Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag31.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Jörgen Lindqvist

Jörgen Lindqvist är delägare i kommunikationsbyrån Greatness och hans fokus är content – och marknadskommunikation för huvudsakligen b2b-bolag. Han var tidigare chefredaktör på Computer Sweden och har bevakat och påverkat it-branschen i tio års tid. Jörgen har även jobbat inom techmedia i Silicon Valley och bevakat den nordiska Life Science-branschen.


Publicerad 24 Mars 2017

Våga älska detaljerna – och bli contentkung

Jag tror att många marknadschefer är chockade över hur pilligt och detaljorienterat den digitala contentbaserade marknadsföringsvärlden är. Det är ett jäkla gnet med detaljer – färgval, pixlar hit och dit och detaljerade processflöden som man ska fila på i alla oändlighet.

Det var ingen på Berghs som berättade att marknadsföring skulle va såhär, eller hur?

För er som jobbar mot konsumentmarknaden eller med e-handel är det här en självklarhet. Konvertering är ett gnetgöra där varenda liten detalj går att skruva på – ska köpknappen vara röd eller grön, till höger eller vänster, är det tydligt hur man tar sig till kassan och var ska vi lägga in merförsäljning innan köpet är klart? Men för alla er som jobbar med marknadsföring inom framförallt business to business är detaljarbetet mer av en nyhet. Men kom ihåg – ni ska också sälja in ert content till presumtiva kunder eller medarbetare. Det gör jättestor skillnad vilken bild som ni använder när ni puffar på Facebook och varenda steg som kan tas bort i en nedladdningsprocess av ett whitepaper är guld värt för konverteringen. Det är ofta detaljerna som gör skillnaden mellan en lyckad eller misslyckad contentsatsning – inte om ni väljer mejlutskick eller Linkedin för att driva trafik.

För alla (inklusive jag) som gillar att prata strategier, kundutmaningar eller övergripande erbjudande kan det här pillandet och testandet vara en riktig huvudvärk. I värsta fall gör man det med vänsterhanden – och når ett dåligt resultat. I bästa fall har man medarbetare som gillar att fila på detaljerna, testa och följa upp resultatet. Det enda som är säkert är att du som marknadschef inte har råd att lämna det pilliga detaljarbetet därhän. Då riskerar du att elda för kråkorna med ditt content och missa massor av möjliga affärer.

Så kavla upp ärmarna och ta fram exceldokument och flödescheman och borra ner dig i detaljerna. Då kommer du att bli contentkung!

Dela blogginlägget:

Mer från Jörgen Lindqvist

Till bloggen >

Dags att döda den sminkade reklamgrisen

Reklamtröttheten fortsätter att växa. I dag tycker 63 procent att reklam är störande, en siffra som var 52 procent för tio år sedan samtidigt som 71 procent inte gillar att...

12 Mars 2020

Linkedingelska – så här slutar du

Hur uttrycker man sig genuint? Vi pr-konsulter säger till våra kunder att de inte ska hitta på, undvika att ljuga och helt enkelt säga som det är. ”De mest framgångsrika...

29 November 2019

Se upp för Postnordsjukan – kass logistik OCH kommunikation

Tre beställningar med olika leverantörer visar hur viktig kombinationen av kommunikation och logistik är för att göra mig som kräsen kund nöjd. Hur gör ditt företag för att inte vara...

15 Oktober 2019