Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Jörgen Lindqvist är delägare i kommunikationsbyrån Greatness och hans fokus är content – och marknadskommunikation för huvudsakligen b2b-bolag. Han var tidigare chefredaktör på Computer Sweden och har bevakat och påverkat it-branschen i tio års tid. Jörgen har även jobbat inom techmedia i Silicon Valley och bevakat den nordiska Life Science-branschen.
Publicerad 21 juni 2017
Ja, du måste älska detaljerna för att lyckas bli framgångsrik i modernt contentskapande. Men det gäller förstås att veta när man ska vara detaljfokuserad och när det där dags att släpa detaljerna och fokusera på the big picture.
Jag tror på två enkla regler.
Min erfarenhet är att ju mer tekniskt inriktade bolagen är desto större förkärlek till att snöa in på detaljer som inte en endaste läsare kommer att bry sig om. Eftersom teknikbolagen redan har utmaningen att deras område är tekniskt och svårt att förstå binder de dessutom ris för sin egen rygg genom att vara överdrivet petiga och stelbenta vad gäller språk och ordval. De som gnatar om detaljer i språket eller val av ord tenderar att lägga på tok för lite tid på att hitta roliga och oväntade vinklar eller försäkra sig om att de verkligen besvara kundernas utmaningar.
Så det är ganska enkelt för dig som marknadschef eller contentansvarig: Kanal och distribution – detaljfascist. Texter och innehåll – flummig och skön.
Då hittar du den rätta mixen.
Reklamtröttheten fortsätter att växa. I dag tycker 63 procent att reklam är störande, en siffra som var 52 procent för tio år sedan samtidigt som 71 procent inte gillar att...
12 mars 2020Hur uttrycker man sig genuint? Vi pr-konsulter säger till våra kunder att de inte ska hitta på, undvika att ljuga och helt enkelt säga som det är. ”De mest framgångsrika...
29 november 2019Tre beställningar med olika leverantörer visar hur viktig kombinationen av kommunikation och logistik är för att göra mig som kräsen kund nöjd. Hur gör ditt företag för att inte vara...
15 oktober 2019