Dela sidan:

Häromdagen dog Moderaterna – för mig, dig och de flesta svenskar

Moderaterna bestämde sig på den nyligen avslutade partistämman för att vara ett i längden obetydligt parti. Fixeringen vid sverigedemokraterna fortsätter och man glömmer bort 70 procent av den svenska väljarkåren – en andel som kommer att växa. Ulf Kristersson är segerviss och glad i dag men kommer att framstå som den sämsta strateg och visionär som partiet någonsin haft.

Jag erkänner: Jag röstade på moderaterna två val i rad. Jag gillade Reinfeldt, Schlingmann och Borg: Mindre skatt på jobb, ordning och reda i finanserna men ett humant samhälle där vi tar hand om de som har det svårt. Nu kommer mannen som satt i Reinfeldts regering och hanterade just de sociala försäkringssystemen och vrider klockan 45 år bakåt – hårdare straff, inget asylmottagande, fördubblade anslag till försvaret. Känner du igen lukten av en politisk narcissist på yttersta högerkanten på andra sidan Atlanten?

Ulf Kristersson försvarar sig med att man nu ska bli ett mer visionärt parti som inte ägnar sig åt att ”missförstå motståndarna”. Men samtidigt missförstår han hela samtiden. Visioner som nu ska ta samhället framåt måste vara förankrade i dagens samhälle – inte det som vi hade när jag föddes på 70-talet.  Var är svaren på de viktiga och verkligt ödesmättade frågorna: Miljön. Den globala uppvärmningen. Flyktingströmmarna på grund av förändrat klimat. Digitaliseringen av samhället. Medborgarlön – automatisering och artificiell intelligens kommer att innebära att det finns allt färre traditionella jobb.

Gammelmoderater som Gunnar Hökmark jublar åt Kristerssons högergir. Problemet är bara att de inte ser var samhället är på väg – långsiktigt. Vi svenskar är, som min äldsta och bästa vän brukar säga, ”sossar allihopa” samtidigt som en global medelklass breder ut sig. Vi flyttar till städerna, vi jobbar med tjänster, vi har vänner över hela världen. Vi är inte rädda för andra kulturer eller att någon ska sno våra jobb – vi tänker att om någon smart människa kommer hit så kommer hon eller han att vara så duktig att hon eller han genererar fler jobb åt oss.

Det innebär inte att vi är naiva, vi förstår att migrationspolitiken måste förändras men att slopa asylrätten är både moraliskt och praktiskt en katastrof. Vi befinner oss inte i ett allas krig mot alla. Världen håller inte på att gå under. Vi tror, som de flesta framgångsrika företagsledare i dag, på att samarbetsförmåga, inte konkurrens, är den viktigaste ingrediensen för framgång oavsett om det handlar om politik eller affärer.

Hårdföra moderater som Hanif Bali har säkert en hel dator full med invektiv mot sådana som mig – mediemänniska som bor på Södermalm som dessutom är dum nog att bry mig om människor som råkar ha problem. Men vi blir allt fler. Hanif Bali och hans vänner kan fortsätta att skrika ut i internet – allt färre kommer att lyssna. Bara för att Trump blev president i USA eller främlingsfientliga FPÖ gått fram i valet i Österrike innebär det inte att den långsiktiga trenden talar för dem. Moderaterna kommer med sin nu fastslagna linje att slåss om de 30 procent av väljarna som rör sig mellan moderaterna och sverigedemokraterna. Och de kommer att bli långsamt färre. Att moderaterna har över tio procent om tio år vore en skräll med dagens politik.  Vi andra skulle hellre bränna upp våra Los Angeles Lakers-kepsar än att rösta åt det hållet.

Konkret, Ulf Kristersson, varför luftade du aldrig de här åsikterna när du satt i regeringen i fyra år och just styrde över socialförsäkringarna? Och hur tänker du kring de verkligt ödesmättade framtidsfrågorna?

 

Jörgen Lindqvist, grundare Content Analytics och tidigare chefredaktör Computer Sweden.

Dela sidan:

Market automation är dött

”5 enkla sätt att bli en bättre marknadsförare” dimper ner i mejlen. Och sen kommer ”Ladda ner guiden – 7 sätt att öka konverteringarna”. Känns innehållet relevant och något som du vill ta del av? Nej, trodde inte det. Du är inne i en marknadsföringsloop som orkestreras av ett marketing automation-verktyg. Men oroa dig inte, snart är det dött.

Anledningen är enkel. Det är på tok för enkelt och oinspirerande innehåll som tvingas in i tråkiga mallar där man med massutskick tror att man ska bli relevant bara för att det finns ett system som håller ordning på hanteringen. Systemen skapar struktur, det är bra. Men det dödar kreativitet och viljan att skapa innehåll som sticker ut och är kul och relevant.

Och det är inte bara jag som hittar på det här. Alltfler marknadschefer jag pratar med ifrågasätter marketing automation och leverantörerna som kränger dessa system samtidigt som marknadscheferna väljer att nedgradera från dyra och komplicerade system som Hubspot till enklare och billigare lösningar.

För om det vore så enkelt att det finns ”5 sätt att bli en bättre marknadsförare” så skulle ju en apa kunna utföra jobbet. Alla med erfarenhet vet att det kräver studier, svett, blod och tårar för att uppnå resultat – inte en lista på 1500 tecken.

Lösningen är att fokusera ännu mer på innehållet i sig och att ha ett agilt arbetssätt.  Det finns inga one size solutions som passar alla. Det är ingen slump att engagemanget för publicisters och varumärkens innehåll sjunker på sociala medier just nu. Enligt en undersökning från Buzzmo har engagemeanget sjunkit med 20 procent på Facebook sedan januari i år.

Så lyssna alltså ännu mer på dina kunder och gör fler galna testskott och underbara upptåg. Dina kunder kommer inte tycka att du är oseriös bara för att du testar något märkligt eller ovanligt innehåll. Men de kommer att totalt glömma bort dig om fortsätter att pumpa ut mer tråkigt marketing automation-innehåll.

Dela sidan:

Vad är det Linkedin gör med oss människor?

Känner du likadant – ena dagen helvetet på internet, andra dagen fullt med intelligenta och hjälpsamma människor? Linkedin är just nu mixen av människans bästa och sämsta sidor.

Linkedin gör mig fullständigt förvirrad. Ena dagen bombas jag av smileys och hejarop om halvfulla event, tråkiga kick off-resor eller panikragg på bemanningar av jobb som ingen egentligen vill ha. Sen får jag ett insiktsfullt svar på ett nördigt blogginlägg eller ser en förfrågan om hjälp till en affärsidé där 27 personer ställer upp med insiktsfulla svar och erbjuder sig att vara med och idéutveckla face to face – helt utan egen vinning.

Den här uppdelningen tror jag beror på att det finns olika grupper som har helt olika drivkrafter och kunskaper om hur man kan agera med framgång på en mötesplats som Linkedin.

Dels är det gamla gardet som använder Linkedin som en cv-databas eller jobbsökarplattform. De deltar inte så mycket i diskussioner eller skryt – de raggar folk till anställningar eller försöker hitta nytt jobb. Sen finns det gruppen som har insett att Linkedin kan vara ett bra ställe för att hjälpa varandra att bli lyckas bättre i jobbet eller företagandet. De förstår att kommunikation på sociala medier handlar om att hjälpa varandra och interagera och att försöka förstå och besvara den andres drivkrafter och behov. Och sen är det gänget som på ett enkelriktat och oblygt sätt skryter om vad deras företag håller på med, ofta med en länk till något tråkigt corporate budskap helt utan fokus på vad mottagaren är intresserad av.

Man behöver inte vara hjärnforskare för att förstå vilken av dessa kommunikationstyper som har framgång och skördar mest delningar eller likes. Dock blir jag förvånad över att personer som i sitt yrke sysslar med kommunikation eller marknadsföring ofta ägnar sig åt megafonkommunikation.  Kanske är det känslan över att ”ha gjort nåt” som är drivkraften när man postar en bild på en halvfull konferens (det syns förstås inte på bilden) och skryter hejvilt. Belöningen är väl att man kan ticka av något på den där långa to do – listan och då är det lätt att glömma att ingen brydde sig.

Missförstå mig rätt. Jag menar inte att vi ska sluta ge varandra beröm, feedback och hejarop. Men det innebär inte att jag, som inte jobbar på din avdelning på just ditt företag, vill höra hur ni hade det på er kick-off eller om det var kardemumma- eller kanelbullar på ert fredagsfika. Det finns andra forum för sådan kommunikation, föreslagsvis korridoren eller Slack-kanalen för snicksnack. Och skrytet kanske ska sparas till månadsmötet eller läggas intranätet som handlar om att peppa medarbetare och lyfta de egna insatserna. Det vill säga: rätt kommunikation i rätt kanal.

För just nu är Linkedin hela havet stormar och jag blir inte klok på om det är värt tiden att vara där.

Dela sidan:

Reklampengarna som ingen tar hand om

Internationella leverantörer har i dag ingenstans att ta vägen med sina pr- och reklambudgetar när de vill bearbeta den svenska marknaden. Det är ett vakuum efter branschtidningarnas död som den digitala marknadsföringen inte har kunnat lösa.

En traditionell approach för ett amerikanskt it-bolag som ville profilera sig på den svenska marknaden bestod i att man lade några hundra tusen på annonsering på IDG:s olika tidningar och följde upp det med pressbearbetning av journalisterna på teknikförlagen och sedan lade tid och pengar på att smörja eller bygga ett partnerled som kunde sälja bolagets produkt när man väl etablerat ett intresse för tekniken eller området.

I dag vet dessa bolag inte vad de ska göra. Det finns få, för att säga inga, journalister att bearbeta inom nischade områden oavsett om det handlar om it, transport eller medicin. En av de stora anledningarna till att leverantörer en gång i tiden annonserade i tidningar som Computer Sweden eller Dagens Medicin var att journalisterna skrev om det segment eller den teknik som bolaget verkade i vilket skapade ett allmänt intresse hos kunderna och man kunde därefter följa upp med annonsering och bearbetning av kunderna via partner.

Svaret från moderna reklam- och PR-byråer är att leverantörerna ska skriva om ämnet själva och sprida i olika kanaler. Problemet är bara att dessa amerikanska, tyska eller japanska leverantörer inte klarar av att göra det på ett bra sätt mot lokala marknader. Interna regler kring hur och vad man får säga kombinerat med ett corporate sätt att uttrycka sig gör det snudd på är omöjligt för dessa bolag att skapa lokalt content som engagerar kunder. Ingen i Sverige vill läsa om ett case i Indien från en annan bransch producerat på ett sätt som liknar en långsam och stapplig power-point-presentation i realtid. Bra content kräver närhet, förståelse för kundernas lokala utmaningar och en vilja och förmåga att sticka ut och vara personlig. Det är inte de internationella leverantörernas styrka.

De alternativ som erbjuds är då till exempel riktad och ip-styrd annonsering – men även då behövs content som är bra. Banners?  Nej det tror annonsörerna sällan på eftersom det inte skapar något intresse kring deras ämne. Köpa leads från white paper-databaser? Ja, men deras white paper är ofta så tråkiga att klockorna stannar och saknar totalt lokal anpassning. Och framförallt: Ingen av dessa annonslösningar skapar ett bredare intresse för ett område eller en teknik, det blir ingen hype och inget snack.

Så där står marknadscheferna med kunder de vill nå och en pengapåse i handen som de inte vet vad de ska göra av. Digitaliseringen av marknadsföringen har paradoxalt nog gjort denna typ av annonsör rätt vilse.

Dela sidan:

Marketplace borde döda Blocket i långa loppet

Överlever Blocket Facesbooks lansering av köp- och säljtjänsten Marketplace? Kortsiktigt ja. Långsiktigt – troligen inte.

Här är varför jag tror det.

Blocket är i mångt och mycket en kopia på amerikanska Craigslist. Fult men trovärdigt och enkelt. Craigslist har funnits sedan 1995 på den amerikanska marknaden och har varit oerhört framgångsrik på att sno det som en gång i tiden var en av lokaltidningarnas kassako – eftertextannonserna.

Men verkligheten har på många sätt sprungit ifrån Craigslist. Airbnb har tagit uthyrningen av bostäder genom att erbjuda en bättre användarupplevelse med bland annat omdömen, kalendrar och inbyggt betalningsfunktion. Craigslist har även förlorat biljettförsäljningen till StubHub. Även om Blocket är mer inriktat på köp och sälj mellan privatpersoner finns det stora likheter – lokalt fokus med relativt små resurser till produktutveckling.

De siffror som Facebook släppt säger lite om hur Marketplace har gått sedan relanseringen (första försöket med en köp – och säljmarknad var redan 2007) i oktober förra året.  Den enda siffran är att 18 miljoner saker lades upp i maj enbart i USA och Facebook hävdar att redan nu använder 450 miljoner människor organiskt skapade köp- och säljgrupper (exempelvis Årsta: Köp Byt och Sälj Lokalt!) globalt. Det innebär förstås inte att alla de personer i Sverige som köper och säljer i grupper automatiskt börjar använda Marketplace i stället och aldrig lägger en annons på Blocket men steget till att testa Marketsplace är väldigt kort för en Facebookanvändare. Tekniksajten Teccrunch listar tre avgörande anledningar till att Marketplace är en stark utmanare till Craigslist – och därmed borde ta över mycket från Blocket i Sverige.

Förtroende – Facebook Marketplace ser till att du gör affärer med en person på Facebook som med största sannolikhet är just den hon eller han utger sig för att vara – inte nån skum person som anonymt försöker kränga stöldgods på Blocket.

Enkelhet – 64 procent av svenskarna använder Facebook, enligt Internetstatisik.se. Och Marketplace är placerad på bästa plats i Facebookappen samtidigt som vi lägger ungefär 50 minuter om dagen på Facebooks olika tjänster. Det är inte nån liten startup som Blocket har att tampas med utan de tjänster som tar upp allra mest av vår mobiltid.

Roligt – det är inte så kul att surfa på Blocket i mobilen.  Facebook är duktiga på att skapa en rolig användarupplevelse och därmed ge oss spontanshopping i mobilen bland grejer som nån annan haft förut.

Den här profetian kommer jag säkert att få äta upp eftersom giganter som Facebook och Google har misslyckats med massor av lanseringar och tjänster som knappt nån kommer ihåg längre – och Markteplace har dessutom misslyckats tidigare. Men med en marknadsplats som ligger mitt i Facebookappen och dessutom är gratis vore det konstigt om inte en del av de 64 procenten av svenskarna som använder Facebook inte lägger upp nån gammal bralla eller barnstol för att kolla om någon nappar på erbjudandet.