Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag26.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Jörgen Lindqvist

Jörgen Lindqvist är delägare i kommunikationsbyrån Greatness och hans fokus är content – och marknadskommunikation för huvudsakligen b2b-bolag. Han var tidigare chefredaktör på Computer Sweden och har bevakat och påverkat it-branschen i tio års tid. Jörgen har även jobbat inom techmedia i Silicon Valley och bevakat den nordiska Life Science-branschen.


Publicerad 27 November 2018

Marknadsförare – ni är för positiva!

En negativ nyhet slår alltid en positiv. Men hur ska man använda den insikten när man vill marknadsföra? Här står positiva marknadsförare inför en utmaning.

”Kan dom inte berätta nåt positivt på nyheterna nån gång” är en vanlig kommentar. Den som säger så har inte förstått en av människans främsta drivkrafter – att uppmärksamma faror och utmaningar och hitta smarta sätt att undvika dem. Vår reptilhjärna går helt enkelt igång på negativa nyheter – vare sig vi vill erkänna det för oss själva eller inte. Om du fortfarande inte tror mig – räkna alla redaktionella satsningar på ”positiva nyhetstidningar” eller positiva nyhetsgrupper och jämför deras framgång med vanlig nyhetsvärdering eller Facebookgrupper med kritisk udd – vad gillar folk att läsa och engagera sig i?

Ett viktigt verktyg i lådan för en duktig redaktör är just att vinkla nyheten till något negativt. Om en undersökning kommer fram till att 52 procent har fått bättre ekonomiskt utfall av en politisk reform och resten har fått det sämre är den givna rubriken: ”5 av tio missgynnas av politisk reform”. Anledningen är helt enkel att det funkar.

Marknadsförare har ofta svårt att ta till sig detta. Man tänker att negativt vinklade debattartiklar, nyheter eller blogginlägg ska smitta av sig på själva varumärket och få det att upplevas som negativt. Det tror jag är en tankevurpa – jag är övertygad att läsare, tittare eller lyssnare kan skilja mellan varumärket och en kritisk åsikt eller nyhet.

Dessutom är det en läggningsfråga. Journalister är, generellt sett, mer kritiska och gnälliga till sin natur än marknadsförarna. Marknadsförare vill bygga upp varumärken, hjälpa till att bygga positiva upplevelser och associationer – och har därför emotionellt svårt att publicera kritiska blogg- eller debattinlägg. Man vill inte negga sönder varumärket.

Jag tror det är fel och att företag och organisationer kan dra nytta av att ibland våga vara negativa och kritiska och helt enkelt hitta en mix i anslagen i hur man pratar med marknaden. Alla vet att det finns saker som kan förbättras och göras på bättre sätt – varför inte berätta om det utifrån de kunskaper man har på företaget? Att det finns olikheter och skillnader kan vara en nyhet i sig. En bredare palett än enbart det positiva skapar intresse och trovärdighet.

Självklart innebär detta också risker. Att ”sticka ut hakan” medför faror – mothugg är förmodligen det enklaste att hantera vare sig det är i kommentarsfält eller debattartiklar – man svarar på ett trovärdigt och respektfullt sätt och fortsätter att driva sin tes samtidigt som man får ännu mer uppmärksamhet.

Snarare är det mer riskfyllt att uppfattas som en tillgjord åsiktsmaskin, att de negativa nyheterna eller åsikterna upplevs som påklistrade eller påhittade. Det är varken förtroendeingivande eller varumärkesbyggande – vi ser snabbt igenom det som är påklistrat eller falskt.

Så, käre marknadschef, vad har du lackat ur på under senaste tiden? Ut med det på bloggen bara!

Dela blogginlägget:

Mer från Jörgen Lindqvist

Till bloggen >

Linkedingelska – så här slutar du

Hur uttrycker man sig genuint? Vi pr-konsulter säger till våra kunder att de inte ska hitta på, undvika att ljuga och helt enkelt säga som det är. ”De mest framgångsrika...

29 November 2019

Se upp för Postnordsjukan – kass logistik OCH kommunikation

Tre beställningar med olika leverantörer visar hur viktig kombinationen av kommunikation och logistik är för att göra mig som kräsen kund nöjd. Hur gör ditt företag för att inte vara...

15 Oktober 2019

Swedbank – kostsamt att inte kunna kommunikation

Uppdaterad 2019-03-29 En ledare som inte förstår – eller kan ta råd om – hur kommunikation fungerar år 2019 är bevisligen väldigt dyr och farlig för stora börsbolag. När Birgitte Bonnesen...

28 Mars 2019