Dela sidan:

Trendspaning: populärast bland unga 2019

Hurra för ett nytt år! För ett år sen startade mitt digitala konsultbolag Winther Wonderland och har sen dess  jobbat som digital kommunikationskonsult för en rad grymma kunder, bland annat Centerpartiet under valrörelsen, SF Studios och Filip & Fredrik för lanseringen av ”Tårtgeneralen” på sociala medier, Bonnierförlagen och Lars Kepler med lanseringen av deras succébok ”Lazarus” och en lång rad ännu hemliga projekt.  Jag hann dessutom vara juryordförande för Guldtuben och flänga kors och tvärs som föreläsare över hela Sverige. Nu ser jag fram emot ett lika spännande 2019!

En av årsskiftets många fördelar är den uppsjö av trendspaningar som publiceras. En av de roligare läsningarna är Snapchats ”Looking forward – Predicting Trends of 2019” där bolaget listar ämnen och trender de tror kommer att växa i popularitet under året. Analysen är baserad på bolagets egen data och insikter kring vad Gen Z pratar om på deras egna plattform, vilket gör det extra intressant.

Snapchat må ha tappat en del millennials-användare till Instagram Stories, men är fortfarande den mest populära sociala medier-plattformen för Gen Z.

Enligt Internetstiftelsens rapport ”Svenskarna och Internet” fortsätter Snapchat att växa i Sverige. Användningen ökar i alla åldrar och den överlägset största användningen sker i åldrarna 12-25 år (Gen Z).  Samtidigt växer Snapchat mest i åldersgruppen 25-35 år, där 52% använder appen.

För att förstå vad som kan bli stora trender i unga målgrupper under 2019 är detta med andra ord utmärkt läsning! Här kommer en sammanfattning.

Tech:  Man ser ett växande intresse för Apples trådösa lurar AirPods hos sina användare såväl som mobila betallösningar som t ex ”Cash App”, där den svenska motsvarigheten givetvis är ”Swish”.

 

Gaming:  Inom gaming lyfter man fram några spel som kommer fortsätta att öka i popularitet under 2019: Minecraft, Fortnite, Call of Duty, och Red Dead Redemption 2. Spel är framförallt av stort intresse bland Snapchats manliga användare.

 

Musik:  Hip hop fortsätter att dominera såklart!. Snapchat ser mycket buzz kring LA-rapparen Blueface, som ökar i popularitet överlag. Nyligen mördade rapparen XXXTentacion (lika kontroversiell som begåvad) och NBA YoungBoy fortsätter dominera bland manliga användare medan K-popbandet BTS och indieartisten Billie Eilish dominerar hos Snapchats kvinnliga publik. Även hyllade rapparen Cardi B kommer att vara fortsatt poppis under 2019.

 

Slang: Älskar den här kategorin! Det ska bli spännande att se vilka av dessa som tar fasta eller fortsätter växa i Sverige, slang tenderar ju att ha ett minst lika livligt lokalt som globalt liv.

 

Beauty & Mode:  Enligt Snapchats data kommer deras kvinnliga användare att föredra en mer ”naturlig” look när det gäller beauty: tänk bobs och ”clean and fresh” makeup. Modemässigt är tonåringar peppade på mer vintage och plagg med batik och neon under 2019.

Animation Domination Lol Gif By gif - Find & Share on GIPHY

Är som vanligt nyfiken på vad mer ni vill läsa om! Hör av er på Instagram (@karin_winther) eller på Snapchat (karin.winther).

Dela sidan:

Bli proffs på appen Clips för att skapa film i mobilen

När jag föreläser får jag ofta frågan om hur man enkelt kan skapa rörligt material på egen hand. En snabb väg är ju förstås att skapa innehållet direkt i den app där du sen postar innehållet, t ex Instagram. Men det finns också finns en rad grymma appar som du kan använda för att fota och redigera video  i mobilen. Jag  kommer att guida er igenom några framöver och vi börjar med min favorit:  ”Clips”.

”Clips” är framtagen av Apple och finns därför enbart för iPhone. Det är en av alla appar som Apple utvecklar enbart för användning i Apple-produkter för att vi iPhone-användare aldrig ska lockas över till Android-sidan. Och tyvärr funkar det ju! Jag är i alla fall hittills en trogen användare.

Med Clips kan du: 

  • Spela in video direkt i kvadratiskt format 1:1
  • Redigera  (både nytaget material och klipp från biblioteket)
  • Lägga till enkel grafik
  • Lägga till royaltyfri musik
  • Texta

1. INFOGA RÖRLIGA KLIPP. Här på startsidan hamnar du när du öppnar appen. Här kan du både spela in nytt material och plocka in material från biblioteket för att redigera. Oavsett om du väljer att spela in nytt eller plocka från biblioteket, håller du in den rosa knappen för att välja in och utpunkt, varpå det materialet hamnar på tidslinjen nedanför.

 

2.  BÖRJA REDIGERA MATERIALET. När du väl har valt klippen och ”spelat in” med den rosa knappen, hamnar ditt urval nere på tidslinjen. Här kan du nu jobba vidare med klippen på olika sätt. Med funktionen ”putsa” förkortar och förlänger du dina valda klipp samt justerar hur de hänger ihop.  Du kan också radera hela klipp och slå av klippets ljud. Här på tidslinjen stannar du kvar för att fortsätta med alla andra funktioner.

 

3. GRAFIK (”AFFISCHER”). Här kan du välja mellan olika grafikmallar och ersätta texten med egen. Väldigt användbart för att t ex skapa ett enkelt och tydligt intro. Nackdelen med den här appen är att du inte kan använda ditt varumärkes egna grafik eller typsnitt, vilket förstås gör att du inte kan behålla ditt varumärkes visuella identitet.

 

4. EFFEKTER. Här kan du lägga på filter, emojis och ännu mer grafik från mallar som du sedan skräddarsyr med egen text. En av mina favoritfunktioner, även om just de tecknade filtren känns daterade.

 

5. MUSIK. Här kan du välja musik och använda hur du vill. Lyxigt med ett litet bibliotek med upphovsrättsfria låtar att välja mellan, även om kvaliteten varierar.

 

 

6. TEXTNING. Den här funktionen är grym! Den textar vad du säger i realtid,  sedan kan du justera själv och fixa till småfel. Funktionen är toppen, dock finns det verkligen utrymme för förbättring. Det kan lätt bli fel om man inte artikulerar tydligt. Men jag utgår från att den successivt kommer att bli bättre i och med att AI:n utvecklas och blir vassare.

STORT LYCKA TILL NU! Och som vanligt, hojta på mig i min inbox på Instagram (@karin_winther) eller maila mig på karin@wintherwonderland.se om ni har tankar eller förslag på vad ni vill läsa om i bloggen.

Dela sidan:

Därför lyckas SVT:s Instagramsatsning mot unga

Kära bloggen,

Sorry för radiotystnaden! Jag är precis på väg ut ur en extremt intensiv jobbperiod och har i princip jobbat dygnet runt sen i somras. Men nu är jag tillbaka! Den här veckan skulle jag vilja tipsa er om Instagram-kontot @enligtdig.

Vad: @enligtdig

Vilka ligger bakom: SVT

Om:  Jag älskar det här kontot! Syftet med satsningen är att lyssna på ungas tankar och åsikter om samhällsfrågor. Kontots storlek är inte särskilt imponerande och följarantalet har inte vuxit sig stort än. Men mycket av innehållet lyckas nå utanför den egna bubblan och skapa engagemang.

Därför funkar det:

  • Tonträffen är helt rätt. Framförallt videoinnehåll och memes, som med en humoristisk twist fångar uppmärksamheten i flödet. Det fungerar som en indragare för att skapa diskussion kring viktiga samhällsämnen som t ex klimat, skola, jämlikhet och integration.

 

  • Innehållet passar in i sin digitala miljö. Här jobbar man ofta med utsaxat eller omklippt content från nyhetssändningar eller SVT:s egna arkiv. Ett misstag som många aktörer gör är att skapa innehåll för sociala medier som är alldeles för polerat – och därför inte passar in i flödet. En eloge till redaktionen!

 

  • Ambitionen att lyssna på, istället för att tala till, den målgrupp man vill nå på sociala medier. Det är helt rätt väg att gå! Att skapa dialog och att lyssna in är fortfarande ett koncept som de flesta aktörer och traditionella mediehus inte har lyckats med. Sociala medier är en plats för dialog – inte envägskommunikation.

 

  • De jobbar datadrivet. Att testa sig fram till (istället för att gissa) vilka frågor som är viktiga för en viss målgrupp – och sen använda insikterna som underlag för att skapa mer relevant innehåll – är centralt för att lyckas i det digitala landskap vi lever i idag. Istället för att bara gå på magkänslan och satsa stora budgetar på potentiellt helt fel saker.

Jag är nyfiken på vad ni vill läsa om! DM:a mig på Instagram: @karin_winther.

Girl GIF - Find & Share on GIPHY

Dela sidan:

Q&A Johanna Nordström: ”Bara KÖR!”

Till alla er som inte har upptäckt humorstjärnan Johanna Nordström – grattis! Då har ni det härliga framför er. Hon slog först igenom med Twitter-kontot @jonielol, där hon idag har över 150 000 följare. När hon började göra skecther på Instagram gick det fort – inom loppet av knappt ett år var hon nominerad i fyra kategorier på Guldtuben 2018.

Mitt liv blev ca 30% roligare när du började göra sketcher på Instagram! Sen tidigare har du ju ett tungt Twitter-konto, men berätta hur det kommer sig att du tog steget och började vara rolig också i videoformat?

Men KARIN! Tack. Fan vad fint. (Bli van med mycket svordomar i dessa svar.)
Jag märkte att folk på Instagram fick fler roliga jobbmöjligheter är väl ett kort svar. Jag visste att vill jag jobba med humor så måste jag ut till större plattformar och Youtube var inte ett alternativ så då fick det bli Instagram. Jag älskar ju att skådespela och kände att det var en möjlighet att visa upp mig i sketcher på Instagram helt enkelt.

Hur går det till när du kommer på idéer till sketcher?

På riktigt så är det ingen process. LÅTER SÅ SKRYTIGT OCH DRYGT?? MEN jag hatar att tvinga fram saker, det märks så tydligt. Så det är verkligen så att jag får en idé och sätter på kameran. Jag har någon slags målbild med vart jag vill komma men annars så kör jag bara. Det kan verkligen vara om vad som helst men improvisation är min största styrka och bland det roligaste jag vet. Jag vill att allt ska gå så fort som möjligt, när idén och adrenalinet fortfarande lever.

Du är ju väldigt intresserad av politik och gjorde även podden ”800K” tillsammans med Irena Pozar, som handlar om politik kopplat till unga kvinnliga väljare. Hur tänker du kring att innehållsmässigt jobba med politik vs humor?

JA! SÅ VIKTIGT. Hela min uppväxt så har jag känt mig så jävla dum. Alltså verkligen DUM I HUVUDET för att jag inte förstått saker. Typ politik. För politikerna och folk som är väldigt insatta i politik pratar över huvudet på speciellt ungdomar. Därför startade vi 800K från början, för att få unga kvinnor att förstå politiken och för att få dem att förstå att deras röst är så jävla viktig idag. Vi har tystats förut och jag vägrar acceptera att vi ska behöva tystas igen. Därav är podden en av de mer ”seriösare” projekten jag jobbat med. MEN podden är inte POLITISKT TRÅKIG utan jag sitter och lallar ganska mycket och pratar ur egna perspektiv så roligt som möjligt.

Du gjorde en sketch på Instagram förra veckan om hur en framtid med SD vid makten skulle kunna se ut. Den är vansinnigt rolig – och givetvis oerhört mörk. Man sätter ju skrattet i halsen. Berätta hur tankarna gick när du gjorde den?

Jag vill kunna belysa problem på mitt sätt. Och det gör jag bäst genom humor. Enligt mig så hjälper det inte att man står och skriker på barrikaden för att få folk att lyssna. Jag tycker att det är fruktansvärt att ett sånt parti får så mycket stöd och röster och känner att jag inte vill sitta och titta på när det händer utan att göra någonting. Så jag tänkte på det mest ytliga som SD står för och gjorde helt enkelt en humoristisk tappning på det.

View this post on Instagram

Ett Sverige där SD styr.

A post shared by Johanna Nordström (@johannanordstrm) on

Vilka är dina favoriter bland sociala medier och vilka använder du mest?

Instagram, Facebook och Twitter garanterat. Snapchat är SÅÅÅÅÅÅÅÅ TRÅKIGT??????? Där har man typ… sina ragg…

På vilket sätt jobbar du annorlunda med Insta Stories i jämförelse med vanliga videoposts?

Hmm, mina Insta stories är verkligen ingen tanke med alls. Där kan jag verkligen lägga ut ALLT. Där är jag mer personlig och öppen skulle jag säga. Jag lägger upp det jag tycker är kul typ. Men sen är inte allt kul där heller. Det kan vara saker om att jag typ letar efter en lampa, haha. Mina poster i flödet är oftast renodlade sketcher eller selfies (låt en kvinna ta selfies). Så där är det lite mer arbete bakom, pga klippning och LÅNGA redigeringstimmar för att få fram mina ögon på bästa sätt. Skoja. Haha.

Vad är dina bästa råd till folk som vill börja filma sig själva mer, men kanske inte riktigt vågar vända kameran mot sig själva?

Verkligen bara KÖR. Jag tyckte det var asjobbigt i början för att det typ bara var folk som kände mig som följde och som dömer på ett helt annat sätt skulle jag säga. Men när man får mer och mer respons så släpper det så mycket och man vill bara fortsätta!!!

Iallafall när man håller på med humor, det är ett otroligt egoistiskt jobb and I LOVE IT!

View this post on Instagram

De finns modeller och så finns det ACNEmodeller

A post shared by Johanna Nordström (@johannanordstrm) on

Vilka andra tycker du är bäst i Sverige på att skapa videoinnehåll på sociala medier?

Just nu, dyngbaggegalan, beyoncebjorck och SJÄLVKLART PANTAMERAHUMOR som jag själv är med i!! FÖLJ!!!!!

Du och Torbjörn Averås Skorup gjorde ett gäng magiska sketcher ihop under er gemensamma tid på Veckorevyn. Många saknar er i sina flöden! Kommer ni att göra mer grejer ihop?

Åh, saknar det också! Inte som det ser ut just nu. MEN vi ska till New York tillsammans, då kommer det säkert några sketcher ihop.

Om du får drömma, vad är nästa steg?

TV skulle jag säga. Min största dröm är att skådespela humor, typ ”Solsidan”, ”Ack Värmland”, ”Mia och Klara” (ja, jag rabblar upp allt Mia Skäringer gjort pga GUD).

Dela sidan:

Case: Orange Is The New Black

Bloggen är tillbaka efter sommaruppehåll! Förutom att jobba har jag under sommaren frossat i otaliga tv-serier och återupptäckte faktiskt den gamla Netflix-godingen ”Orange Is The New Black”. Netflix är grymma på att lansera sina serier på sociala medier och hålla igång engagemanget över tid. Jag kommer att borra ner mig i fler projekt från Netflix framöver (pga hög inspirationskvot!) – men låt oss börja med denna!

Vad: Orange Is The New Black

Vilka ligger bakom: Netflix och (bland annat) byrån We Are Social

Ya heard right. 5 days until #OITNB.

A post shared by Orange is the New Black (@oitnb) on

Four real tho, only four days 'til #OITNB!

A post shared by Orange is the New Black (@oitnb) on

Do the math. #OITNB comes at you fast in 3 days!

A post shared by Orange is the New Black (@oitnb) on

We see you! Two days 'til Season 6.

A post shared by Orange is the New Black (@oitnb) on

See ya at midnight.

A post shared by Orange is the New Black (@oitnb) on

Därför funkar det:

1. Vid sidan av digitala kampanjer är man väldigt bra på att skapa skräddarsytt och lättuggat innehåll till sociala medier. Tydliga och enkla filmsekvenser som t ex räknar ner till och bygger pepp inför premiären (ovan). Man plockar också ut innehåll från serien med en tydlig, renodlad vinkel per klipp.

Vause is back.

A post shared by Orange is the New Black (@oitnb) on

 

2. Engagerar publiken genom att ställa frågor, jobba agilt och löpande skapa ny content baserat på vad som händer i kommentarsfältet. På det sättet blir kommentarsfälten på deras egna konton ett forum där fansen vill hänga och diskutera serien.

🗣 Suzanne Warren Appreciation Post. Comment with your favorite Crazy Eyes GIF!

Gepostet von Orange Is the New Black am Donnerstag, 9. August 2018

 

3. Kombinerar olika format som IGTV, Live, Stories, GIF och videoposts på ett lekfullt och engagerande sätt. Det gäller att skräddarsy innehållet och utnyttja varje formats styrkor. som t ex i den här FB Live-sändningen:

 

Taystee’s Wisdom

It’s time for Taystee’s Wisdom! Write a question in the comments and Taystee might surprise you!

Gepostet von Orange Is the New Black am Mittwoch, 27. Juni 2018

 

Tyvärr kan jag varken länka till Insta Stories eller posta upp en video här på hur deras Stories ser ut (WordPress är inte mitt favorit-verktyg, trust me). Så kika in på deras konto och klicka er runt för mer inspiration!

 

 

Jag är som vanligt nyfiken på vad ni vill läsa mer om! Skicka gärna frågor eller DM:a mig på Instagram: @karin_winther.  Ses i flödet!

Orange Is The New Black Happy Dance GIF - Find & Share on GIPHY