Dela sidan:

Guida dina kunder innan nån annan gör det

Affärspressen går sedan många år på knäna. Kommunikationsytan – både redaktionellt och på annonssidan – försvinner snabbt för b2b-bolagen. Det öppnar för stora möjligheter för smarta bolag som kommunicerar rätt. Och risker för de som bara fortsätter som förut.

Med allt mindre redaktioner och läsarskaror nischar sig reportrar och redaktioner i smala affärs- och teknikområden. Historierna om vad som händer inne hos b2b-bolagen finns inte kvar. Det gör att ditt bolag måste dela med er av era kunskaper och erfarenheter i kanaler som leder direkt till kunderna.

Annars hittar dina kunder en annan leverantör som gör just det.

För behovet av att få guidning, underhållning, inspiration och nyheter i jobbrelaterade frågor är minst lika stark i dag som tidigare.

Därför måste ditt bolag besvara de här frågorna:

  • Vilka lösningar finns det på våra kunders akuta problem?
  • Vilka är de bästa metoderna och arbetssätten?
  • Hur ser forskningsfronten ut inom området?
  • Vad ska våra kunder absolut undvika?
  • Vad kan kalaset tänkas kosta – i pengar och i arbetstimmar?
  • Vad finns det för förebilder och inspiratörer?
  • Och hur bjuder vi kunderna på skratt och inspiration?

Om du som leverantör ger svaren på dessa frågor skapar du dig en position som kommer att klara vilka teknik – eller managementskiften som helst.

Dela sidan:

Därför måste bolag bli – riktiga – publicister

Vettigt innehåll på kundens villkor är avgörande för de b2b-bolag som vill bli framgångsrika i dagens digitala marknadsföringslandskap. Men så ser det inte ut i dag.

Innehållet- oavsett om det är ett 30-sidigt whitepaper eller en minuts videosnutt – är sällan skapat på kundens villkor. Bolagen har inte tagit steget till att bli riktiga publicister – att hjälpa kunden med relevant information som i första hand är producerad för att kunden ska bli informerad och höja sin kunskapsnivå och därmed känna ett oerhört starkt band till bolaget som publicerat innehållet.

Att mäta resultatet är och kommer att vara helt avgörande för att avgöra om man digitalt kommunicerar med rätt material. Men att mäta skräp mot skräp ger knappast några större insikter eller marknadsfördelar. För så länge materialet är producerat med i första hand kortsiktig försäljning som mål så kommer bolagen aldrig att bli den trovärdiga leverantör som det finns alla möjligheter i världen att bli.

Eftersom bruset nu ökar i business to business-marknadsföringen kommer de teknik- och it-bolag som till fullo förstår värdet av att ställa sig på kundens sida att bli vinnarna. De som fortsätter att ”kränga burk” genom att berätta att just den tekniska lösningen som de säljer (och förstås många av konkurrenterna) är det bästa sen skivat bröd kommer att se både kundstocken och marginalerna att minska.

Här tror jag att teknik- och it-bolagen har mycket att lära av redaktionella arbetssätt. Gör det enkelt.

  • Måla upp vilka kunderna är.
  • Formulera deras utmaningar och problem.
  • Berätta historier om kundernas utmaning.
  • Förklara vilka lösningar – även konkurrenternas – som finns på marknaden och hur ni jobbar med några av dessa lösningar.
  • Och glöm inte att göra allt detta på ett lättsmält, aptitligt och roligt sätt.

Detta är långt viktigare än vilket content marketing-system som marknadsavdelningen använder just nu.