Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag31.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Jörgen Lindqvist

Jörgen Lindqvist är delägare i kommunikationsbyrån Greatness och hans fokus är content – och marknadskommunikation för huvudsakligen b2b-bolag. Han var tidigare chefredaktör på Computer Sweden och har bevakat och påverkat it-branschen i tio års tid. Jörgen har även jobbat inom techmedia i Silicon Valley och bevakat den nordiska Life Science-branschen.


Publicerad 27 Maj 2016

När bjöd du på kunskap sist?

Du vet den där kollegan som alltid har en stund över för att hjälpa till, diskutera en fråga eller bolla ett upplägg? Är det någon som du gillar? Okej. Har hon eller han ett bra jobb eller ett framgångsrikt företag? Jaså?

Ja, det är väl ganska enkelt – den som är nyfiken och villig att lära sig och dela med sig (utan att mansplaina eller leka viktigpetter) är helt enkelt en person man vill anställa, befordra eller göra affärer med.

Kunskapssamhället handlar lika mycket om att bjuda på som att skaffa sig kunskap. Det är de flesta av oss överens om. Men när det kommer till att verkligen dela med sig är det inte lika lätt för oss homo sapiens– och därför våra företag – att verkligen hjälpa andra med det vi kan och vet.

För vi sitter där och snålar. Är rädda för att hjälpa kollegan som, när man verkligen tänker efter, egentligen är en konkurrent om de roliga uppdragen och kallar potentiella partners till vår business för konkurrenter.

Dumsnåla.

Jag är det ibland. Du är det ibland.

Och så glider den där snälla killen eller tjejen bara fram och har tre gånger så många kontakter på Linkedin och dubbelt gånger så mycket i lön – fast hen inte kan mer eller skapar bättre resultat än vad jag gör.

Irriterande, eller hur?

Dela blogginlägget:

Mer från Jörgen Lindqvist

Till bloggen >

Dags att döda den sminkade reklamgrisen

Reklamtröttheten fortsätter att växa. I dag tycker 63 procent att reklam är störande, en siffra som var 52 procent för tio år sedan samtidigt som 71 procent inte gillar att...

12 Mars 2020

Linkedingelska – så här slutar du

Hur uttrycker man sig genuint? Vi pr-konsulter säger till våra kunder att de inte ska hitta på, undvika att ljuga och helt enkelt säga som det är. ”De mest framgångsrika...

29 November 2019

Se upp för Postnordsjukan – kass logistik OCH kommunikation

Tre beställningar med olika leverantörer visar hur viktig kombinationen av kommunikation och logistik är för att göra mig som kräsen kund nöjd. Hur gör ditt företag för att inte vara...

15 Oktober 2019