Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag07.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Jörgen Lindqvist

Jörgen Lindqvist är delägare i kommunikationsbyrån Greatness och hans fokus är content – och marknadskommunikation för huvudsakligen b2b-bolag. Han var tidigare chefredaktör på Computer Sweden och har bevakat och påverkat it-branschen i tio års tid. Jörgen har även jobbat inom techmedia i Silicon Valley och bevakat den nordiska Life Science-branschen.


Publicerad 16 Juni 2016

Varför ska GP:s frilansar ha en gräddfil?

Stampen, och huvudsakligen GP:s, frilansar tycker att lagen inte ska gälla dem. De ska få ut pengar före andra borgenärer eftersom de ” anser att vi har en särställning, eftersom att vi gör en så stor del av Göteborgs-Posten”.

Det skulle alltså innebära att alla andra borgenärer – de som säljer papperet till tryckerierna, de som bär ut tidningarna eller de som ser till att journalisterna har en internetuppkoppling – inte gör något för Göteborgs-Posten?

Det är givetvis jättejobbigt att bli blåst på betalningen av en krisande kund men det är så rättsordningen – och därmed affärslivet – ser ut. Företagande innebär större risker men även större möjligheter ekonomiskt sett. Eftersom många frilansar, enligt uppgift, har haft svårt att få betalt under lång tid kanske de borde dragit några slutsatser av detta och riktat sina affärserbjudanden åt ett annat håll?

Det här är inte den sista krisen vi kommer att se för stora mediekoncerner. Det är ganska enkelt. Omkostnaderna är för höga, pappersberoendet för högt och de digitala intäkterna växer på tok för lite för att kompensera utvecklingen som digitaliseringen för med sig. De flesta är på väg mot en kris på något sätt. Det som skiljer är farten och vägen dit.

De journalister som finns på nästa krisande tidningskoncern bör nog fundera på hur deras kompetens kan användas i andra delar av näringslivet än att planera för en frilanskarriär för sin tidigare arbetsgivare. Det hjälper sällan att surra sig runt masten på ett sjunkande skepp. Och sen gnälla när skeppet har sjunkit med alla pengarna.

 

Dela blogginlägget:

Mer från Jörgen Lindqvist

Till bloggen >

Dags att döda den sminkade reklamgrisen

Reklamtröttheten fortsätter att växa. I dag tycker 63 procent att reklam är störande, en siffra som var 52 procent för tio år sedan samtidigt som 71 procent inte gillar att...

12 Mars 2020

Linkedingelska – så här slutar du

Hur uttrycker man sig genuint? Vi pr-konsulter säger till våra kunder att de inte ska hitta på, undvika att ljuga och helt enkelt säga som det är. ”De mest framgångsrika...

29 November 2019

Se upp för Postnordsjukan – kass logistik OCH kommunikation

Tre beställningar med olika leverantörer visar hur viktig kombinationen av kommunikation och logistik är för att göra mig som kräsen kund nöjd. Hur gör ditt företag för att inte vara...

15 Oktober 2019