Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag31.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Jörgen Lindqvist

Jörgen Lindqvist är delägare i kommunikationsbyrån Greatness och hans fokus är content – och marknadskommunikation för huvudsakligen b2b-bolag. Han var tidigare chefredaktör på Computer Sweden och har bevakat och påverkat it-branschen i tio års tid. Jörgen har även jobbat inom techmedia i Silicon Valley och bevakat den nordiska Life Science-branschen.


Publicerad 20 Januari 2017

Våga vända kraften utåt – och sluta med inredning och konstiga kaffemaskiner

Så fort man blir fler än fem medarbetare börjar folk syssla med arbete för att hantera arbetet: Inredning, övergripande strukturer, inköp av fina kaffemaskiner eller upprättande av regler för hur andra borde bete sig. Missförstå mig rätt – jag tycker inte man ska sitta i en grisig källare eller jobba helt utan strukturer. Men för varje gång du vänder kraften, fokus, energin och arbetsglädjen inåt tar ditt företag eller organisation ett steg längre mot konkursen. Låt proffs inreda, om ni har råd, annars ska ni fokusera på att jobba ihop pengarna tills den dagen ni kan köpa tjänsten.

”Vänd kraften utåt” är nog det viktaste budskap jag någonsin fått – och levt efter – i mitt yrkesliv. Jag lyckas långt ifrån alltid men försöker ändå tänka och leva efter den devisen. För centrifugalkraften i företag och organisationer går alltid åt andra hållet – inåt.

Hos min gamla arbetsgivare IDG hade vi principen att vi inte köpte in fruktkorgar annat än vid speciella tillfällen. Jobbet skulle i sig vara så kul och utmanande att det inte skulle behövas fruktkorgar eller slentrianöl på fredagar för att man skulle dyka upp på jobbet. Folk tyckte vi var extremister men jag hävdar än i dag att det var helt rätt: Utveckla nya produkter, förbättra säljet eller hitta på bättre sätt att skriva artiklar var viktigare. Och det är i sig kul. Hellre tio skogstokiga projekt som var riktade mot läsare eller kunder än ännu ett möte med om hur man ”borde skapa bättre intern kommunikation”.

Att stora företag och organisationer över huvud taget överlever är egentligen ett mirakel. Eftersom inåtkraften stärks i princip exponentiellt när man börjar bli ett riktigt stort bolag brukar jag roa mig med att fundera vilka som egentligen jobbar med att dra in intäkter eller utveckla produkter som går att sälja hos större företag. Gamla patent, upparbetade sälj- och distributionskanaler och etablerad produktion gör förstås sitt till att hålla skutan flytande.  Men när digitalisering och automatisering gör att bland annat produktion och marknadsföring blir enklare att lyckas med, trots att man saknar pengar för stora investeringar, blir givetvis lata och inåtvända organisationer ett lättare byte för snabbväxande företag som på riktigt jobbar med att tillfredsställa sina kunder – i stället för kollegorna.

Dela blogginlägget:

Mer från Jörgen Lindqvist

Till bloggen >

Dags att döda den sminkade reklamgrisen

Reklamtröttheten fortsätter att växa. I dag tycker 63 procent att reklam är störande, en siffra som var 52 procent för tio år sedan samtidigt som 71 procent inte gillar att...

12 Mars 2020

Linkedingelska – så här slutar du

Hur uttrycker man sig genuint? Vi pr-konsulter säger till våra kunder att de inte ska hitta på, undvika att ljuga och helt enkelt säga som det är. ”De mest framgångsrika...

29 November 2019

Se upp för Postnordsjukan – kass logistik OCH kommunikation

Tre beställningar med olika leverantörer visar hur viktig kombinationen av kommunikation och logistik är för att göra mig som kräsen kund nöjd. Hur gör ditt företag för att inte vara...

15 Oktober 2019