Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag31.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Jörgen Lindqvist

Jörgen Lindqvist är delägare i kommunikationsbyrån Greatness och hans fokus är content – och marknadskommunikation för huvudsakligen b2b-bolag. Han var tidigare chefredaktör på Computer Sweden och har bevakat och påverkat it-branschen i tio års tid. Jörgen har även jobbat inom techmedia i Silicon Valley och bevakat den nordiska Life Science-branschen.


Publicerad 25 Augusti 2016

Kom igen Com Hem – ni kan bättre!

Com hem i Karlstad har ringt mig elva gånger i sommar.

Jag har förstås inte svarat.

Jag är en av 250 miljoner människor som använder Truecaller för att just undvika att prata om saker på telefon som jag inte vill prata om. Jag har full förståelse för att Com Hem försöker ringa mig – relativt nybliven företagare som i alla fall för två år sedan hade en hyfsad inkomst. Klart de ska försöka kränga på mig ett bredbandsabonnemang eller några nya tv-kanaler.

Men när systemet (det är förstås ett automatiskt ringsystem som kopplar när nån förvirrad människa råkat trycka på grön i stället för röd knapp) har ringt mig exempelvis tre gånger utan framgång ,varför fortsätter det då att ringa åtta gånger till? Det som händer är förstås att jag blir förbannad. Jag tänker, samtidigt som jag klickar bort samtalet, att Com Hem ska jag ”fan i mig aldrig göra affärer med”.  Och så fortsätter det att ringa sommaren lång.

Om vi ska tänka modern marknadsföring och content så borde Com Hem förstås göra aktiviteter först för att se om det finns nån tillstymmelse till intresse hos mig. Har jag stannat vid en sponsrad Com Hem-artikel på Facebook längre än en sekund? Har jag klickat på ett sponsrat inlägg på Instagram från Com Hem eller – håll i er nu – har jag valt att svara när de ringer?

Det kanske är så att i den enklaste och mest basala typen av försäljning och marknadsföring är det fortfarande okej att terrorisera folk i mobilen och på gatan (”Hej, hur tänker du kring mobilabonnemang” ”Jag tänker – skit i det du”). Men det borde inte hålla i långa loppet. Marknadslogiken säger mig att något ljushuvud hos någon operatör eller tv-distributör snart inser att de inte ska terrorisera folk varken i luren eller på gatan utan försöka ta reda på om de visar intresse för bolagets erbjudanden – och då på ett vänligt och smidigt sätt erbjuda lösningar inom det området.

Svårare än så är det faktiskt inte.

Dela blogginlägget:

Mer från Jörgen Lindqvist

Till bloggen >

Dags att döda den sminkade reklamgrisen

Reklamtröttheten fortsätter att växa. I dag tycker 63 procent att reklam är störande, en siffra som var 52 procent för tio år sedan samtidigt som 71 procent inte gillar att...

12 Mars 2020

Linkedingelska – så här slutar du

Hur uttrycker man sig genuint? Vi pr-konsulter säger till våra kunder att de inte ska hitta på, undvika att ljuga och helt enkelt säga som det är. ”De mest framgångsrika...

29 November 2019

Se upp för Postnordsjukan – kass logistik OCH kommunikation

Tre beställningar med olika leverantörer visar hur viktig kombinationen av kommunikation och logistik är för att göra mig som kräsen kund nöjd. Hur gör ditt företag för att inte vara...

15 Oktober 2019