Dela sidan:

Naivt babbel från techmiljardärer

Martin Lorentzon och hans kumpaner är förbannade på att varken regeringens eller moderaternas förslag om skattelättnader för personaloptioner gäller hans mångmiljardföretag. Från sina glastorn kritiserar bland annat han, Izettles Jacob De Geer och Klarnas Sebastian Siemiatkowski beskattningen och drar upp 90-talets argument om att ”smarta människor kommer lämna landet och starta förtetag någon annanstans” om inte reglerna ändras.

Det hände inte då. Det kommer inte hända nu på grund av just denna skatteregel.

Att tro att sådan argumentation skulle bita på en socialdemokratisk regering är inte bara naivt – det visar på att dessa miljardärer lever i en helt egen värld bland gigantiska techfonder, foodtrucks och scenframträdanden på techevent världen runt. Kommunikativt går Martin Lorentzon och hans kollegor fram som om de fortfarande var underdogs. Att de slåss för något nytt, är den lille företagaren som kämpar att få ihop det på sista raden medan de i verkligheten och gemene mans ögon givetvis är multimiljardärer som flyger privatjet och inte oroat sig på väldigt många år om pengarna ska räcka till.

Techsektorn saknar grundläggande förståelse hur politik fungerar. De är uppvuxna med att jobba iterativt, komma på en idé, bygga en fungerande demo, testa den mot marknaden, förkasta eller förändra. Det är helt rätt i deras värld. Men helt fel i politiken. Politiken går försiktigt fram, tar hänsyn till allas behov och framförallt till känsliga frågor kring vanliga människors liv – inte om en app säjer i Google Play. Därför kan man inte som Jacob De Geer ställa frågan ”vem disruptar politiker?”.

Istället för att hojta om att lämna landet eller att ”personaloptioner är som löntagarfonder” (vilket det inte är) så borde de gå ihop med andra företagsledare i samma situation. Få 100 techgrundare att lova att öka personalstyrkan med tio procent om skattereglerna ändras. Då bidrar de med en konkret insats som visar på god vilja att skapa ännu mer arbetstillfällen och inte bara ett intresse av att kunna använda personaloptioner för att undvika skatt och göra deras framgångsrika företag ännu rikare.

Dela sidan:

Linkedin – så här får du genomslag

Linkedin är inte lätt. Alla säljer och ingen verkar köpa. Så vi harvar på med halvdana Linkedin-resultat eftersom vi inom b2b tänker att ”det är här våra kunder borda vara”.  CTR – antalet klick på din marknadsförda post – är ofta skrämmande låg samtidigt som urvalen av målgrupper i många fall lider av att det finns för få mottagare i din tilltänkta målgrupp (systemet säger nej) och du därför tvingas skicka ut ett nischat budskap till en alltför bred målgrupp. Resultatet är givetvis att antal klick blir ännu färre.

Men ge inte upp. Det finns hopp om du ändå tror på Linkedin som plattform för att nå kunder.

Här är fem förslag:

  1. Aktivera dina medarbetare på Linkedin – få dem att dela material som är relevant inom deras område. Det som en affärskontakt eller vän delar är förstås mycket mer trovärdigt än en sponsrad post.  Smarp erbjuder är ett roligt sätt att gamifiera spridande av content.
  2. Låt dina kunnigaste medarbetare blogga direkt hos Linkedin. På så sätt får de mer läsning eftersom man alltid tappar besökare när man länkar ut från tex Linkedin. Ge dem relativt fria tyglar att blogga om deras till exempel tekniska område och där bygga upp förtroende hos sina mottagare. Se till att bloggarna länkar till relevanta undersidor på er sajt – aldrig till förstasidan. Stärker även er SEO.
  3. Testa att sponsra de bloggposter som drar bra med organisk publik. Du får mer för pengarna genom att boosta en redan populär post än att försöka rycka upp något halvdant.
  4. Var oerhört nischad i det content som ni publicerar på Linkedin. Bättre att prata om en smal sak under lång tid än att försöka äga breda ämnen som alla snackar om.
  5. Sluta göra ”5 tips för en bättre lösning – artikarl” som underförstått pekar på en produkt eller tjänst som ni har. Alla gör det men ingen läser. Prova i stället att vända på det – ”6 värsta-lösningarna som du (tack och lov) aldrig hört talas om”. Negativt slår positivt och alltid viktigt att slå an en känsla.

Funkar inte det? Byt social plattform. Dina kunder finns också på Facebook eller Instagram och håller ofta garden lägre där.

Dela sidan:

Morgondagens publicist är inte ett mediebolag

Det var längesedan Dagens Industri var bäst på att serva sina besökare. Avanza eller Nordnet är i dag definitivt bättre på att ge rätt information (aktier, fonder, micro- och makroperspektiv) till besökarna på rätt sätt (relevant information och möjligheten att agera med hjälp av den informationen). I stället för Avanza och Nordnets fullblodsservice har Dagens Industri en slasktratt som kallas börssnack där misslyckade hemmatraders tävlar i att förolämpa varandra till sent på nätterna. Alla aktieintresserade med förståndet i behåll håller sig till Avanza och Nordnets tjänster och forum.

På kultursidan kliver Spotify in och börjar själva producera musik samtidigt som man erbjuder exklusiva intervjuer med artister och själva nobbar den vanliga pressens inviter. Vad gör Dagens Nyheter Kultur? Jo, fortsätter att recensera skivor en gång i veckan som om det vore 1992 och Smells Like Teen Spirit just revolutionerat rocken.

En nyhet eller ett reportage är i dag värd noll kronor och noll öre. Ändå hävdar Dagens Industri själva att de har ”en unik position som det går att ta betalt för” och DN skryter om att deras digitala upplaga ökar jättemycket. Men det kommer inte att räcka, potentialen att ta betalt för innehållet i sig självt är på tok för liten för att driva runt en redaktionell verksamhet som Dagens Industri eller Dagens Nyheter i längden. Det är i servicen, de specialiserade tjänsterna som man kan ta betalt. Ändå händer det väldigt lite hos framförallt Bonniers News. Några uppköp av några tjänster som är tvåa eller trea på marknaden har skett men när det gäller egentutvecklade tjänster kring de egna kärnämnena är det svagt.

Det gör att den bästa servicen, den mest relevanta informationen kommer från någon annanstans än de traditionella mediehusen i framtiden. Och utvecklingen kommer att fortsätta – tech, inredning, trädgård – det är bara en tidsfråga innan andra typer av tjänsteleverantörer än mediebolag tar över relationen som är baserad på den bästa och mest relevanta servicen.

 

Dela sidan:

Så sticker ditt företag ut i content-djungeln

Contentfabriker som producerar skräp som du kan läsa överallt i dina flöden har förstås noll nytta. Enligt en undersökning från Buzzumo delas 50 procent av allt content mindre än 8 gånger och 75% mindre än 39 gånger. Och det är material inom huvudsakligen business to consumer. De siffrorna får anses som rätt okej inom B2B där målgrupperna är mycket mindre och villigheten att dela material är lägre.

Allt fler av mina uppdrag handlar om att hjälpa bolagen att förstå vilka utmaningar deras kunder har. Vad håller kunderna vakna om natten – som vi kan hjälpa dem med? Eftersom content – generellt – går rätt dåligt bör man nog ta sig en riktig funderare innan man trycker på content-kulsprutan. Vad är det egentligen som är riktigt viktigt för våra kunder? Och hur kan vi prata om det på ett sätt som ingen annan gör utan att tråka ut dem?

Den största risken, tror jag, är att det blir för tråkigt. Vem vill läsa ännu en ”Tio tips för att bli bättre på….nånting”- artikel? Och vem orkar titta på en corporate-film som i generella drag berättar hur just deras produkt löser i stort sett alla problem mellan kundtjänst och produktutveckling?

Nej, less is more. Och förståelse för de riktigt jobbiga utmaningarna hos kunderna kommer att vara jätteviktigt för att sticka ut i den enorma floden av irrelevant skräp.

Dela sidan:

Kom igen Com Hem – ni kan bättre!

Com hem i Karlstad har ringt mig elva gånger i sommar.

Jag har förstås inte svarat.

Jag är en av 250 miljoner människor som använder Truecaller för att just undvika att prata om saker på telefon som jag inte vill prata om. Jag har full förståelse för att Com Hem försöker ringa mig – relativt nybliven företagare som i alla fall för två år sedan hade en hyfsad inkomst. Klart de ska försöka kränga på mig ett bredbandsabonnemang eller några nya tv-kanaler.

Men när systemet (det är förstås ett automatiskt ringsystem som kopplar när nån förvirrad människa råkat trycka på grön i stället för röd knapp) har ringt mig exempelvis tre gånger utan framgång ,varför fortsätter det då att ringa åtta gånger till? Det som händer är förstås att jag blir förbannad. Jag tänker, samtidigt som jag klickar bort samtalet, att Com Hem ska jag ”fan i mig aldrig göra affärer med”.  Och så fortsätter det att ringa sommaren lång.

Om vi ska tänka modern marknadsföring och content så borde Com Hem förstås göra aktiviteter först för att se om det finns nån tillstymmelse till intresse hos mig. Har jag stannat vid en sponsrad Com Hem-artikel på Facebook längre än en sekund? Har jag klickat på ett sponsrat inlägg på Instagram från Com Hem eller – håll i er nu – har jag valt att svara när de ringer?

Det kanske är så att i den enklaste och mest basala typen av försäljning och marknadsföring är det fortfarande okej att terrorisera folk i mobilen och på gatan (”Hej, hur tänker du kring mobilabonnemang” ”Jag tänker – skit i det du”). Men det borde inte hålla i långa loppet. Marknadslogiken säger mig att något ljushuvud hos någon operatör eller tv-distributör snart inser att de inte ska terrorisera folk varken i luren eller på gatan utan försöka ta reda på om de visar intresse för bolagets erbjudanden – och då på ett vänligt och smidigt sätt erbjuda lösningar inom det området.

Svårare än så är det faktiskt inte.