Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag31.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Jörgen Lindqvist

Jörgen Lindqvist är delägare i kommunikationsbyrån Greatness och hans fokus är content – och marknadskommunikation för huvudsakligen b2b-bolag. Han var tidigare chefredaktör på Computer Sweden och har bevakat och påverkat it-branschen i tio års tid. Jörgen har även jobbat inom techmedia i Silicon Valley och bevakat den nordiska Life Science-branschen.


Publicerad 10 Mars 2017

Skräm upp din vd med uppstickare

Det är svårt att förändra kommunikationen på ett etablerat och framgångsrikt företag. Informella ledare, gamla strukturer och ovilja till förändring är några av anledningarna till att bolag som marknadsför och säljer sina produkter på ett gammaldags sätt – krängigt och utan kundinsikt – fortsätter att gräva sin grav.

Det verkar som att det är lättare för nystartade bolag att jobba på ett modernare och effektivare sätt – även om de är bemannade av seniora medarbetare som inte alltför längesedan jobbade på ett mer traditionellt sätt. Jag pratar alltså inte om ”millenials som är uppvuxna med internet och youtube” eller ”startups som är digitala från dag ett”. Utan om gamla rävar som har insett att nu när de startat nytt bolag så har bristen på pengar och tillgången till ett vitt marknadsföringsblad gjort det möjligt att marknadsföra tjänsterna på ett bättre och effektivare sätt.

Ett bra exempel är Asurgent, ett nystartat konsultbolag som vill hjälpa företag att ta steget in i molnet. Vd:n Stephan Andersson bloggar på ett personligt och trovärdigt sätt om hans tidigare erfarenheter av att erbjuda it-tjänster på ett mer traditionellt sätt och förflyttningen till att nu jobba med publika molntjänster som Microsofts Azure och Amazons AWS. Han var tidigare vd för driftbolaget Qbransch och hade förmodligen aldrig lagt tid och kraft på att blogga på Qbransch men med en ny setup är det ett effektivt sätt att skapa trovärdig kontakt med de kunder han jobbat med under årens lopp.

Är du en frustrerad marknadschef som känner att det händer för lite i ditt bolag? Googla upp uppstickare inom ditt område och titta på hur de skapar långsiktiga relationer med sina kunder – och presentera resultatet för din vd. Snart kanske hen har startat en blogg eller äger på Snapchat, i all fall.

Ps. Vill du lära dig mer om att förstå dina kunders utmaningar och besvara dem med bra content? Häng med mig och Resumé Academy på utbildningen Content – så fångar du besökaren den 25 april!

Dela blogginlägget:

Mer från Jörgen Lindqvist

Till bloggen >

Dags att döda den sminkade reklamgrisen

Reklamtröttheten fortsätter att växa. I dag tycker 63 procent att reklam är störande, en siffra som var 52 procent för tio år sedan samtidigt som 71 procent inte gillar att...

12 Mars 2020

Linkedingelska – så här slutar du

Hur uttrycker man sig genuint? Vi pr-konsulter säger till våra kunder att de inte ska hitta på, undvika att ljuga och helt enkelt säga som det är. ”De mest framgångsrika...

29 November 2019

Se upp för Postnordsjukan – kass logistik OCH kommunikation

Tre beställningar med olika leverantörer visar hur viktig kombinationen av kommunikation och logistik är för att göra mig som kräsen kund nöjd. Hur gör ditt företag för att inte vara...

15 Oktober 2019