Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Jörgen Lindqvist

Jörgen Lindqvist är delägare i kommunikationsbyrån Greatness och hans fokus är content – och marknadskommunikation för huvudsakligen b2b-bolag. Han var tidigare chefredaktör på Computer Sweden och har bevakat och påverkat it-branschen i tio års tid. Jörgen har även jobbat inom techmedia i Silicon Valley och bevakat den nordiska Life Science-branschen.


Publicerad 27 Oktober 2016

Kris i rekryteringsfabriken – tekniktalangerna måste smörjas ännu mer

Sigma IT ska rekrtyera tusen personer. Cybercom en om dagen i ett år. Och alla andra it-konsulter skriker efter utvecklare, beslutsstödsspecialister, testare och allt mellan himmel och jord som kan skilja en etta från en nolla. För att inte tala om vad kändisbolag som Spotify eller Klarna har för behov på utvecklarsidan.

Rekryterarna och utbildningsföretagen har bråda tider. Det finns bolag som snabbutbildar inom it-området med superkurser på 12 veckor där studenten ska kunna utföra lite enkel programmering när kursen är klar. Uptrail lockar med att kandidater ska kunna ansöka till it-jobb utan CV, det är bara svara ja eller nej på ett par frågor så har kandidaten gjort sin ansökan. Men det är som en kompis till mig påpekade ”Det hjälper inte om man slänger i fem metkrokar till i den lilla pölen, det finns inte fler storfiskar där ändå”.

Ett sätt att inte hamna i panikåtgärder är förstås att grundligt ta reda på vad medarbetarna gillar med företaget och dess kultur och berätta det för både potentiella kandidater och egna anställda. Eftersom det är ganska nytt att HR-chefer ska börja producera och distribuera eget content finns det förstås en massa snajdiga begrepp för det. Det gamla employer branding blandas med employer value proposition och andra buzzwords. Det kan du förstås strunta i. Men det gäller ändå att så ett frö av igenkänning hos någon som funderar på att byta jobb eller skaffa sin första anställning. Och man får heller inte glömma de redan anställda. De bör påminnas om hur bra de har det – om bara några stannar kvar i stället för att lockas av att konkurrenten så går det att räkna hem en investering på rätt nischat content mot rätt målgrupp.

Enklast är det förstås om det är ett bolag med unika och starka värderingar. Det hävdar alla bolag att de har men vi vet alla att det inte stämmer i verkligheten. Ett bolag som är bra på det här är Oneagency. Grundarna är två tvillingbröder som med starka egna värderingar lyckas de där många bara gör tafatta försök – de tror på sina värderingar själva och lyckas därför rekrytera både kvinnor (svårt inom it) och växa. Då är det förstås lättare att skapa och distribuera content som berör.

Dela blogginlägget:

Mer från Jörgen Lindqvist

Till bloggen >

Dags att döda den sminkade reklamgrisen

Reklamtröttheten fortsätter att växa. I dag tycker 63 procent att reklam är störande, en siffra som var 52 procent för tio år sedan samtidigt som 71 procent inte gillar att...

12 Mars 2020

Linkedingelska – så här slutar du

Hur uttrycker man sig genuint? Vi pr-konsulter säger till våra kunder att de inte ska hitta på, undvika att ljuga och helt enkelt säga som det är. ”De mest framgångsrika...

29 November 2019

Se upp för Postnordsjukan – kass logistik OCH kommunikation

Tre beställningar med olika leverantörer visar hur viktig kombinationen av kommunikation och logistik är för att göra mig som kräsen kund nöjd. Hur gör ditt företag för att inte vara...

15 Oktober 2019