Dela sidan:

Instagram TV: Så funkar det!

Blev OERHÖRT peppad när Instagram förra veckan lanserade nya satsningen IGTV! Pga älskar när det släpps nya format för video på sociala plattformar. Här kommer en kort och koncis guide:

Varför IGTV?

Instagram vill satsa på mer vertikalt videoinnehåll. Syftet är att användare ska kunna publicera och konsumera längre videor, vilket i förlängningen såklart ökar mängden tid vi tillbringar på plattformen. Ökad tid på plattformen är alltid ett mål för sociala medier-företag eftersom det ökar deras relevans både för användare och annonsörer. För dig som kreatör/ marknadsförare/ företag är det ALLTID en bra idé att hoppa på nya format tidigt. Nya format premieras av plattformens algoritmer, vilket leder till att du syns mer i flödet, får större utrymme i dina följares feed och dessutom har en konkurrensfördel mot andra aktörer.

 

Bra att veta: 

1. IGTV finns både som en separat app och en funktion på Instagram. När det kommer till användarupplevelsen är det ingen större skillnad mellan dessa två så kör på det du gillar mest.

2. Om du har ett mindre konto kan du ladda upp videor som är upp till 10 min långa. Dock kan verifierade och stora konton posta videor som är upp till 60 min långa.

3. Du kan gilla och kommentera videor precis som i vanliga flödet på Instagram.

 

Såhär använder du IGTV:

1.  Tryck på IGTV-ikonen

2. Klicka dig runt bland kategorierna! Välj mellan kurerat innehåll i ”För dig”, konton du följer i ”Följer”, upptäckt nytt i ”Populärt” och återgå till klipp som du  tidigare kollat på i ”Fortsätt titta”.

3. Spela in ett saftigt långt klipp och gör dig redo för att posta!

 


Såhär postar du klipp på IGTV via mobilen: 

1. Skapa en kanal genom att trycka på kugghjulet och klicka dig vidare därifrån.

2. Tänk på att klippet ska vara vertikalt och mellan 15 sek och 10 min långt.

3. Du kan inte redigera videor i funktionen/ appen utan klippen plockas färdiga från ditt bibliotek i mobilen. 

4.  Döp, beskriv och posta!

Ha riktigt kul med IGTV nu kära läsare! Ses på Instagram (och i Almedalen)! Puss/ @karin_winther.

Dela sidan:

Case: 60 Second Docs

På föreläsningar och workshops får jag ofta frågan om hur långt videoinnehåll ska vara för att funka på sociala plattformar. Svaret varierar förstås beroende på plattform, format och historien som ska berättas. Men generellt kan man säga att kortare fungerar bättre.  Det är en utmaning att berätta historier som berör på kort tid, därför tänker jag att vi ska titta närmare på en aktör som lyckats bemästra formatet med  dokumentärt berättande i kortformat.

Vad: ”60 Second Docs” skapar dokumentärt innehåll för Facebook, Instagram, Twitter, Youtube och Snapchat – med Facebook som primär plattform.

Om:  ”60 Second Docs” producerar minidokumentärer på en minut som porträtterar unika historier, karaktärer och fenomen från hela världen. De är framförallt framgångsrika på Facebook, där deras innehåll delas mycket och ofta. Därmed lyckas de nå en målgrupp som är långt mycket större och bredare än sina 1 miljoner följare.

8-Year-Old Skater Pro // 60 Second Docs

Shredding a new path for young girls everywhere.

Gepostet von 60 Second Docs am Donnerstag, 10. November 2016

Visningar: 23 miljoner/ Delningar: 99 000/ Interaktioner: 84 000

 

Zen of Knitting // 60 Second Docs

I’m not a knitting man. I’m knitting, man.

Gepostet von 60 Second Docs am Freitag, 16. Februar 2018

Visningar: 31 miljoner/ Delningar: 7800/ Interaktioner: 7400

 

Autism Car Wash // 60 Second Docs

Car wash hires people with autism.

Gepostet von 60 Second Docs am Freitag, 26. Januar 2018

Visningar: 96 miljoner/ Delningar: 11 000/ Interaktioner: 16 000

 

Därför funkar det: 

1. Delbart. ”60 second Docs” har tagit fasta på en viktig aspekt av varför vi delar innehåll på sociala medier. Nämligen att vi delar innehåll som vi blir fascinerade av, som berör och skapar en förundrande wow-känsla. Den känslan leder i sin tur till att vi trycker på dela-knappen. Detta gör vi för att visa vilka vi är – men också för att vi vill ge värdefullt och underhållande innehåll till våra vänner och bekanta. Det är en röd tråd som löper igenom i de fenomen och karaktärer man väljer att porträttera – och en insikt som ”60 sec docs” bygger hela sitt koncept på.

2. Kort, koncist och tydligt. Tydliga, raka, enkla historier som berör. Och som namnet skvallrar om hålls innehållet alltid kort, vilket är viktigt för att kunna nå fram till en publik som scrollar efter nästa dopaminkick. Jag slår vad om att deras data visar på hög genomsnittlig watch time, dvs att tittarna stannar kvar och ser merparten av klippet.

3. Skräddarsytt. En punkt som jag ofta återkommer till är inramningen. Alla aktörer som framgångsrikt skapar rörligt för en publik på sociala medier ser till att rama in det på rätt sätt och utgå från hur vi konsumerar innehåll i det mobila flödet. Dvs: rätt format, tydlig start och textat (85% konsumerar rörligt på Facebook utan ljud).

 

Nu är det dags för midsommar! Håller alla tummar och tår för att det inte spöregnar. Ses på Instagram! / @karin_winther.

Dela sidan:

Case: Margaux Dietz ”Jag föder barn”

 

Vad:

Margaux Dietz omtalade, och numer prisbelönta, förlossningsvideo ”Jag föder barn”. Den har i skrivande stund över 1 miljon visningar och ytterligare över 600 000 visningar på den mobilanpassade versionen som publicerats senare.

Om:

I helgen plockade Margaux Dietz hem en rad priser på årets upplaga av Guldtuben. Galans syfte är att hylla Sveriges främsta digitala kreatörer som gör nätet till en roligare och bättre plats. Kreatörerna som nomineras och prisas skapar innehåll på sociala medier (numer alla sociala plattformar, inte bara Youtube som tidigare). Alla nominerade och vinnare måste under året ha producerat innehåll som är fritt från hat, rasism och diskriminering. (För transparensens skull: jag var juryordförande för årets upplaga av Gultuben, men som ordförande deltar jag inte i nomineringsprocessen och har inget inflytande över vilka kreatörer som nomineras eller inte).

Publiken röstade fram Margaux Dietz till vinnare i kategorierna ”Årets profil”, ”Årets Lifestyle” och ”Årets video”. I sistnämnda kategorin vann hon för den 19 minuter långa videon ”Jag föder barn”.

Därför funkar det: 

Det är förstås sensationellt intimt att filma sin egen förlossningsresa, men det som gör videon unik är långt mer än ämnet. Margaux Dietz är en naturkraft i äkthet. Hon är ärlig med sina känslor och samtidigt oemotståndligt charmig och glad.

”Jag tror att jag har kissat på mig, det är dyngsurt! ”, ”Tänk Margaux, tänk. Ska jag bli mamma imorrn? Det här är det sjukaste någonsin”, ”Nu känner jag paniken, jag börjar gråta nu, titta jag gråter”. Det är omöjligt att värja sig. När man läser citaten i skrift såhär låter det mörkt,  men videon är snarare en väldigt glad skildring av den känslomässiga virvelvind det innebär att föda barn.

Videon är också ett bra exempel på hur man, med hjälp av andra musikval  och en klippteknik än det förväntade, skildrar en upplevelse på ett nytt sätt än vad tittarna är vana vid. Vid sidan av formen finns förstås också Margaux humor och charm, hennes lekfulla inställning till något som många tittare (däribland jag) föreställer sig vara en skräckinjagande upplevelse. När vi tittare kliver in i Margaux värld blir det någonting helt annat. Det är omöjligt att värja sig.

 

 

Jag är nyfiken på vad ni vill läsa om! Skriv gärna i kommentarerna eller DM:a mig på Instagram: @karin_winther.

Dela sidan:

Stillbilder ger mig ångest

Jag får ångest av att posta stillbilder på Instagram. Som ett resultat av det har jag blivit minst sagt passiv när det kommer till den funktionen. Det har hänt mig förr: när Snapchat först kom blev flykten dit en underbar och välbehövlig paus från kravet på perfektion i Instagrams flöde. Den självraderande Stories-funktionen (som snabbt kopierades av Instagram) är mycket mer personlig, spontan och lekfull i jämförelse. Formatet står i bjärt kontrast till det stillbildsflöde som snabbt blev filtrerat, finkammat och perfekt.

Instagram Stories GIF by telenet - Find & Share on GIPHY

Idag består mitt personliga användande nästan bara av att posta videor och Insta Stories. Varför? För att det är en återgång till det spontana, lekfulla och imperfekta. Det känns nästan som en ynnest att bara få ha roligt utan att hamna i en jakt på bekräftelse och likes. När man postar ett videoklipp i flödet räknas antalet visningar, men inte antalet likes. I Stories är stämningen ännu mysigare eftersom bara du själv ser antalet visningar. Känslan av att bli bedömd, att lyckas eller misslyckas, finns inte där på samma sätt.

Det finns en djup ironi (och rejäl dos mörker) i att inte ens programmerarna bakom den första gilla-funktionen (som uppfanns för Facebook) tycker om likes utan snarare beskriver dem som ”ett pseudo-nöje, lika tomma som förföriska”.

Instagram GIF - Find & Share on GIPHY

När jag skapar rörligt innehåll för Instagram har jag roligt, det till och med triggar min tävlingsinstinkt. Men snarare än att ha siktet inställt på mycket likes vill jag skapa så bra innehåll som möjligt för målgruppen och communityt som det är till för. Mitt mål är att skapa innehåll som berör, når fram och startar en dialog. Det är väl trots allt då sociala medier är som bäst: när vi får kontakt.

 

Dela sidan:

Case: Adidas Originals

Vad: 

”Original is never finished”

Vilka ligger bakom:  

Adidas Originals

Youtube/ Visningar: 31 miljoner+

Om:  

På sociala medier bryter Adidas ner sitt varumärke i intresseområden såsom Adidas Running, Adidas Women, Adidas Football. Vid sidan av att löpande skapa innehåll kopplat till varje konto och målgrupp gör de större satsningar då de producerar innehåll med influencers och kreatörer kopplat till olika huvudteman (exempelvis ”Speed Takes”). I år har det bland annat satsats på ”Original is never finished”, ett sätt att kommunicera att Adidas följer med i sin samtid, tolkas och omtolkas beroende på hur samtiden ser ut och hur kreatörer och fans själva tolkar varumärket.

Instagram/ Visningar: 337 000+ / Likes: 55 000+

 

Därför funkar det:  

Jag har följt Adidas på sociala medier genom åren. De är ett intressant företag, inte bara för att de har stora och engagerade följarskaror på sociala plattformar – utan för att de satsar hårt på att göra bra innehåll skräddarsytt för den målgrupp de vill prata med. Även om det helt klart finns en form och en ton som känns typisk Adidas, skiljer sig innehållet åt beroende på vilken gruppering och följarskara man vill kommunicera med. One size fits all funkar inte på sociala medier, det skapar varken igenkänning eller engagemang. Det verkar Adidas ha snappat upp relativt tidigt, även om alla konton inte får lika mycket kärlek.

I centrum för Adidas Originals står lika ofta sportstjärnor som kreatörer, artister och influencers. Adidas Originals med sin starka koppling till populärkultur har mer fokus på kreativitet, samtidskultur och musik än t ex Adidas Running. Man hyllar kreativitet, originalitet och att gå sin egen väg snarare än sportslig viljekraft och vinnarskalle-ideal.

Och sist men inte minst: Adidas är mästare på att återanvända samma content på olika plattformar, baserat vad som funkar bäst där. En gyllene regel är att inte rakt av publicera samma innehåll på t ex Youtube som på Instagram. Därför lyfter man istället ut specifika segment ur samma grundmaterial, klipper om till kortare, rakare och tydligare versioner för Instagram.

Instagram/ Visningar: 600 000+ / Likes: 97 000+

 

Jag är nyfiken på vad ni vill läsa om! Skriv gärna i kommentarerna eller DM:a mig på Instagram: @karin_winther.