Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag31.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Jörgen Lindqvist

Jörgen Lindqvist är delägare i kommunikationsbyrån Greatness och hans fokus är content – och marknadskommunikation för huvudsakligen b2b-bolag. Han var tidigare chefredaktör på Computer Sweden och har bevakat och påverkat it-branschen i tio års tid. Jörgen har även jobbat inom techmedia i Silicon Valley och bevakat den nordiska Life Science-branschen.


Publicerad 26 September 2016

Linkedin – så här får du genomslag

Linkedin är inte lätt. Alla säljer och ingen verkar köpa. Så vi harvar på med halvdana Linkedin-resultat eftersom vi inom b2b tänker att ”det är här våra kunder borda vara”.  CTR – antalet klick på din marknadsförda post – är ofta skrämmande låg samtidigt som urvalen av målgrupper i många fall lider av att det finns för få mottagare i din tilltänkta målgrupp (systemet säger nej) och du därför tvingas skicka ut ett nischat budskap till en alltför bred målgrupp. Resultatet är givetvis att antal klick blir ännu färre.

Men ge inte upp. Det finns hopp om du ändå tror på Linkedin som plattform för att nå kunder.

Här är fem förslag:

  1. Aktivera dina medarbetare på Linkedin – få dem att dela material som är relevant inom deras område. Det som en affärskontakt eller vän delar är förstås mycket mer trovärdigt än en sponsrad post.  Smarp erbjuder är ett roligt sätt att gamifiera spridande av content.
  2. Låt dina kunnigaste medarbetare blogga direkt hos Linkedin. På så sätt får de mer läsning eftersom man alltid tappar besökare när man länkar ut från tex Linkedin. Ge dem relativt fria tyglar att blogga om deras till exempel tekniska område och där bygga upp förtroende hos sina mottagare. Se till att bloggarna länkar till relevanta undersidor på er sajt – aldrig till förstasidan. Stärker även er SEO.
  3. Testa att sponsra de bloggposter som drar bra med organisk publik. Du får mer för pengarna genom att boosta en redan populär post än att försöka rycka upp något halvdant.
  4. Var oerhört nischad i det content som ni publicerar på Linkedin. Bättre att prata om en smal sak under lång tid än att försöka äga breda ämnen som alla snackar om.
  5. Sluta göra ”5 tips för en bättre lösning – artikarl” som underförstått pekar på en produkt eller tjänst som ni har. Alla gör det men ingen läser. Prova i stället att vända på det – ”6 värsta-lösningarna som du (tack och lov) aldrig hört talas om”. Negativt slår positivt och alltid viktigt att slå an en känsla.

Funkar inte det? Byt social plattform. Dina kunder finns också på Facebook eller Instagram och håller ofta garden lägre där.

Dela blogginlägget:

Mer från Jörgen Lindqvist

Till bloggen >

Dags att döda den sminkade reklamgrisen

Reklamtröttheten fortsätter att växa. I dag tycker 63 procent att reklam är störande, en siffra som var 52 procent för tio år sedan samtidigt som 71 procent inte gillar att...

12 Mars 2020

Linkedingelska – så här slutar du

Hur uttrycker man sig genuint? Vi pr-konsulter säger till våra kunder att de inte ska hitta på, undvika att ljuga och helt enkelt säga som det är. ”De mest framgångsrika...

29 November 2019

Se upp för Postnordsjukan – kass logistik OCH kommunikation

Tre beställningar med olika leverantörer visar hur viktig kombinationen av kommunikation och logistik är för att göra mig som kräsen kund nöjd. Hur gör ditt företag för att inte vara...

15 Oktober 2019