Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag12.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Jörgen Lindqvist

Jörgen Lindqvist är delägare i kommunikationsbyrån Greatness och hans fokus är content – och marknadskommunikation för huvudsakligen b2b-bolag. Han var tidigare chefredaktör på Computer Sweden och har bevakat och påverkat it-branschen i tio års tid. Jörgen har även jobbat inom techmedia i Silicon Valley och bevakat den nordiska Life Science-branschen.


Publicerad 17 Oktober 2017

Häromdagen dog Moderaterna – för mig, dig och de flesta svenskar

Moderaterna bestämde sig på den nyligen avslutade partistämman för att vara ett i längden obetydligt parti. Fixeringen vid sverigedemokraterna fortsätter och man glömmer bort 70 procent av den svenska väljarkåren – en andel som kommer att växa. Ulf Kristersson är segerviss och glad i dag men kommer att framstå som den sämsta strateg och visionär som partiet någonsin haft.

Jag erkänner: Jag röstade på moderaterna två val i rad. Jag gillade Reinfeldt, Schlingmann och Borg: Mindre skatt på jobb, ordning och reda i finanserna men ett humant samhälle där vi tar hand om de som har det svårt. Nu kommer mannen som satt i Reinfeldts regering och hanterade just de sociala försäkringssystemen och vrider klockan 45 år bakåt – hårdare straff, inget asylmottagande, fördubblade anslag till försvaret. Känner du igen lukten av en politisk narcissist på yttersta högerkanten på andra sidan Atlanten?

Ulf Kristersson försvarar sig med att man nu ska bli ett mer visionärt parti som inte ägnar sig åt att ”missförstå motståndarna”. Men samtidigt missförstår han hela samtiden. Visioner som nu ska ta samhället framåt måste vara förankrade i dagens samhälle – inte det som vi hade när jag föddes på 70-talet.  Var är svaren på de viktiga och verkligt ödesmättade frågorna: Miljön. Den globala uppvärmningen. Flyktingströmmarna på grund av förändrat klimat. Digitaliseringen av samhället. Medborgarlön – automatisering och artificiell intelligens kommer att innebära att det finns allt färre traditionella jobb.

Gammelmoderater som Gunnar Hökmark jublar åt Kristerssons högergir. Problemet är bara att de inte ser var samhället är på väg – långsiktigt. Vi svenskar är, som min äldsta och bästa vän brukar säga, ”sossar allihopa” samtidigt som en global medelklass breder ut sig. Vi flyttar till städerna, vi jobbar med tjänster, vi har vänner över hela världen. Vi är inte rädda för andra kulturer eller att någon ska sno våra jobb – vi tänker att om någon smart människa kommer hit så kommer hon eller han att vara så duktig att hon eller han genererar fler jobb åt oss.

Det innebär inte att vi är naiva, vi förstår att migrationspolitiken måste förändras men att slopa asylrätten är både moraliskt och praktiskt en katastrof. Vi befinner oss inte i ett allas krig mot alla. Världen håller inte på att gå under. Vi tror, som de flesta framgångsrika företagsledare i dag, på att samarbetsförmåga, inte konkurrens, är den viktigaste ingrediensen för framgång oavsett om det handlar om politik eller affärer.

Hårdföra moderater som Hanif Bali har säkert en hel dator full med invektiv mot sådana som mig – mediemänniska som bor på Södermalm som dessutom är dum nog att bry mig om människor som råkar ha problem. Men vi blir allt fler. Hanif Bali och hans vänner kan fortsätta att skrika ut i internet – allt färre kommer att lyssna. Bara för att Trump blev president i USA eller främlingsfientliga FPÖ gått fram i valet i Österrike innebär det inte att den långsiktiga trenden talar för dem. Moderaterna kommer med sin nu fastslagna linje att slåss om de 30 procent av väljarna som rör sig mellan moderaterna och sverigedemokraterna. Och de kommer att bli långsamt färre. Att moderaterna har över tio procent om tio år vore en skräll med dagens politik.  Vi andra skulle hellre bränna upp våra Los Angeles Lakers-kepsar än att rösta åt det hållet.

Konkret, Ulf Kristersson, varför luftade du aldrig de här åsikterna när du satt i regeringen i fyra år och just styrde över socialförsäkringarna? Och hur tänker du kring de verkligt ödesmättade framtidsfrågorna?

 

Jörgen Lindqvist, grundare Content Analytics och tidigare chefredaktör Computer Sweden.

Dela blogginlägget:

Mer från Jörgen Lindqvist

Till bloggen >

Dags att döda den sminkade reklamgrisen

Reklamtröttheten fortsätter att växa. I dag tycker 63 procent att reklam är störande, en siffra som var 52 procent för tio år sedan samtidigt som 71 procent inte gillar att...

12 Mars 2020

Linkedingelska – så här slutar du

Hur uttrycker man sig genuint? Vi pr-konsulter säger till våra kunder att de inte ska hitta på, undvika att ljuga och helt enkelt säga som det är. ”De mest framgångsrika...

29 November 2019

Se upp för Postnordsjukan – kass logistik OCH kommunikation

Tre beställningar med olika leverantörer visar hur viktig kombinationen av kommunikation och logistik är för att göra mig som kräsen kund nöjd. Hur gör ditt företag för att inte vara...

15 Oktober 2019