Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag31.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Jörgen Lindqvist

Jörgen Lindqvist är delägare i kommunikationsbyrån Greatness och hans fokus är content – och marknadskommunikation för huvudsakligen b2b-bolag. Han var tidigare chefredaktör på Computer Sweden och har bevakat och påverkat it-branschen i tio års tid. Jörgen har även jobbat inom techmedia i Silicon Valley och bevakat den nordiska Life Science-branschen.


Publicerad 14 Februari 2017

Spelar ord någon roll i lögnens tid?

Vi har världsledare som förvränger, förvirrar och skapar rädsla genom att prata Orwellskt nyspråk med begrepp som ”alternativa fakta”. Vi har ett affärsliv där människor beskriver sig själva på ett sätt som rent objektivt inte alls stämmer med verkligheten. Lika lite som Trump håller sig till sanningen när han säger att valet i Kalifornien utsattes för ”serious voter fraud” stämmer det som normalt presterande personer skriver om sig själva på exempelvis Linkedin. Folk har liknande – eller till och med bättre – affärsegenskaper än Steve Jobs och Bill Gates tillsammans. Om de får säga det själva.

Och när det kommer till företagens tur att beskriva sig själva är det ju sen gammalt en orgie i överdrifter. Inte nog med att de är bästa bolagen inom sitt affärsområde – de har dessutom en ”global, cutting edge HR strategy improving quality and accellerating speed and innovation throughout the company”.

Problemet är förstås att vi vet att det där inte stämmer. Dina närmaste vänner beskriver inte sina arbetsdagar på det där sättet och företagen de jobbar på har förstås både för- och nackdelar. För väldigt få människor kan jämföra sig med Steve Jobs när det gäller arbetsprestation och det är inte många företag som verkligen är helt suveräna att jobba på.

Så för oss alla vanliga människor och företag tror jag det kan vara en framgångsformel att beskriva sig lite mer realistiskt och rättframt: Vi är bra på det här, vi är inte lika bra här. Det gör att man faktiskt sticker ut och upplevs som trovärdig. För även om vi lever i en tid där lögner har visat sig lyckosamma är lögnen oftast en kortsiktig framgång. Vi vill inte bli lurade, i alla fall inte i långa loppet.

Dela blogginlägget:

Mer från Jörgen Lindqvist

Till bloggen >

Dags att döda den sminkade reklamgrisen

Reklamtröttheten fortsätter att växa. I dag tycker 63 procent att reklam är störande, en siffra som var 52 procent för tio år sedan samtidigt som 71 procent inte gillar att...

12 Mars 2020

Linkedingelska – så här slutar du

Hur uttrycker man sig genuint? Vi pr-konsulter säger till våra kunder att de inte ska hitta på, undvika att ljuga och helt enkelt säga som det är. ”De mest framgångsrika...

29 November 2019

Se upp för Postnordsjukan – kass logistik OCH kommunikation

Tre beställningar med olika leverantörer visar hur viktig kombinationen av kommunikation och logistik är för att göra mig som kräsen kund nöjd. Hur gör ditt företag för att inte vara...

15 Oktober 2019