Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag31.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Jörgen Lindqvist

Jörgen Lindqvist är delägare i kommunikationsbyrån Greatness och hans fokus är content – och marknadskommunikation för huvudsakligen b2b-bolag. Han var tidigare chefredaktör på Computer Sweden och har bevakat och påverkat it-branschen i tio års tid. Jörgen har även jobbat inom techmedia i Silicon Valley och bevakat den nordiska Life Science-branschen.


Publicerad 29 Februari 2016

McDonald´s och Skidförbundet = epic fail

Det är sportlovstider. Innan du vallar skidorna tycker jag du ska titta på bilden. Ordentligt.

bigmac1

Och. Tänk. Efter.

En elitidrottsman har på sig 2000-talets fulaste skidhjälm och gör reklam för mat som han aldrig skulle kunna äta mer än i undantagsfall om han överhuvudtaget vill förbli idrottsman på hög nivå. McDonald´s och skidförbundet vill få oss att tro att donken och idrott hör ihop. Visst. Då har hasch och schack en naturlig symbios och valium och maratonlöpning en magisk koppling.

Alla som inte har fastnat med huvudet i hamburgersås förstår att det här är ett haveri – budskap och bärare har absolut inget med varandra att göra. För elitidrottsmän och kvinnor äter inte på McDonald´s mer än i undantagsfall. Men nu är det sportlovstider och då flaxar Jens Byggmark och Frida Hansdotter omkring i reklamfilmer i hamburgerunderställ och låter sina vältränade kroppar ursäkta intaget av skräpmat för svennebanan som ska upp till fjällen.

Man kanske inte kan förvänta sig någon etisk kompass av ett bolag som McDonald´s eller att en elitidrottsman eller kvinna ska säga nej till pengar för att ha råd att flänga runt i Alperna säsong efter säsong. Men att skidförbundet låter Skidlyftet, en satsning för att få fler barn att komma ut i skidbacken, sponsras av McDonald´s måste ses som en missmatch av största mått.

Ingen unge står sig en dag i backen med en Big Mac i magen. Eller elitidrottare för den delen.

Ps. Det här visar att reklam har nått vägs ände. En liknande content-story hade stoppats sekunden efter att någon kläckt idén.

Dela blogginlägget:

Mer från Jörgen Lindqvist

Till bloggen >

Dags att döda den sminkade reklamgrisen

Reklamtröttheten fortsätter att växa. I dag tycker 63 procent att reklam är störande, en siffra som var 52 procent för tio år sedan samtidigt som 71 procent inte gillar att...

12 Mars 2020

Linkedingelska – så här slutar du

Hur uttrycker man sig genuint? Vi pr-konsulter säger till våra kunder att de inte ska hitta på, undvika att ljuga och helt enkelt säga som det är. ”De mest framgångsrika...

29 November 2019

Se upp för Postnordsjukan – kass logistik OCH kommunikation

Tre beställningar med olika leverantörer visar hur viktig kombinationen av kommunikation och logistik är för att göra mig som kräsen kund nöjd. Hur gör ditt företag för att inte vara...

15 Oktober 2019