Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag31.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Jörgen Lindqvist

Jörgen Lindqvist är delägare i kommunikationsbyrån Greatness och hans fokus är content – och marknadskommunikation för huvudsakligen b2b-bolag. Han var tidigare chefredaktör på Computer Sweden och har bevakat och påverkat it-branschen i tio års tid. Jörgen har även jobbat inom techmedia i Silicon Valley och bevakat den nordiska Life Science-branschen.


Publicerad 21 April 2016

Säljare – ta 2 000 kronor i timmen eller dö!

Det traditionella säljyrket är dött. Problemet är bara att säljarna själva inte har insett det.

Mjukvarubolaget Ip-soft har utvecklat Amelia, en programvara med kognitiv intelligens. Amelia lyssnar och lär sig av hur människor talar med varandra och kan lära sig att besvara frågor bättre än den mest hängivne medarbetaren i exempelvis en kundtjänst. Amelia har vid tester lyckats besvara rätt i 92 procent av fallen i en kundtjänst vilket är betydligt bättre än vad en vanlig människa klara av. Tänk då på att en vanlig människa vill gå hem efter åtta timmar och inte klarar av att besvara tusen frågor samtidigt. Det är lätt att förstår varför i stort sett alla stora amerikanska banker och försäkringsbolag har köpt in Amelia.

Och vad är det som säger att en traditionell säljare inte skulle kunna bytas ut mot Amelia? Jobbet handlar i grund och botten om att analysera kundens behov, förstå vilka erbjudanden som det säljande företaget har och sen skapa kontakt och erbjuda relevanta lösningar på de problem man har identifierat. Allt det här kan AI-robotar utföra med glans.

De säljare som vill överleva den artificella intelligensens mördande konkurrens måste förflytta sig uppåt i näringskedjan. Bli en partner som går in i kundens affär och likt en konsult hjälper till att hitta strategiska lösningar på kundens utmaningar. Då räcker det inte med att bara vara en säljare. Då behövs förmåga att ta reda på vad kundens utmaningar verkligen är, alltså att göra djupgående kundundersökningar, och sen att analysera kundens erbjudanden och med gedigen marknadskunskap förändra, förbättra eller förflytta kundens erbjudande. Plötsligt är säljaren inte en säljare längre utan en managementkonsult som kan ta 2 000 kronor i timmen och rapporterar direkt till vd.

Och det är väl där vi hamnar till slut. Alla blir säljare men på olika nivåer. Och längst ner dominerar robotarna medan de traditionella säljarna undrar vad fan som hände.

Dela blogginlägget:

Mer från Jörgen Lindqvist

Till bloggen >

Dags att döda den sminkade reklamgrisen

Reklamtröttheten fortsätter att växa. I dag tycker 63 procent att reklam är störande, en siffra som var 52 procent för tio år sedan samtidigt som 71 procent inte gillar att...

12 Mars 2020

Linkedingelska – så här slutar du

Hur uttrycker man sig genuint? Vi pr-konsulter säger till våra kunder att de inte ska hitta på, undvika att ljuga och helt enkelt säga som det är. ”De mest framgångsrika...

29 November 2019

Se upp för Postnordsjukan – kass logistik OCH kommunikation

Tre beställningar med olika leverantörer visar hur viktig kombinationen av kommunikation och logistik är för att göra mig som kräsen kund nöjd. Hur gör ditt företag för att inte vara...

15 Oktober 2019