Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag31.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Jörgen Lindqvist

Jörgen Lindqvist är delägare i kommunikationsbyrån Greatness och hans fokus är content – och marknadskommunikation för huvudsakligen b2b-bolag. Han var tidigare chefredaktör på Computer Sweden och har bevakat och påverkat it-branschen i tio års tid. Jörgen har även jobbat inom techmedia i Silicon Valley och bevakat den nordiska Life Science-branschen.


Publicerad 11 April 2016

Se upp för content som kör i diket!

Flera it-bolag är i startgroparna för att bygga upp redaktionell bevakning av deras område.

Det är ingen slump att det här händer nu. Många bolag upplever att det inte finns någon bevakning av vad de sysslar med. Företagen vill inte ha inställsamma artiklar om dem själva utan insatta knäck som handlar om både teknik och affärer inom deras område. Att få kritik är bättre än att ingen bryr sig alls.

Reportrarna i dessa nya företagsredaktioner hamnar under marknadsavdelningen och ska med hjälp av den egna sajten, seo och sociala medier hitta läsare och blivande kunder.

Utmaningen är att få det redaktionella maskineriet att flyta. Att säga att man ska bevaka ett visst område är lätt. Att göra det stringent och effektivt är en helt annan femma. Risken är att man får en reporterstyrd redaktion vilket oftast är en katastrof.

För hur bra en reporter än är så tenderar de flesta reportrar att snöa in på områden som de gillar själva vilket nödvändigtvis inte är vad läsarna vill ha. En framgångsrik publikation inom affärs- eller teknikområdet måste vara redaktörsstyrd med en tydlig idé som hela tiden bottnar i att redaktörerna är i ständig kontakt med läsarna. Inom mer tekniska områden eller krånglig affärsjournalistik är detta ännu viktigare eftersom man aldrig kan översätta sina egna intressen (”jag gillar mobiler  –  därför kan jag it”)  till komplicerad teknik eller processer för stora bolag eller organisationer.

Mängden processer – spånmöten, planeringsmöten, avstämningsmöten, individuell feedback, textredigering, layoutredigering, klippning och så vidare – tror jag inte att marknadsavdelningen alltid har koll på. ”Hur svårt ska det vara att skriva en text”, tänker de flesta. Nej, det är inte svårt. Men att skriva en bra text eller producera en bra video – som attraherar rätt läsare – det är svårt. Och kräver planering och redaktionell ledning.

Jag tror definitivt att de redaktionella satsningarna är rätt av it-bolagen. Men de som släpper reportrar lösa utan ett bra ledarskap kommer att inse att innehållet snabbt handlar om något helt annat än som var tänkt från början.

Dela blogginlägget:

Mer från Jörgen Lindqvist

Till bloggen >

Dags att döda den sminkade reklamgrisen

Reklamtröttheten fortsätter att växa. I dag tycker 63 procent att reklam är störande, en siffra som var 52 procent för tio år sedan samtidigt som 71 procent inte gillar att...

12 Mars 2020

Linkedingelska – så här slutar du

Hur uttrycker man sig genuint? Vi pr-konsulter säger till våra kunder att de inte ska hitta på, undvika att ljuga och helt enkelt säga som det är. ”De mest framgångsrika...

29 November 2019

Se upp för Postnordsjukan – kass logistik OCH kommunikation

Tre beställningar med olika leverantörer visar hur viktig kombinationen av kommunikation och logistik är för att göra mig som kräsen kund nöjd. Hur gör ditt företag för att inte vara...

15 Oktober 2019