Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag31.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Jörgen Lindqvist

Jörgen Lindqvist är delägare i kommunikationsbyrån Greatness och hans fokus är content – och marknadskommunikation för huvudsakligen b2b-bolag. Han var tidigare chefredaktör på Computer Sweden och har bevakat och påverkat it-branschen i tio års tid. Jörgen har även jobbat inom techmedia i Silicon Valley och bevakat den nordiska Life Science-branschen.


Publicerad 22 Juni 2016

Snart köper contentbolagen upp mediehusen

Aller Media skrattar hela vägen till banken när de nu, förmodligen, betalar ett underpris för OTW som plötsligt kom ut på marknaden i och med Stampens kris. Enligt uppgift har Aller haft ögonen på OTW länge –  vd:n hävdar att Allers har uppvaktat dem i två år. Stampens kris kom som en skänk från ovan för Aller.

Aller satsar allt mer på contentproduktion vilket förmodligen är helt rätt men frågan är om traditionella förlag alltid är rätt ägare för contentkonsulter. Min inställning är att contentavdelningarna inte gör sig så väl om de ska integreras med den övriga verksamheten på mediehusen. Och med tanke på hur affärerna utvecklar sig så kanske vi snart får se omvända affärer – contentbolag som köper upp förlag för en struntsumma. Ungefär som att Storytel köpte Norstedts för i stort sett ingenting.

Världen är upp och ner kan tyckas men kom ihåg vad marknadscheferna – köparna – vill göra: Skapa eget innehåll som går i de kanaler som ger bäst ROI för stunden. Då har man som traditionellt förlag inte en unik marknadsposition längre. Man är bara en kanal (med ofta dålig lönsamhet) bland många. Och då blir man kanske uppköpt av ett contentbolag en vacker dag för att vara en av kanalerna som kan distribuera det content som marknadscheferna vill ha ut.

Dela blogginlägget:

Mer från Jörgen Lindqvist

Till bloggen >

Dags att döda den sminkade reklamgrisen

Reklamtröttheten fortsätter att växa. I dag tycker 63 procent att reklam är störande, en siffra som var 52 procent för tio år sedan samtidigt som 71 procent inte gillar att...

12 Mars 2020

Linkedingelska – så här slutar du

Hur uttrycker man sig genuint? Vi pr-konsulter säger till våra kunder att de inte ska hitta på, undvika att ljuga och helt enkelt säga som det är. ”De mest framgångsrika...

29 November 2019

Se upp för Postnordsjukan – kass logistik OCH kommunikation

Tre beställningar med olika leverantörer visar hur viktig kombinationen av kommunikation och logistik är för att göra mig som kräsen kund nöjd. Hur gör ditt företag för att inte vara...

15 Oktober 2019