Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Jörgen Lindqvist

Jörgen Lindqvist är delägare i kommunikationsbyrån Greatness och hans fokus är content – och marknadskommunikation för huvudsakligen b2b-bolag. Han var tidigare chefredaktör på Computer Sweden och har bevakat och påverkat it-branschen i tio års tid. Jörgen har även jobbat inom techmedia i Silicon Valley och bevakat den nordiska Life Science-branschen.


Publicerad 29 November 2019

Linkedingelska – så här slutar du

Hur uttrycker man sig genuint? Vi pr-konsulter säger till våra kunder att de inte ska hitta på, undvika att ljuga och helt enkelt säga som det är. ”De mest framgångsrika varumärkena är de som är genuina, kolla in Patagonia, de lever som de lär”, säger vi.

Och så berättar bolagsrepresentanterna att de:

”Är glada och jättestolta.”

”Älskar utmaningar.”

”Är på en resa.”

Det betyder förstås ingenting eftersom alla säger så. De som säger att jobbet är en resa menar egentligen något annat – att det har varit skitjobbigt att förändra det gamla trötta bolaget, att man nästan gett upp men nu verkar gnället och tjatet äntligen ge en gnutta resultat, kanske. För du likaväl som jag vet att ett jobb inte är en skön resa.

Varför kommunicerar vi så här i företagssammanhang när vi vet att det egentligen är ett påhittat språk som ingen använder, förutom i pressreleaser och på Linkedin? Det enkla svaret är förstås att vi är sociala djur. Om top dog på gården – det största eller mest inflytelserika bolaget – pratar på det här sättet, så gör vi det med.

Den kanske mer smärtsamma och sanningsenliga förklaringen är att vi dessutom är fega och inställsamma varelser som i princip gör vad som helst för att vi ska undvika kritik eller att bli utfrysta. Vi kopierar andra – och minimerar på så sätt riskerna. Att vara genuin kräver nämligen att man känner sig själv och sin grupp väl och har modet att öppet berätta från hjärtat. Och det gillar inte alla och därför får man räkna med en viss risk för kritik. Den som gömmer sig bakom plattityder och corporate bullshit tar aldrig några sociala risker – alla andra gör det ju på det här sättet och dessutom förstår mottagaren inte vad som menas.
Då blir risken att bli attackerad eller utfryst liten.

Men lugn. Utöver att jobba med den egna och företagets självkänsla finns det vägar ur detta ordmissbruk. Det enklaste sättet att hitta tydliga och enkla beskrivningar av vad man vill berätta är, enligt min erfarenhet, att prata rakt ut.

Be någon ställa en snäll fråga: Berätta – vad handlar det här om egentligen? Vad är grejen? Väldigt få människor ger sig in i företagsklyschornas värld utan man förklarar rakt upp och ner: Vem, vad, hur, när – rent och friskt utan adjektiv, akronymer eller påhittade fraser.

Prova det nästa gång. Omgivningen kommer att bli chockad.

Dela blogginlägget:

Mer från Jörgen Lindqvist

Till bloggen >

Se upp för Postnordsjukan – kass logistik OCH kommunikation

Tre beställningar med olika leverantörer visar hur viktig kombinationen av kommunikation och logistik är för att göra mig som kräsen kund nöjd. Hur gör ditt företag för att inte vara...

15 Oktober 2019

Swedbank – kostsamt att inte kunna kommunikation

Uppdaterad 2019-03-29 En ledare som inte förstår – eller kan ta råd om – hur kommunikation fungerar år 2019 är bevisligen väldigt dyr och farlig för stora börsbolag. När Birgitte Bonnesen...

28 Mars 2019

I fredags dog bioreklamen – till slut

Vad är det med bioreklamen? Inklämd på första raden framför ungdomar som rappar om de globala hållbarhetsmålen och Stockholms Exergis obegripliga innehåll undrar jag om det hänt något med min hjärna...

21 Februari 2019