Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag31.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Jörgen Lindqvist

Jörgen Lindqvist är delägare i kommunikationsbyrån Greatness och hans fokus är content – och marknadskommunikation för huvudsakligen b2b-bolag. Han var tidigare chefredaktör på Computer Sweden och har bevakat och påverkat it-branschen i tio års tid. Jörgen har även jobbat inom techmedia i Silicon Valley och bevakat den nordiska Life Science-branschen.


Publicerad 2 December 2016

Kundanpassat content – så bemöter du internt gnäll

Du och jag, kära marknadschef, är nästan alltid överens: Ditt bolag måste vända på perspektivet – förstå era kunders utmaningar och kommunicera kring det. Men du kommer att stöta på patrull från de mest oväntade håll i organisationen.
Här är gnället – och argumenten som biter tillbaka.

  1. ”Vi måste prata mer om vårt företag. Annars vet ju kunderna inte vart de ska vända sig”.

Svar: Ingen väljer leverantör utifrån en enstaka artikel eller film som de konsumerat. Och alla förstår vilka som är avsändaren om ett case ligger på vår sajt eller kan laddas ned via vår annons på Facebook. Första kontakten är bara början på resan till att bli en trogen kund.

 

  1. ”Varför berättar vi inte mer om hur vi själva jobbade – det var ju världens bedrift att sy ihop den här affären med våra leverantörer”.

Svar: Jag förstår det – och tack för allt hårt jobb du lagt ner. Men jag är ledsen. Hur vi jobbar internt bryr sig kunden inte om. Hon eller han vill ha en lösning på sina problem. Du firas internt och får din säljbonus – det är din belöning. Och du kommer att få ännu fler tillfällen att göra det när vi fokuserar på att berätta hur vi hjälper våra kunder.

  1. ”Vi kan inte skriva såhär – det är på tok för förenklat och dessutom fel!”

Svar: Vi ska givetvis inte publicera rena felaktigheter. Men förenkling krävs för att vi ska locka nya kunder som inte känner till oss och vår (ofta komplicerade) teknik. Se istället till helheten av det vi publicerar, white paper, tekniska guider och komplicerade case kommer att kompensera för det enklare material som vi publicerar just nu.

  1. ”Vi kan inte publicera sånt som kan uppfattas stötande av våra kunder”.

Svar: Den som saknar åsikt finns inte. Varumärken som Airbnb (delningsekonomi och icke-diskriminering), IKEA (jämställdhet) och Tesla (oljeberonde) är framgångsrika som en konsekvens av att de vågar ha åsikter. Våra kunder är mogna nog att se skillnad på våra åsikter och vår förmåga till en bra leverans.

  1. ”Om satsar på att bygga upp kända talespersoner höjer vi bara deras löneanspråk och gör dem attraktiva för konkurrenter att sno”.

Svar: Ja, men satsar vi på dem och får dem att växa kommer de alltid att tala väl oss. Vi har då en ambassadör i branschen som mycket väl kan komma tillbaka om några år när hon eller han har lärt sig ännu mer hos en konkurrent.

Dela blogginlägget:

Mer från Jörgen Lindqvist

Till bloggen >

Dags att döda den sminkade reklamgrisen

Reklamtröttheten fortsätter att växa. I dag tycker 63 procent att reklam är störande, en siffra som var 52 procent för tio år sedan samtidigt som 71 procent inte gillar att...

12 Mars 2020

Linkedingelska – så här slutar du

Hur uttrycker man sig genuint? Vi pr-konsulter säger till våra kunder att de inte ska hitta på, undvika att ljuga och helt enkelt säga som det är. ”De mest framgångsrika...

29 November 2019

Se upp för Postnordsjukan – kass logistik OCH kommunikation

Tre beställningar med olika leverantörer visar hur viktig kombinationen av kommunikation och logistik är för att göra mig som kräsen kund nöjd. Hur gör ditt företag för att inte vara...

15 Oktober 2019