Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag31.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Jörgen Lindqvist

Jörgen Lindqvist är delägare i kommunikationsbyrån Greatness och hans fokus är content – och marknadskommunikation för huvudsakligen b2b-bolag. Han var tidigare chefredaktör på Computer Sweden och har bevakat och påverkat it-branschen i tio års tid. Jörgen har även jobbat inom techmedia i Silicon Valley och bevakat den nordiska Life Science-branschen.


Publicerad 13 November 2017

Förtroende – hjälpen eller stjälpen för morgondagens byrå

I ett arbetsliv där vi tvingas att ta allt fler beslut på snabbare tid med osäker information behöver beslutsfattandet delegeras ännu mer. Självstyrande team och agila arbetsmetoder blir viktigare för alla som sysslar med kommunikation och marknadsföring i framtiden. Då duger det inte att chefen tar besluten – det måste du som jobbar närmast uppgiften göra.

Men här finns en stor och potentiellt väldigt svag länk. Förtroende. Om man som medarbetare eller chef inte har förtroende för de man jobbar med riskerar de autonoma och effektiva organisationerna att rasa samman direkt eftersom utan förtroende tar ingen ansvar. Det blir fernissa på gamla strukturer eller team som bara vill ha det goda med det nya sättet att arbeta – friheten – och inte det onda – det jobbiga ansvaret. Och då pajar det.
Agila team där var och inte tar ansvar kan inte ens kallas agila team. Självstyrande enheter, ja, du hör själv hur det låter om man ska vara självstyrande samtidigt som det saknas förtroende mellan medlemmarna i teamet och man därmed smiter från ansvar.

Tänk den klassiska serien the Office, Ricky Gervais geniala drift med idiotiska chefer och apatiska medarbetare. Mitt i den tonsäkra humorn finns det ett uns av allvar, en sorg över att arbetslivet måste vara så förbannat tråkigt, inrutat och fyllt av dåliga förväntningar och klichéer över hur man måste vara på jobbet. Jag tror inte vi förstår hur mycket tid och resurser vi behöver investera för att arbetsvardagen inte ska fortsätta att påminna om the Office.

En utmaning är att vi måste organisera oss på sätt som vi egentligen inte gjort sedan vi för 10 000 år sedan gick från jägar- och samlarsamhället till att odla marken. Våra hjärnor ser dock likadana ut och våra 10 000-åriga arbetsvanor sitter djupt.

Det räcker inte med en augusti-kick-off med ribbåt till skärgården, några timmars konfa och bärs i bastun på kvällen. Med alla de ovan nämnda fallgroparna och 10 000 år av hierarkista strukturer bakom oss tror jag att framgångsrika kommunikationsorganisationer måste vända på varenda sten som gnisslar i det sociala maskineriet om det så handlar om psykologsessioner för chefer eller schemalagda synkmöten.

Missförstå mig inte. Vi ska inte gå runt och mys-pysa med varandra dagarna i ända men de byråer och marknadsavdelningar som avsätter tid och resurser till att skapa organisationer där man litar på varandra kommer att vara oerhört mycket mer framgångsrika än konkurrenterna.
Och dessutom ha roligare.

Ps. Undrar du hur man förstör förtroende? Några tips:

Undvik konflikter. I stället för att ta upp det som skaver låter man irritationen bli en varböld som kan ta år att läka ut.
Fokusera på att göra rätt i stället för att göra rätt saker. Man blir en regelryttare som bara vill vara till lags – inte uppnå de långsiktiga målen.
Erkänn inte dina svagheter. Du försöker klara av allt vilket du givetvis inte kan och dina kompisar i teamet blir förbannade eftersom de hade kunnat hjälpa dig – om du frågat.
Fråga inte efter hjälp eller berätta när det gått åt skogen. På så sätt tar det extra lång tid att förstå vad som gått fel – och givetvis också att göra något åt problemet.
Underkommunicera. Vid oroliga tider eller när det går dåligt fyller medarbetare tomrummet själva med gissningar om vad som händer. Berättar man inte vad som händer startar ryktesmaskinen direkt.
Gör inte vad du lovar. Då blir alla garanterat förvirrade.

Dela blogginlägget:

Mer från Jörgen Lindqvist

Till bloggen >

Dags att döda den sminkade reklamgrisen

Reklamtröttheten fortsätter att växa. I dag tycker 63 procent att reklam är störande, en siffra som var 52 procent för tio år sedan samtidigt som 71 procent inte gillar att...

12 Mars 2020

Linkedingelska – så här slutar du

Hur uttrycker man sig genuint? Vi pr-konsulter säger till våra kunder att de inte ska hitta på, undvika att ljuga och helt enkelt säga som det är. ”De mest framgångsrika...

29 November 2019

Se upp för Postnordsjukan – kass logistik OCH kommunikation

Tre beställningar med olika leverantörer visar hur viktig kombinationen av kommunikation och logistik är för att göra mig som kräsen kund nöjd. Hur gör ditt företag för att inte vara...

15 Oktober 2019