Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag31.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Jörgen Lindqvist

Jörgen Lindqvist är delägare i kommunikationsbyrån Greatness och hans fokus är content – och marknadskommunikation för huvudsakligen b2b-bolag. Han var tidigare chefredaktör på Computer Sweden och har bevakat och påverkat it-branschen i tio års tid. Jörgen har även jobbat inom techmedia i Silicon Valley och bevakat den nordiska Life Science-branschen.


Publicerad 9 Januari 2017

Rejäl nyårsbaksmälla för redaktör Zuckerberg

Vilken nyårsbaksmälla för Mark Zuckerberg! Superentreprenören som vill ”koppla samman världen och ge alla en röst” hade ungefär 8,7 miljoner motgångar förra året. Det var nämligen antalet delningar, reaktioner och kommentarer av fejkade nyheter som spreds på Facebook och påverkade utgången av det amerikanska presidentvalet.

USA är i dag ett väldigt delat land politiskt. Mannen som vill ”koppla samman världen” basade över en skapelse som på många sätt gjorde precis motsatsen. Hat och hittepånyheter tilläts flöda fritt på Facebook. Kritiken var förstås massiv och när det stod klart att Donald Trump vunnit presidentvalet krismöttes Zuckerberg och hans närmaste chefer i ett slutet chattrum och började med att försvara sig. Fejknyheter hade inte någon påverkan på valet, hävdade de. Men några veckor senare uppgav Facebook att man ska göra det lättare för användare att anmäla fejknyheter och även låta erfarna journalister hjälpa till med faktagranskning. Och nu pratar Zuckerberg om att världen har ” en större känsla av splittring än vad jag har känt under min livstid”.  Som ett resultat av det gav han sig på ett nyårslöfte: Han ska efter ett ”tumultartat år” ge sig ut på en turné till samtliga delstater i USA och prata med folk eftersom idén med att koppla ihop människor inte riktigt fungerade så väl förra året.

Jag tror och hoppas att Zuckerberg börjar inse att han inte bara basar över ett nätverk av användare som innehåller stora delar av världens befolkning utan att han också driver världens största mediehus. Facebook är i dag den enskilt största kanalen för hur människor konsumerar nyheter. Zuckerberg har tidigare kämpat emot idén att Facebook ska ta ansvar för sanningshalten av det som publiceras där men baksmällan från 2016 verkar börja ändra den inställningen. Turnén bland vanligt folk kanske får Zuckerberg att inse att han inte bara är en superentreprenör, miljardär och hackare – någonstans därunder är han faktiskt en redaktör som måste ta ansvar för att artiklarna som publiceras på hans nyhetssajt är sanna.

Dela blogginlägget:

Mer från Jörgen Lindqvist

Till bloggen >

Dags att döda den sminkade reklamgrisen

Reklamtröttheten fortsätter att växa. I dag tycker 63 procent att reklam är störande, en siffra som var 52 procent för tio år sedan samtidigt som 71 procent inte gillar att...

12 Mars 2020

Linkedingelska – så här slutar du

Hur uttrycker man sig genuint? Vi pr-konsulter säger till våra kunder att de inte ska hitta på, undvika att ljuga och helt enkelt säga som det är. ”De mest framgångsrika...

29 November 2019

Se upp för Postnordsjukan – kass logistik OCH kommunikation

Tre beställningar med olika leverantörer visar hur viktig kombinationen av kommunikation och logistik är för att göra mig som kräsen kund nöjd. Hur gör ditt företag för att inte vara...

15 Oktober 2019