Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag31.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Jörgen Lindqvist

Jörgen Lindqvist är delägare i kommunikationsbyrån Greatness och hans fokus är content – och marknadskommunikation för huvudsakligen b2b-bolag. Han var tidigare chefredaktör på Computer Sweden och har bevakat och påverkat it-branschen i tio års tid. Jörgen har även jobbat inom techmedia i Silicon Valley och bevakat den nordiska Life Science-branschen.


Publicerad 9 Mars 2016

Kära marknadsförare – bli lite mer enögd

Jag är journalist. Men jobbar med marknadsföring. Fast med journalistiska metoder, för det är effektivare och bättre för både kunden och slutkunden. Men hur tänker mina kunder – marknadsförarna?

Marknadsförarens utmaning är att hon eller han alltid har många så kallade stakeholders att ta hänsyn till. Vd:n, ägarna, kunderna, leverantörerna eller säljarna – alla vill tycka till om hur bolaget ska närma sig marknaden med sitt budskap. En marknadsförare jag pratade med häromdagen konstaterade att han hade fyra-fem stakeholders att ta hänsyn till – och då hade han inte ens kommit till gruppen konsulter som hans bolag borde bli bättre på att kommunicera med så att de i sin tur kunde sälja in bolagets tjänster.

En journalist har ofta bara en person att ta hänsyn till: läsaren/besökaren/tittaren. Därför gör vi journalister ofta bättre kommunikation än marknadsföraren. För vi bryr oss enbart om den som ska ta emot informationen. Vad är hen intresserad av? Vad är de viktigaste utmaningarna just nu? Allt annat teoretiserande struntar vi i. Pang på problemet!

Den traditionelle marknadsföraren tar för mycket hänsyn till alla tyckare och glömmer bort att vd:n inte kan bestämma om nuvarande och potentiella kunder vill ta del av bolagets innehåll – det avgör kunderna förstås helt själva baserat relevansen i innehållet.

En modern och framgångsrik marknadsförare lyckas navigera rätt bland alla tyckare och skapar därmed utrymme för journalistisk enögdhet som verkligen kan göra innehåll relevant för läsare och besökare. Då kommer bolaget att upplevas som någon kunden kan lita på – och vänder sig till när hon eller han behöver hjälp.

Dela blogginlägget:

Mer från Jörgen Lindqvist

Till bloggen >

Dags att döda den sminkade reklamgrisen

Reklamtröttheten fortsätter att växa. I dag tycker 63 procent att reklam är störande, en siffra som var 52 procent för tio år sedan samtidigt som 71 procent inte gillar att...

12 Mars 2020

Linkedingelska – så här slutar du

Hur uttrycker man sig genuint? Vi pr-konsulter säger till våra kunder att de inte ska hitta på, undvika att ljuga och helt enkelt säga som det är. ”De mest framgångsrika...

29 November 2019

Se upp för Postnordsjukan – kass logistik OCH kommunikation

Tre beställningar med olika leverantörer visar hur viktig kombinationen av kommunikation och logistik är för att göra mig som kräsen kund nöjd. Hur gör ditt företag för att inte vara...

15 Oktober 2019