Dela sidan:

Stillbilder ger mig ångest

Jag får ångest av att posta stillbilder på Instagram. Som ett resultat av det har jag blivit minst sagt passiv när det kommer till den funktionen. Det har hänt mig förr: när Snapchat först kom blev flykten dit en underbar och välbehövlig paus från kravet på perfektion i Instagrams flöde. Den självraderande Stories-funktionen (som snabbt kopierades av Instagram) är mycket mer personlig, spontan och lekfull i jämförelse. Formatet står i bjärt kontrast till det stillbildsflöde som snabbt blev filtrerat, finkammat och perfekt.

Instagram Stories GIF by telenet - Find & Share on GIPHY

Idag består mitt personliga användande nästan bara av att posta videor och Insta Stories. Varför? För att det är en återgång till det spontana, lekfulla och imperfekta. Det känns nästan som en ynnest att bara få ha roligt utan att hamna i en jakt på bekräftelse och likes. När man postar ett videoklipp i flödet räknas antalet visningar, men inte antalet likes. I Stories är stämningen ännu mysigare eftersom bara du själv ser antalet visningar. Känslan av att bli bedömd, att lyckas eller misslyckas, finns inte där på samma sätt.

Det finns en djup ironi (och rejäl dos mörker) i att inte ens programmerarna bakom den första gilla-funktionen (som uppfanns för Facebook) tycker om likes utan snarare beskriver dem som ”ett pseudo-nöje, lika tomma som förföriska”.

Instagram GIF - Find & Share on GIPHY

När jag skapar rörligt innehåll för Instagram har jag roligt, det till och med triggar min tävlingsinstinkt. Men snarare än att ha siktet inställt på mycket likes vill jag skapa så bra innehåll som möjligt för målgruppen och communityt som det är till för. Mitt mål är att skapa innehåll som berör, når fram och startar en dialog. Det är väl trots allt då sociala medier är som bäst: när vi får kontakt.

 

Dela sidan:

Case: Adidas Originals

Vad: 

”Original is never finished”

Vilka ligger bakom:  

Adidas Originals

Youtube/ Visningar: 31 miljoner+

Om:  

På sociala medier bryter Adidas ner sitt varumärke i intresseområden såsom Adidas Running, Adidas Women, Adidas Football. Vid sidan av att löpande skapa innehåll kopplat till varje konto och målgrupp gör de större satsningar då de producerar innehåll med influencers och kreatörer kopplat till olika huvudteman (exempelvis ”Speed Takes”). I år har det bland annat satsats på ”Original is never finished”, ett sätt att kommunicera att Adidas följer med i sin samtid, tolkas och omtolkas beroende på hur samtiden ser ut och hur kreatörer och fans själva tolkar varumärket.

Instagram/ Visningar: 337 000+ / Likes: 55 000+

 

Därför funkar det:  

Jag har följt Adidas på sociala medier genom åren. De är ett intressant företag, inte bara för att de har stora och engagerade följarskaror på sociala plattformar – utan för att de satsar hårt på att göra bra innehåll skräddarsytt för den målgrupp de vill prata med. Även om det helt klart finns en form och en ton som känns typisk Adidas, skiljer sig innehållet åt beroende på vilken gruppering och följarskara man vill kommunicera med. One size fits all funkar inte på sociala medier, det skapar varken igenkänning eller engagemang. Det verkar Adidas ha snappat upp relativt tidigt, även om alla konton inte får lika mycket kärlek.

I centrum för Adidas Originals står lika ofta sportstjärnor som kreatörer, artister och influencers. Adidas Originals med sin starka koppling till populärkultur har mer fokus på kreativitet, samtidskultur och musik än t ex Adidas Running. Man hyllar kreativitet, originalitet och att gå sin egen väg snarare än sportslig viljekraft och vinnarskalle-ideal.

Och sist men inte minst: Adidas är mästare på att återanvända samma content på olika plattformar, baserat vad som funkar bäst där. En gyllene regel är att inte rakt av publicera samma innehåll på t ex Youtube som på Instagram. Därför lyfter man istället ut specifika segment ur samma grundmaterial, klipper om till kortare, rakare och tydligare versioner för Instagram.

Instagram/ Visningar: 600 000+ / Likes: 97 000+

 

Jag är nyfiken på vad ni vill läsa om! Skriv gärna i kommentarerna eller DM:a mig på Instagram: @karin_winther.

Dela sidan:

Case: Prins Harry & Obama

Jag får ofta frågor om huruvida man bör använda stillbilder i videoproduktioner till digitala och sociala plattformar. Mitt svar: som komplement, absolut, men inte som huvudkälla.

Varför?

1. Om man ska man producera video så är det rörlig bild man ska fokusera på, det säger sig självt.

2. Plattformarnas algoritmer prioriterar i högre grad videoinnehåll som skapar engagemang hos mottagaren, och det resultatet uppnår du sällan om du fastnar i stillbildsträsket.

Dock finns det några undantag. Låt oss kika närmare på ett sådant exempel!

Vad: Prins Harry har intervjuat Barack Obama för BBC Radio 4:s nyhetsprogram ”Today”. De diskuterar viktiga ämnen som klimathot, psykisk ohälsa, ungdomskriminalitet – men hinner också med en busig frågerunda.

Vilka ligger bakom:  BBC Radio 4 och BBC News.

Om: I normala fall skulle jag aldrig rekommendera att utgå från stillbilder för att skapa videoinnehåll – men detta är  lysande undantag till den regeln – och därför roligt att titta närmare på!

Prince Harry and Barack Obama

Prince Harry asks Barack Obama some quick fire questions! • Boxers or briefs? • The Queen or Queen? • Aretha Franklin or Tina Turner? • Rachel or Monica? • Suits or The Good Wife? http://bbc.in/2pHsrJ1 (via The Today Programme)

Gepostet von BBC News am Mittwoch, 27. Dezember 2017

 

Visningar: 2,2 miljoner / Interaktioner: 38 000/ Delningar: 5000

Därför funkar det: Två spännande huvudpersoner, ett underhållande samtal och ett snabba-frågor-format som är helt rätt för snabb innehållskonsumtion på sociala medier. Det här är ett bra exempel på hur man bör jobba med stillbilder när det kommer till video. Dvs när det fyller en tydlig funktion för idén, snarare än fungera som en dålig nödlösning för att man inte orkar producera rörligt. Teamet bakom videon har begränsad tillgänglighet till huvudpersonerna och väldigt lite material att utgå ifrån. Det har man vänt till sin fördel tack vare en rapp klippning som illustrerar samtalet där val 1 och val 2 ställs mot varann, hoppa mellan Prins Harrys och Barack Obamas porträtt för varje kommentar och visuellt belysa varje val.

En intressant detalj: det här klippet är längre än vad som vanligtvis funkar på Facebook. Men i just det här fallet fungerar det, eftersom det lite längre formatet fyller en storymässig funktion och viktigast av allt: det är underhållande hela vägen.

Jag är nyfiken på vad ni vill läsa om! Skriv gärna i kommentarerna eller inboxa mig på Instagram: @karin_winther.

Dela sidan:

Q&A William Spetz Del 2: ”Fånga det som är livet och på riktigt”

Det har blivit dags för andra halvan av intervjun med William Spetz! Här han ger sina bästa tips för hur man skapar bra och personligt videoinnehåll i sociala medier. Den första delen går att läsa här:

https://www.resume.se/blogg/karin-winther/2018/04/02/qa-william-spetz-del-1-snapchat-ar-dott/

Många säger att de vill göra personliga videoklipp på sociala medier, men är osäkra på vad de ska filma eller prata om. I slutändan blir det ofta filmer på en fin utsikt, snarare än att rikta kameralinsen mot dig själv. Vika är dina bästa råd? 

Det kan jag också känna! Det är ju så naket och ofiltrerat att rikta kameran mot sig själv. Mitt tips är att välja tillfällen då det kommer organiskt. Om du t ex är med en kompis som säger något kul: ta upp kameran och fånga ögonblicket, bara på hen eller på er båda. Försök fånga ditt liv genom din framkamera, så man ser dig tillsammans med det du ser. Det behöver inte vara svårare än så.

Alltid lika mysigt när mamma kommer och tittar på föreställningen ❤

A post shared by William M Spetz (@williamspetz) on

När din kompis snapar med drömkillen @johannanordstrm

A post shared by William M Spetz (@williamspetz) on

Bra tips! Låt oss snacka Insta Stories. Det är lätt att hamna i stillbilds/skärmdumps-träsket. Vilka är dina bästa tips för den som vill ha mer rörligt i sina Stories? 

Fånga det som är livet och som är på riktigt. Ställ dig själv frågan: hur ska det här ögonblicket fångas på bästa sätt? Jag tycker att sociala situationer är mycket mer levande att fånga på film än på stillbild. Det handlar bara om att våga ta steget.

Gospel hos doktorn

A post shared by William M Spetz (@williamspetz) on

Autenticitet är ju den allra viktigaste ingrediensen när det kommer till att skapa innehåll som berör och engagerar. Samtidigt är det ofta svårt, både för både vanliga personer och varumärken, eftersom det innebär ett visst mått av sårbarhet. Vad tänker du kring det?

Verkligen! Men om du vågar visa upp en sann bild av dig själv är det väldigt avväpnande för dina följare. Det ger både dig – och följarna – tusen gånger mer tillbaka. När man börjar våga visa sitt riktiga jag märker man att det ger så mycket respons, kommentarer och kontakt. Man ska komma ihåg att det är skillnad på bekräftelse och kontakt. När du är sårbar, eller inte orkar fejka, då får du kontakt. Jämför det med en kommentar som ”Vad snygg du är” på en selfie. Det är absolut bekräftelse – men det är inte kontakt. Där känns kontakt så otroligt mycket bättre! Och det varar längre.

Vi pratade ju om Adele angående just det här: att hennes perfekta, tillrättalagda konsertbilder inte riktigt hör hemma på Instagram. Tvärtom är ju det personliga och icke-tillrättalagda det man vill se.

Exakt! Jättetråkigt, det är så fruktansvärt tråkigt. Jag vill avfölja Shawn Mendes nu av exakt samma skäl. Han lägger bara upp katalogbilder från sina konserter. Det jag vill jag ju inte se! Jag vill se honom precis innan han går på scen och är nervös. Vi får så mycket av det där snygga och tillrättalagda på andra ställen.

Jessika i P1 mellan inslagen

A post shared by William M Spetz (@williamspetz) on

Vilka tycker du är bäst i Sverige på att skapa grymt videoinnehåll på sociala medier?

Johanna Nordström (@johannanordstrm) & Torbjörn Averås Skorup (@torbjornaskorup)! De är fantastiska exempel på kreativa människor som har hittat det bästa sättet att nyttja vad sociala medier kan vara. De skapar igenkänning och inkluderar människor med hjälp av humor som är rolig, vass och varm.

Det här är ett tips som kanske förvånar: Camilla Näslund (@girlinchange). Hon använder sociala medier på ett sånt vackert sätt, framförallt Insta stories. Hon har en livsstilskanal och är överviktsopererad. En operation som hon fick mycket problem av, bland annat har hon tappat sitt närminne. Hon talar direkt till mig som följare på ett väldigt avskalat sätt. Jag blir påmind om att man på sociala medier ju älskar att få ta del av en annan människas vardag på ett nära och avskalat sätt – där är hon en stor inspiration.

Jag är nyfiken på vad ni vill läsa om! Skriv gärna i kommentarerna eller DM:a mig på Instagram: @karin_winther.

Dela sidan:

Q&A William Spetz Del 1: ”Snapchat är dött”

William Spetz ett kreativt humorgeni. När han inte turnerar med sin succéföreställning (”Mormor jag vet att du är i himlen, men har du tid en timme?”) skådespelar eller gör briljanta sommarprat hittar han tiden för sketcher till Instagram. Min plan var att vi skulle göra en kort Q&A, men så blev det INTE. Eftersom jag har svurit att aldrig göra ett inlägg i bloggen som kräver att man ska behöva scrolla nedåt mer än tre gånger kommer den här intervjun delas upp i två delar. Del 2 kommer nästa vecka, då full av  tips för hur du skapar grymt videoinnehåll på Instagram!

Berätta, hur kommer du på idéer till sketcher? 

Oftast när jag har tråkigt hemma och inte är kreativt upptagen av jobbet. Ofta när jag gör något väldigt vardagligt och inser att det kan finnas en igenkänning här. Andra gånger kan det vara något som sker i samhället, något jag känner en frustration över. Då blir humor ett sätt att kanalisera det.

Dina och Johanna Nordström (@johannanordstrm) semestersketcher är väl ett exempel på det? 

Exakt! Då var vi båda lediga i en vecka, och kom på saker hela tiden. Hon är också en sån kreativ kraft; så fort humor bildas i ett rum börjar hon regissera och fånga det med mobilen. Hon har den förmågan naturligt, att fånga och skapa humor i stunden utan att känna press eller övertänka. Det tycker jag är fantastiskt.

Svenskar möter svenskar utomlands

A post shared by William M Spetz (@williamspetz) on

Att bli som mest kreativ när man är uttråkad, det betyder också att det inte finns någon kreativitet över när du, som nu, turnerar med din föreställning i flera månader? 

Exakt så! Vilket gör att det blir väldigt oregelbundet. Ibland kan det gå ett halvår innan jag lägger ut någonting. Förut var ju sociala medier min primära kanal, och all kreativitet gick åt till det. Men idag är det ett komplement. Min huvudsakliga kreativitet lägger jag på mitt jobb. Men det betyder också att när jag kommer hem på kvällen är det sista jag vill göra att spela in en sketch till Instagram.

Nu får mina sociala medier mer spegla mitt liv. Jag är ganska pensionärig på mina sociala medier, det är väldigt mycket bilder på träd med en caption typ ”Ha en fin dag, gonatt”. Jag har säkert förlorat en massa likes och följare på det – men jag känner att jag mer har landat i mig själv. Jag trivs bättre med det här, att inte jaga en kick.

LISA OCH KOMPLIMANGER. Biljetter: blixten.se/williamspetz ❤

A post shared by William M Spetz (@williamspetz) on

Berätta om det här med att du får panik så fort du börjar tänka strategiskt kring att skapa och posta sketcher. Att din kreativitet dör då. Det tycker jag är så talande för vem du är.

Jag är verkligen inte lagd så som person, att vara strategisk kring kreativitet. Det var därför jag tilltalades av Youtube från början – det var så prestigelöst och inte kommersiellt, det var bara en kreativ kanal. Det är det fortfarande, men det är också så mycket annat som inte tilltalar mig. Hade mitt tonåriga jag idag letat efter en form för min kreativitet så hade jag nog inte börjat med Youtube. Jag hade snarare gått en teaterkurs eller nåt.

Intressant! Hur menar du då?

Jag skulle inte se Youtube som rätt plattform för ett kreativt utlopp på samma sätt idag. Jag vill inte låta gammaldags eller dissig, men idag är det är en kommersiell plattform på ett sätt det inte var då. I väldigt många klipp och kanaler finns det en kommersiell agenda. För mig skulle det bara vara begränsande.

Stämningen under sista doppet innan hemfärd

A post shared by William M Spetz (@williamspetz) on

Vilka är dina favoritplattformar?

Instagram, eftersom det är så levande och snabbt.  Facebook är mer politiskt känner jag, så om jag har en mer politisk underton i en sketch brukar den bli större på Facebook. Där har jag också en bredare målgrupp, medan mina följare på Instagram är yngre. Jag låter innehållet avgöra var det gör sig bäst, men när jag gör ett klipp tänker jag i första hand på Instagram. Sen publicerar jag det på Facebook om jag tycker att det passar där.

Vad tänker du kring Snapchat nu? 

Det är dött. Jag gick faktiskt in häromdagen, det enda som kom upp i mitt flöde är gamla flirtar från 2016! Det är intressant hur det förändras. Nu lägger jag aldrig upp stories där längre. I föreställningen som jag turnerar med nu har jag en låt som handlar om flirtar på Snapchat, som gick under arbetstiteln ”Snapchat-låten”. Den handlar om hur man alltid vill ha makten, när man svarar på en snap eller inte osv. Den gjorde jag 2016 – men hade aldrig gjort idag.

Det är många som saknar dig i en sketchserie som genomsyras så av din speciella tonalitet. Det finns ju i projekten då du är djupt kreativt involverad, som i föreställningen och dina sommar- och vinterprat i P1. Men är det inte dags för dig att göra comeback i en egen sketchserie snart? 

Jag saknar verkligen det, att få vara med kreativt hela vägen i en webbserie! Skriva manus, klippa, filma. Att ha total kontroll. Jag har faktiskt flera grejer som jag skriver på just nu och hoppas få göra. Jag är taggad!

Om du får drömma fritt – vad är nästa stora steg?  

Att skriva nåt stort och skådespela i det, som en långfilm eller tv-serie. Att anta en riktig kreativ utmaning som kommer att kräva mer av mig än vad jag någonsin har behövt ge innan.

Jag är nyfiken på vad ni vill läsa om! Skriv gärna i kommentarerna eller DM:a mig på Instagram: @karin_winther.