63 procent att reklam är störande, en siffra som var 52 procent för tio år sedan samtidigt som 71 procent inte gillar att...

12 Mars 2020

Linkedingelska – så här slutar du

Hur uttrycker man sig genuint? Vi pr-konsulter säger till våra kunder att de inte ska hitta på, undvika att ljuga och helt enkelt säga som det är. ”De mest framgångsrika...

29 November 2019

Se upp för Postnordsjukan – kass logistik OCH kommunikation

Tre beställningar med olika leverantörer visar hur viktig kombinationen av kommunikation och logistik är för att göra mig som kräsen kund nöjd. Hur gör ditt företag för att inte vara...

15 Oktober 2019