Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag31.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Jörgen Lindqvist

Jörgen Lindqvist är delägare i kommunikationsbyrån Greatness och hans fokus är content – och marknadskommunikation för huvudsakligen b2b-bolag. Han var tidigare chefredaktör på Computer Sweden och har bevakat och påverkat it-branschen i tio års tid. Jörgen har även jobbat inom techmedia i Silicon Valley och bevakat den nordiska Life Science-branschen.


Publicerad 14 September 2016

Morgondagens publicist är inte ett mediebolag

Det var längesedan Dagens Industri var bäst på att serva sina besökare. Avanza eller Nordnet är i dag definitivt bättre på att ge rätt information (aktier, fonder, micro- och makroperspektiv) till besökarna på rätt sätt (relevant information och möjligheten att agera med hjälp av den informationen). I stället för Avanza och Nordnets fullblodsservice har Dagens Industri en slasktratt som kallas börssnack där misslyckade hemmatraders tävlar i att förolämpa varandra till sent på nätterna. Alla aktieintresserade med förståndet i behåll håller sig till Avanza och Nordnets tjänster och forum.

På kultursidan kliver Spotify in och börjar själva producera musik samtidigt som man erbjuder exklusiva intervjuer med artister och själva nobbar den vanliga pressens inviter. Vad gör Dagens Nyheter Kultur? Jo, fortsätter att recensera skivor en gång i veckan som om det vore 1992 och Smells Like Teen Spirit just revolutionerat rocken.

En nyhet eller ett reportage är i dag värd noll kronor och noll öre. Ändå hävdar Dagens Industri själva att de har ”en unik position som det går att ta betalt för” och DN skryter om att deras digitala upplaga ökar jättemycket. Men det kommer inte att räcka, potentialen att ta betalt för innehållet i sig självt är på tok för liten för att driva runt en redaktionell verksamhet som Dagens Industri eller Dagens Nyheter i längden. Det är i servicen, de specialiserade tjänsterna som man kan ta betalt. Ändå händer det väldigt lite hos framförallt Bonniers News. Några uppköp av några tjänster som är tvåa eller trea på marknaden har skett men när det gäller egentutvecklade tjänster kring de egna kärnämnena är det svagt.

Det gör att den bästa servicen, den mest relevanta informationen kommer från någon annanstans än de traditionella mediehusen i framtiden. Och utvecklingen kommer att fortsätta – tech, inredning, trädgård – det är bara en tidsfråga innan andra typer av tjänsteleverantörer än mediebolag tar över relationen som är baserad på den bästa och mest relevanta servicen.

 

Dela blogginlägget:

Mer från Jörgen Lindqvist

Till bloggen >

Dags att döda den sminkade reklamgrisen

Reklamtröttheten fortsätter att växa. I dag tycker 63 procent att reklam är störande, en siffra som var 52 procent för tio år sedan samtidigt som 71 procent inte gillar att...

12 Mars 2020

Linkedingelska – så här slutar du

Hur uttrycker man sig genuint? Vi pr-konsulter säger till våra kunder att de inte ska hitta på, undvika att ljuga och helt enkelt säga som det är. ”De mest framgångsrika...

29 November 2019

Se upp för Postnordsjukan – kass logistik OCH kommunikation

Tre beställningar med olika leverantörer visar hur viktig kombinationen av kommunikation och logistik är för att göra mig som kräsen kund nöjd. Hur gör ditt företag för att inte vara...

15 Oktober 2019