Dela sidan:

Den äkta Trumpismen: Ska du också ljuga, förtala och splittra?

Lögnerna vann. Dom mot oss.

Donald Trump är vald till ledare för det som en gång var världens starkaste demokrati. Och han har tagit sig dit genom att vara en outsider, någon som har skrutit om att han egentligen inte har någon erfarenhet av det han ska göra – styra ett land genom politiska beslut. Framgången bygger på lögner (enligt Politicofacts har 70 procent av hans påståenden under valkampanjen varit lögner) och att ställa folkgrupper mot varandra och krydda det med att förtala och förlöjliga kvinnor, funktionshindrade eller krigsveteraner med fel religion – och att upplevas som äkta.

Denna seger riskerar att kopieras av allt från politiker på lokal nivå till opinionsbildare och företagsledare världen över: Hitta en stor grupp som känner sig åsidosatt. Ställ dig på deras sida och spy sedan galla över alla som inte är som denna grupp. Finns det några missnöjen som går att exploatera – gör det. Och faktakolla inga argument eller påståenden, det räcker att se till att rätt filterbubblor fungerar och bekräftar er gemensamma världsbild och påståenden. Och kom ihåg: Ju större lögner ni slänger fram – desto osannolikare är det ”att det skulle kunna vara falskt”. Det är en metodik som har sisådär 80 år på nacken och har visat sig vara väldigt politiskt framgångsrik i de mest skilda länder och styrelseskick – oftast med katastrofala följder.

Det som talar emot att du som företagsledare eller politiker ska ut och börja ljuga och bedra dina kunder eller väljare är förstås det praktiska resultatet av Trumps kommande fyra år. Det mesta talar för att narcissisten Trump kommer att skapa en stor mängd kaos, vanstyre och spänningar i landet under de kommande fyra år han är vald som president.  Den amerikanska maktfördelningen kan stoppa eller förhala vissa förslag men kaoset och populismen kommer att generera en hel del besvikna väljare. För en sak är säker: Trumps politik kommer inte att skapa mer jobb, social stabilitet eller ökad säkerhet för de vita, oftast manliga väljare, som känt sig så åsidosatta och missgynnade att de röstat fram honom till makten.

Den kommande besvikelsen talar för att det blir en relativt kort tid vid makten för Donald Trump. Och om du som företagsledare eller lokal politiker har ett längre perspektiv än så är det ändå den sanna vägen som din politik eller ditt företags kommunikation ska välja. Filterbubblor eller inte – levererar din politik eller ditt företag inte på vad ni utlovat så kommer ni att bli bestraffade i det långa loppet.

Det vi ändå kan lära oss av Trump är styrkan av att upplevas som äkta – en mänsklig ledare. Den opolerade ytan gör att han ”är som vi” och pratar på ett sätt som alla människor kan känna igen sig i. Hillary Clintons höga intelligens, höga arbetskapacitet, professionella framtoning och balanserade sätt har snarare varit en nackdel för henne. Hon har uppfattats som stel och omänsklig medan Trumps igenkänningsfaktor har varit enorm.

Så i det långa loppet vinner äkthet över korrekthet men sanning över lögn.

Dela sidan:

Kris i rekryteringsfabriken – tekniktalangerna måste smörjas ännu mer

Sigma IT ska rekrtyera tusen personer. Cybercom en om dagen i ett år. Och alla andra it-konsulter skriker efter utvecklare, beslutsstödsspecialister, testare och allt mellan himmel och jord som kan skilja en etta från en nolla. För att inte tala om vad kändisbolag som Spotify eller Klarna har för behov på utvecklarsidan.

Rekryterarna och utbildningsföretagen har bråda tider. Det finns bolag som snabbutbildar inom it-området med superkurser på 12 veckor där studenten ska kunna utföra lite enkel programmering när kursen är klar. Uptrail lockar med att kandidater ska kunna ansöka till it-jobb utan CV, det är bara svara ja eller nej på ett par frågor så har kandidaten gjort sin ansökan. Men det är som en kompis till mig påpekade ”Det hjälper inte om man slänger i fem metkrokar till i den lilla pölen, det finns inte fler storfiskar där ändå”.

Ett sätt att inte hamna i panikåtgärder är förstås att grundligt ta reda på vad medarbetarna gillar med företaget och dess kultur och berätta det för både potentiella kandidater och egna anställda. Eftersom det är ganska nytt att HR-chefer ska börja producera och distribuera eget content finns det förstås en massa snajdiga begrepp för det. Det gamla employer branding blandas med employer value proposition och andra buzzwords. Det kan du förstås strunta i. Men det gäller ändå att så ett frö av igenkänning hos någon som funderar på att byta jobb eller skaffa sin första anställning. Och man får heller inte glömma de redan anställda. De bör påminnas om hur bra de har det – om bara några stannar kvar i stället för att lockas av att konkurrenten så går det att räkna hem en investering på rätt nischat content mot rätt målgrupp.

Enklast är det förstås om det är ett bolag med unika och starka värderingar. Det hävdar alla bolag att de har men vi vet alla att det inte stämmer i verkligheten. Ett bolag som är bra på det här är Oneagency. Grundarna är två tvillingbröder som med starka egna värderingar lyckas de där många bara gör tafatta försök – de tror på sina värderingar själva och lyckas därför rekrytera både kvinnor (svårt inom it) och växa. Då är det förstås lättare att skapa och distribuera content som berör.

Dela sidan:

Naivt babbel från techmiljardärer

Martin Lorentzon och hans kumpaner är förbannade på att varken regeringens eller moderaternas förslag om skattelättnader för personaloptioner gäller hans mångmiljardföretag. Från sina glastorn kritiserar bland annat han, Izettles Jacob De Geer och Klarnas Sebastian Siemiatkowski beskattningen och drar upp 90-talets argument om att ”smarta människor kommer lämna landet och starta förtetag någon annanstans” om inte reglerna ändras.

Det hände inte då. Det kommer inte hända nu på grund av just denna skatteregel.

Att tro att sådan argumentation skulle bita på en socialdemokratisk regering är inte bara naivt – det visar på att dessa miljardärer lever i en helt egen värld bland gigantiska techfonder, foodtrucks och scenframträdanden på techevent världen runt. Kommunikativt går Martin Lorentzon och hans kollegor fram som om de fortfarande var underdogs. Att de slåss för något nytt, är den lille företagaren som kämpar att få ihop det på sista raden medan de i verkligheten och gemene mans ögon givetvis är multimiljardärer som flyger privatjet och inte oroat sig på väldigt många år om pengarna ska räcka till.

Techsektorn saknar grundläggande förståelse hur politik fungerar. De är uppvuxna med att jobba iterativt, komma på en idé, bygga en fungerande demo, testa den mot marknaden, förkasta eller förändra. Det är helt rätt i deras värld. Men helt fel i politiken. Politiken går försiktigt fram, tar hänsyn till allas behov och framförallt till känsliga frågor kring vanliga människors liv – inte om en app säjer i Google Play. Därför kan man inte som Jacob De Geer ställa frågan ”vem disruptar politiker?”.

Istället för att hojta om att lämna landet eller att ”personaloptioner är som löntagarfonder” (vilket det inte är) så borde de gå ihop med andra företagsledare i samma situation. Få 100 techgrundare att lova att öka personalstyrkan med tio procent om skattereglerna ändras. Då bidrar de med en konkret insats som visar på god vilja att skapa ännu mer arbetstillfällen och inte bara ett intresse av att kunna använda personaloptioner för att undvika skatt och göra deras framgångsrika företag ännu rikare.

Dela sidan:

Linkedin – så här får du genomslag

Linkedin är inte lätt. Alla säljer och ingen verkar köpa. Så vi harvar på med halvdana Linkedin-resultat eftersom vi inom b2b tänker att ”det är här våra kunder borda vara”.  CTR – antalet klick på din marknadsförda post – är ofta skrämmande låg samtidigt som urvalen av målgrupper i många fall lider av att det finns för få mottagare i din tilltänkta målgrupp (systemet säger nej) och du därför tvingas skicka ut ett nischat budskap till en alltför bred målgrupp. Resultatet är givetvis att antal klick blir ännu färre.

Men ge inte upp. Det finns hopp om du ändå tror på Linkedin som plattform för att nå kunder.

Här är fem förslag:

  1. Aktivera dina medarbetare på Linkedin – få dem att dela material som är relevant inom deras område. Det som en affärskontakt eller vän delar är förstås mycket mer trovärdigt än en sponsrad post.  Smarp erbjuder är ett roligt sätt att gamifiera spridande av content.
  2. Låt dina kunnigaste medarbetare blogga direkt hos Linkedin. På så sätt får de mer läsning eftersom man alltid tappar besökare när man länkar ut från tex Linkedin. Ge dem relativt fria tyglar att blogga om deras till exempel tekniska område och där bygga upp förtroende hos sina mottagare. Se till att bloggarna länkar till relevanta undersidor på er sajt – aldrig till förstasidan. Stärker även er SEO.
  3. Testa att sponsra de bloggposter som drar bra med organisk publik. Du får mer för pengarna genom att boosta en redan populär post än att försöka rycka upp något halvdant.
  4. Var oerhört nischad i det content som ni publicerar på Linkedin. Bättre att prata om en smal sak under lång tid än att försöka äga breda ämnen som alla snackar om.
  5. Sluta göra ”5 tips för en bättre lösning – artikarl” som underförstått pekar på en produkt eller tjänst som ni har. Alla gör det men ingen läser. Prova i stället att vända på det – ”6 värsta-lösningarna som du (tack och lov) aldrig hört talas om”. Negativt slår positivt och alltid viktigt att slå an en känsla.

Funkar inte det? Byt social plattform. Dina kunder finns också på Facebook eller Instagram och håller ofta garden lägre där.

Dela sidan:

Morgondagens publicist är inte ett mediebolag

Det var längesedan Dagens Industri var bäst på att serva sina besökare. Avanza eller Nordnet är i dag definitivt bättre på att ge rätt information (aktier, fonder, micro- och makroperspektiv) till besökarna på rätt sätt (relevant information och möjligheten att agera med hjälp av den informationen). I stället för Avanza och Nordnets fullblodsservice har Dagens Industri en slasktratt som kallas börssnack där misslyckade hemmatraders tävlar i att förolämpa varandra till sent på nätterna. Alla aktieintresserade med förståndet i behåll håller sig till Avanza och Nordnets tjänster och forum.

På kultursidan kliver Spotify in och börjar själva producera musik samtidigt som man erbjuder exklusiva intervjuer med artister och själva nobbar den vanliga pressens inviter. Vad gör Dagens Nyheter Kultur? Jo, fortsätter att recensera skivor en gång i veckan som om det vore 1992 och Smells Like Teen Spirit just revolutionerat rocken.

En nyhet eller ett reportage är i dag värd noll kronor och noll öre. Ändå hävdar Dagens Industri själva att de har ”en unik position som det går att ta betalt för” och DN skryter om att deras digitala upplaga ökar jättemycket. Men det kommer inte att räcka, potentialen att ta betalt för innehållet i sig självt är på tok för liten för att driva runt en redaktionell verksamhet som Dagens Industri eller Dagens Nyheter i längden. Det är i servicen, de specialiserade tjänsterna som man kan ta betalt. Ändå händer det väldigt lite hos framförallt Bonniers News. Några uppköp av några tjänster som är tvåa eller trea på marknaden har skett men när det gäller egentutvecklade tjänster kring de egna kärnämnena är det svagt.

Det gör att den bästa servicen, den mest relevanta informationen kommer från någon annanstans än de traditionella mediehusen i framtiden. Och utvecklingen kommer att fortsätta – tech, inredning, trädgård – det är bara en tidsfråga innan andra typer av tjänsteleverantörer än mediebolag tar över relationen som är baserad på den bästa och mest relevanta servicen.