Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Karin Winther

Karin Winther driver digitala konsultbolaget Winther Wonderland. Som producent, kreatör och digital strateg är hon expert på hur man skapar engagerande videoinnehåll, jobbar med nya format och skräddarsyr content för sociala och mobila plattformar. Hon har lång erfarenhet av tv-branschen, både framför och bakom kameran.


Publicerad 20 Oktober 2019

Är Jennifer Aniston egentligen ett Instagram-geni?

Senaste veckans mest omskrivna Instagram-händelse är tveklöst Jennifer Anistons intåg på plattformen. Efter att Aniston postade en groupie på sig själv och de gamla kollegorna från kultserien ”Friends” gick internet bananas.  Inom loppet av blott en timme fick Aniston hundratusentals nya följare. Men en sådan intensiv tillströmning under så kort tid klarar inte Instagram av, istället ledde överbelastningen till att Anistons konto kraschade och tillfälligt låg nere.

Som bekant: när något blir viralt på såhär kort tid genererar det förstås bara ännu mer uppmärksamhet – och följare. Låt oss grotta ner oss i siffrorna: i torsdags kväll hade Aniston 8,5 miljoner följare, vid lunchtid på fredagen var hon uppe i 11, 5 miljoner – och i skrivande stund är hon redan uppe i nästan 15 miljoner följare.

Hela händelseförloppet är förstås en oemoståndlig story! Därav blev det också en rejäl snackis. Redan dagen därpå postade Aniston en charmig kommentar till händelsen:

Men var det en slump att hon hade sönder internet – kan succén verkligen vara så oplanerad som den framstår? Det skulle lika gärna kunna vara resultatet av en smart och genomtänkt strategi som framgångsrikt lyckades skapa lika mycket buzz på sociala som i traditionella medier. Inom loppet av nåt dygn gästar Aniston Jimmy Kimmel Live och berättar om händelsen:

Oavsett om den här episka Instagram-debuten är resultatet av en vass strategi eller den charmiga slump det framställs som, går det att skönja två tydliga anledningar till att genomslaget blev så stort: 

1. En möjlig Friends-återförening?

Aniston framhåller gärna att det hela var ogenomtänkt, både tillfället när hon valde att göra entré på Instagram – men också med vilken bild hon gjorde det. Personligen har jag svårt att köpa den förklaringen, eftersom just denna personlig groupie med hela ”Friends”-gänget samlat är huvudanledningen till att genomslaget blev så stort. En bild som i skrivande stund har nästan 13 miljoner likes och snart är uppe i 500 000 kommentarer. Eller att Anistons Instagram-premiär sker samtidigt som ”Friends”, i samband med sitt 25-årsjubileum, upplever sin största hype sen seriens storhetstid på 90-talet. Bilden i sig väckte nämligen vilda spekulationer kring en eventuell återförening, så det är förstås väldigt smart att Aniston väljer både denna bild (och detta tillfälle) för att inträda i Instagrams värld.

2. Den synkroniserade mängden pushar från stora konton

På Anistons Instagram story kunde man under det första dygnet se reposts på den kavalkad av kända personer med många miljoner följare som hälsar Aniston välkommen till Instagram. Från Reese Witherspoon till Nicole Kidman, Jennifer Garner, Dolly Parton och Ellen DeGeneres – alla postade de bilder på sig själva tillsammans med Aniston (som om de bara haft dem liggande) och  uttryckte sin eufori över att Aniston äntligen (som om vi alla inte gjort annat än vänta) skaffat sig ett konto på plattformen. Självklart ackompanjerat av en tydlig push till hennes konto.

Men oavsett om Jennifer Anistons Instagram-debut är resultatet av en drös smarta strateger – eller en rad lyckliga omständigheter – kan jag inte annat än att älska det.

Jennifer Aniston Dancing GIF - Find & Share on GIPHY

Jag är som vanligt sjukt nyfiken på vad ni vill läsa om! DM:a mig och berätta på @karin_winther.

Dela blogginlägget:

Publicerad 23 September 2019

5 grymma podcasts om digitala trender

”Men herregud, när hinner du lyssna på allt?” brukar en av mina bästa vänner fråga mig. Hon har svårt att få ihop min högkonsumtion av podcasts med mitt i övrigt hektiska liv. Svaret? Jämt. På morgonen, på kvällen, i badrummet, på bussen, på promenader. Jag har en lika rastlös som vetgirig hjärna – och vem älskar inte podcasts? 

Så, eftersom det här är en blogg om digitala grejer så tänker jag dela med mig av mina favoriter på just temat digitala trender, tech och sociala medier. 

BBC Trending
Det blir genomarbetad, välproducerad och rejäl samhällsjournalistik när BBC ger på sig att rapportera om området sociala medier. Just denna tyngd gör att den här podcasten sticker ut i utbudet och skiljer sig från många andra podcasts inom samma kategori. Här täcks t ex sociala mediers roll i hur den kinesiska staten försöker kontrollera sina invånare, hur appen Tik Tok kämpar mot pedofiler på nätet och exakt hur många lagar PewDiePies fanatiska fans är villiga att bryta för att stötta sin idol.

 

Tech tent
En annan BBC-höjdare! Lite mer lättsmält, men ändå med högkvalitativt med mer fokus på affärssidan av tech och sociala medier. Varje fredag levererar redaktionen aktuella avsnitt med olika vinklar på hur techindustrin förändrar vårt sätt att leva och arbeta på. Branschfokuserat och nyhetsdrivet.

 

Reply all
Oerhört älskad podcast om internetkultur! Så pass poppis att den laddas ner 5 miljoner gånger i månaden. Den är lika delar amerikanskt snackig och genomarbetad med fokus på starka historier med inslag av teknik. Här finns en uppsjö klassiska avsnitt att dyka ner i. Börja med mina favoritavsnitt: ”The Snapchat Thief”, ”INVCEL”, ”The founder” och ”The Great Momo Panic”.

 

Ted Tech
Ted talk-formatet känns numer lika förutsägbart som ”Sommar i P1”. Så istället är en bra lösning att sortera ut föreläsningarna efter intresse. Under parollen ”Ted Tech” samlas intressanta dragningar där du kan grotta ner dig i det senaste inom allt från AI och robotar till blockkedjor och visionen om ett decentraliserat internet. Det korta formatet med tiominutersavsnitt är dessutom perfekt när man är på språng!

 

The Dropout
Jag tycker vi unnar oss en riktigt fläskig och välberättad dokumentär-podcast här också! Jag är besatt av historien om Elizabeth Holmes, den hyllade Silicon Valley-entreprenören som visade sig vara en bedragare av episka proportioner. I den här välproducerade serien av ABC News kartläggs historien om hennes startup Theranos uppgång och fall – och rättegången som väntar i sommar. Se även dokumentären ”The inventor: Out for Blood in Silicon Valley” på HBO Nordic! 

 

Har du några podcast-favoriter att tipsa mig om?  DM:a mig på Instagram på @karin_winther.

Dela blogginlägget:

Publicerad 18 Juni 2019

5 intryck från Brilliant Minds

I helgen var jag på Brilliant Minds-konferensen, som liksom förra året gav mig fjärilar i magen. För en digitalnörd besatt av tech, klimatfrågan och amerikansk politik innebar det sannerligen dagar maxade med inspiration. Här kommer fem snabba intryck:

1. John Kerry räddade Paris-avtalet i USA – och är ett stort fan av Greta Thunberg

Barack Obamas utrikesminister John Kerry är en imponerande person. Hans brinnande intresse för klimatfrågor lös igenom när han pratade om politikens ansvar att genom lagstiftning och ekonomiska incitament kratta manegen för att ny teknik ska kunna bidra till att rädda klimatet. Vid sidan av att vara ett stort fan av Greta Thunberg (som han nämnde säkert fyra gånger) pratade han också om vikten av att organisera motstånd mot Donald Trumps farliga klimatpolitik. Som respons på att Trump drog sig ur Parisavtalet sydde Kerry ihop ett organiserat motstånd där 38 av de 50 amerikanska delstaterna förband sig att leverera på målsättningarna i Parisavtalet. Det ingav mig lite hopp, trots allt.

2. Gwyneth Paltrow har grov humor

Skådespelare som blir framgångsrika företagsledare – det är en ovanlig utvecklingsbana. Personlighetsmixen är fascinerande i sig: att vara en kreativ talang inom film och teater och samtidigt ha affärsmässiga instinkter och drivet som krävs för att grunda och chefa över ett miljardbolag med hundratals anställda. Men, det som förvånade mig mest med den Netflix-aktuella skådespelerskan var faktiskt hennes grova humor. Paltrows ganska väna uttryck i kombination med blixtsnabba repliker, svart humor och en rejäl dos svordomar rev ner applåder i publiken.

3. Snapchats VD förkastar hur sociala medier kapitaliserar på äkta vänskap

Evan Spiegel, medgrundare och VD för Snap Inc (dvs Snapchat) har en väldigt ödmjuk utstrålning. Kanske överraskar det eftersom man utgår ifrån att någon som grundat en av världens mest inflytelserika sociala plattformar rimligtvis bör utstråla någon procents arrogans. Under Spiegels samtal på scen underströk han sin aversion mot hur sociala mediers utveckling hittills byggt på att tjäna pengar på människors relationer och riktiga vänskapsband. Det absurda i att begreppet ”vän” nu också omfattar personer som vi är vagt bekanta med på internet (läs: på Facebook). Han betonade vikten av att vi istället måste omdefiniera vad riktiga relationer och vänskap egentligen är – och jobba för att förstärka det.

4. Att ge sjögräs till kor kan minska deras påverkan på växthusgaser med 80%

KTH-baserade svenska startupen Volta Greentech imponerade rejält. Deras pitch är lika enkel som genial. Köttindustrins enorma klimatpåverkan beror till stor del på de metangaser som släpps ut i atmosfären när en miljard kor pruttar och rapar. Genom att ge kor ett kosttillskott baserat på sjögräs kan man dock blockera metanproduktionen i kossornas magar – och minska deras metanutsläpp med 80%. Briljant.

5. Naomi Campbell är aktivist

Att supermodellen Naomi Campbell är en aktivist som brinner för afrikanska kvinnors rättigheter och kamp för jämställdhet var definitivt något jag missat. Hon jobbar också för att förändra mediabilden och uppfattningen om hur afrikanska länder uppfattas utanför kontinenten: ”Narrativet och uppfattningen om Afrika är felaktiga. Och om jag kan göra någonting under min livstid så är det att försöka peka på förändringen.” Hon pratade även om hur hon idag i stort sett enbart fortsätter med modellandet som ett verktyg för att stötta unga talanger och öka diversifieringen av modeller inom modebranschen. Go Naomi!

Eftersom jag inte kan tanka upp mobilklipp direkt till bloggen, så kan ni kika på min Insta Story om ni vill se köttigt med klipp från lördagens Brilliant Minds. Jag finns på @karin_winther. Vi ses!

Dela blogginlägget:

Kära läsare! Jag har jobbat som en galning den här våren, men nu är jag tillbaka! Snart är vi i mål med årets första kvartal,  ett utmärkt  tillfälle att se över vad som funkat och inte i era sociala kanaler under årets första del. Att hela tiden testa nytt, analysera utfallet och tänka om är ju helt centralt för lyckas med sitt innehåll på sociala medier. Vilka delar ska ökas på, vad borde ni fimpa och vad är det hög tid att börja experimentera med? Medan ni klurar på det kommer här åtta områden som är värda att kika närmare på för att vässa ert innehåll och genomslag.

 

1. Social listening

Social listening är en metod som ger överblick kring vilka samtal som förs på sociala medier om ert varumärke, en viss bransch eller ett ämne. Helt enkelt:  överblick och analys kring vad målgruppen pratar om på internet. Datan använder ni sedan för att skapa innehåll som är relevant för målgruppen eller identifiera områden som ert företag eller organisation behöver jobba med i er kommunikation. Tips på tjänster man kan använda är t ex Hootsuite och Social Mention.

 

2. Självraderande innehåll

Över en miljard konton använder idag funktionen Stories på Facebook-ägda plattformar som t ex Instagram och Messenger – för att inte tala om Snapchat där det här spontana, lekfulla formatet ju först lanserades. För er som inte vet kan innehållet bestå av kortare rörliga sekvenser, blandat med stillbilder, text, GIFs och en rad roliga funktioner. Och allt försvinner inom 24 timmar.

Stories bryter igenom algoritmerna, vilket gör att fler av dina följare automatiskt nås av innehållet där än i jämförelse med ett inlägg i flödet. Men det tillåter dig också att interagera med dina följare på ett helt annat sätt. Men framförallt är det mer lättsamt och lustfyllt med innehåll som försvinner inom ett dygn. Är man liksom jag ett stort fan av det vertikala formatet är det också att föredra framför flödet.

 

3. Användargenererat innehåll

Ett lysande sätt att skapa engagemang, förutsatt att du har rätt idé. Ingen gillar att kolla på dåligt eller irrelevant innehåll från användare man inte själv valt att följa (vilket för övrigt var ett av skälen till att Snapchats omtalade uppdatering under förra året blev ett sådant magplask). Men det har aldrig varit enklare än nu att skapa relevant och intressant användargenererat innehåll, t ex med hjälp av funktionen ”Frågor” i Instagram Stories.

 

4. Augmented reality

AR har de flesta redan koll på: tekniken som används för filtren på t ex Snapchat och Instagram.  Efter AR:s initiala buzz är det högintressant att djupdyka i hur tekniken kan användas för att lösa problem, skapa minnesvärda och unika upplevelser och förenkla köpresan för konsumenter. I denna tid av e-handel, när vi inleder våra köpresor på Google, Instagram och Youtube, är det en stor tidsvinst att enkelt kunna visualisera en produkt på sig själv eller i sitt eget hem på förhand – utan att någonsin behöva besöka en fysisk butik.

Sephora är ett ex på företag som lyckats väl genom att låta konsumenter testa smink  med hjälp av AR. Även IKEA var tidigt ute med appen ”Ikea Place”, som låter dig placera ut deras möbler i ditt egna hem.

 

5. Micro-influencers

I flödet hos influencers med enorma följarskaror kan det ibland uppstå en reklamtrötthet, helt enkelt för att en t ex eftertraktad Instagram-stjärna drunknar i förfrågningar och ofta gör betydligt fler varumärkessamarbeten än vad kreatörer med färre följare gör. Testa att sprida ut budgeten på på ett gäng microinfluencers (kreatörer med under 10 000 följare) för att att nå mer nischade publiker – och många gånger få bättre effekt och engagemang.

Rania Rönntoft (@northboundjourneys) vann pris för årets micro-influencer på Stora Influencerpriset 2018.

 

6. Livesändningar

Möjligheten att sända live på sociala medier har funnits i några år nu och intresset för formatet växer stadigt. Live har många fördelar: att formatet premieras av algoritmerna, bryter igenom flödet och därmed når ut till fler, är bara några av dem. Enligt Facebooks data från plattformarna de äger (inklusive Instagram) har livesänd video sex gånger så högt engagemang samt att användare tittar på innehållet under tre gånger så lång tid som vanlig video.

Genom live kan man skapa unik intimitet med och närhet till publiken, samt möjlighet till dialog i realtid med målgrupper och kunder. Jag har producerat så pass många livesändningar på sociala medier, och coachat så många av mina kunder, att jag är övertygad om att vem som helst kan lära sig att äga en livesändning och genomföra den på ett sätt som skapar engagemang.

Läs mer om live här i mitt tidigare inlägg om trenderna som kommer forma sociala medier under 2019.

 

7. Direktmeddelanden

Aktivitet via DM, direktmeddelanden, anses av många vara den nya måttstocken för engagemang på sociala medier. Det är en tydlig indikation på att du verkligen skapat innehåll som berör. Se därför till att ta tillvara på det genom att vara närvarande, snabba på att fånga upp och bemöta era följare i inboxen.

Väl utförd kundservice via chatt är också ett måste idag, eftersom konsumenter inte längre nöjer sig med generella svar på en sajt eller långa svarstider på mailen.

8. Chattbotar

Jag väntar med spänning på att möta min första riktigt vassa chattbot! De flesta erfarenheter jag har haft hittills har tyvärr varit rätt nedslående. Eftersom jag som sagt är ett stort fan av kundservice i chattformat hoppas jag på att 2019 blir året när chattbottarna blir vassare!

 

Är mycket nyfiken på att veta vad ni vill läsa mer om! DM:a gärna mig på Instagram @karin_winther.

 

Dela blogginlägget:

Publicerad 21 Januari 2019

Trender: Så blir sociala medier 2019

London-baserade We Are Social, en av världens tyngsta sociala medier-byråer, släpper årligen trendrapporten ”Think Forward”. Där kartläggs hur nya trender och förändringar hos konsumenter på sociala medier påverkar det kommande året – och hur företag bör agera på det i sin digitala kommunikation. Det är spännande läsning! Framförallt för alla som vill förstå mer om yngre generationers användande av sociala medier. Jag har valt ut några områden från rapporten som jag tycker är extra intressanta att titta närmare på.

Live

Konsumtion av innehåll på sociala medier är ju i konstant förändring, men just nu är vi mitt uppe i ett större skifte. Vi är inte lika intresserade av snabbtuggad content som tidigare. Studier visar att hälften s.k. ”social natives” (personer som har vuxit upp med smartphones) vill ha andrum från traditionellt innehåll på sociala medier. Många söker sig därmed bort från nyhetsflödet på jakt efter mer meningsfullt innehåll.

Nu krävs det mer substans för att få oss att haja till och sluta scrolla i flödet. Den här förändringen verkar sammanfalla med en växande preferens för live. Enligt Facebook är 20% av allt videoinnehåll på deras plattform nu live-video och användare tillbringar mer än tre gånger så lång tid med en live-video än ett vanligt videoklipp. Det verkar också som att yngre generationer, som Generation Z och Millenials, hittar den substansen i liveformatets oförutsägbarhet, äkthet och oscriptade kaos.

Jag har själv jobbat mycket med livesändningar på sociala medier, både som producent och som coach för bland annat politiker i hur man bygger engagerande livesändningar på Instagram, Facebook, Youtube och Twitter. Under mitt arbete som digital producent för Filip Hammars och Fredriks Wikingssons långfilm ”Tårtgeneralen” producerade jag bland annat livesändningar med dem som en del av lanseringsstrategin på sociala medier. Syftet med att ha en interaktiv frågestund med Fredrik och Filip som en av komponenterna handlade just om att låta fansen få direktkontakt med dem: att ställa frågor och få svar i realtid. Något som skapade  mycket engagemang hos publiken då vi sände live samtidigt på både Instagram och Facebook.

Live: Fråga Filip & Fredrik om Tårtgeneralen!

Gepostet von SF Studios am Freitag, 2. März 2018

 

Live är ett format som engagerar och skapar samtal på sociala medier, långt efter att sändningen tagit slut.  Alla konsumenter är inte där än, men live är ett format dit många är på väg. För att vara relevanta måste varumärken hänga med i den utvecklingen – eller riskera att hamna på efterkälken.

 

Nischade memes

Vi tröttnar aldrig på memes – och varför skulle vi göra det? Det är ett genialt sätt att med humor förmedla budskap under de få sekunder vi har att fånga uppmärksamhet i det mobila flödet. Nu är det dags för memes 2.0: nischade memes, en vidareutveckling som skiljer sig från vanliga memes genom att funka som ett smalt internskämt.

Själva poängen är att innehållet inte ska resonera med den stora massan utan helt enkelt exkludera dem som inte fattar referenserna. Instagram-kontot ThrowBackMachine med sina 100 000+ följare är ett bra exempel. Kontot är fullsmockat med nischade memes som enbart riktar sig mot 90-talister, där de flesta inlägg helt enkelt flyger över huvudet på en äldre publik – men istället skapar en djupare connection mellan dem som fattar grejen. För varumärken som lyckas hitta rätt tonträff med nischade memes är det klockrent sätt att skapa engagemang.

 

 

Fejkad autenticitet 

Virtuella influencers och digitala avatarer som Lil’Miquela och Shudu har visar hur medvetet fejkad och fiktiv autenticitet kan få en positiv respons – och miljontals följare. Det här är både intressant och motsägelsefullt, med tanke på att ärlighet och autenticitet är hett eftertraktad valuta på sociala medier. Om ni har missat just de här fiktiva profilerna, börja följa dem på Instagram bums! De kommer förgylla ert flöde. Kolla också in Lil’Miquelas ”kompis” Blakwo.

(Jag har gjort en djupdykning kring just virtuella influencers i en trendspaning i kommande Veckans Affärer. Håll utkik!)

 

Lokal förankring

I takt med globaliseringen blir konsumenter alltmer lokalt engagerade. För att företag och organisationer ska kunna ha meningsfull kommunikation med sina kunder blir det därför alltmer viktigt att fokusera på det lokala perspektivet i kombination med gedigen research och förmågan att hitta rätt tonträff.

 

Artificiell Intelligens

Användningsområden för AI inom kommunikation och marknadsföring är förstås bara i sin linda. Men de varumärken som redan använder big data och maskininlärning för att analysera trender och lära känna sin publik, ligger steget före. Vid det här laget handlar det om att använda maskininlärningstjänster för att tolka information, effektivisera arbetet kring research och insikter genom att hitta mönster baserat på våra beteenden online.

 

Du kan läsa hela ”Think Forward 2019” här. 

Är som vanligt nyfiken på vad mer ni vill läsa om! Hör av er på Instagram (@karin_winther) eller på Snapchat (karin.winther)

tomgalle GIF - Find & Share on GIPHY

Dela blogginlägget:

Hurra för ett nytt år! För ett år sen startade mitt digitala konsultbolag Winther Wonderland och har sen dess  jobbat som digital kommunikationskonsult för en rad grymma kunder, bland annat Centerpartiet under valrörelsen, SF Studios och Filip & Fredrik för lanseringen av ”Tårtgeneralen” på sociala medier, Bonnierförlagen och Lars Kepler med lanseringen av deras succébok ”Lazarus” och en lång rad ännu hemliga projekt.  Jag hann dessutom vara juryordförande för Guldtuben och flänga kors och tvärs som föreläsare över hela Sverige. Nu ser jag fram emot ett lika spännande 2019!

En av årsskiftets många fördelar är den uppsjö av trendspaningar som publiceras. En av de roligare läsningarna är Snapchats ”Looking forward – Predicting Trends of 2019” där bolaget listar ämnen och trender de tror kommer att växa i popularitet under året. Analysen är baserad på bolagets egen data och insikter kring vad Gen Z pratar om på deras egna plattform, vilket gör det extra intressant.

Snapchat må ha tappat en del millennials-användare till Instagram Stories, men är fortfarande den mest populära sociala medier-plattformen för Gen Z.

Enligt Internetstiftelsens rapport ”Svenskarna och Internet” fortsätter Snapchat att växa i Sverige. Användningen ökar i alla åldrar och den överlägset största användningen sker i åldrarna 12-25 år (Gen Z).  Samtidigt växer Snapchat mest i åldersgruppen 25-35 år, där 52% använder appen.

För att förstå vad som kan bli stora trender i unga målgrupper under 2019 är detta med andra ord utmärkt läsning! Här kommer en sammanfattning.

Tech:  Man ser ett växande intresse för Apples trådösa lurar AirPods hos sina användare såväl som mobila betallösningar som t ex ”Cash App”, där den svenska motsvarigheten givetvis är ”Swish”.

 

Gaming:  Inom gaming lyfter man fram några spel som kommer fortsätta att öka i popularitet under 2019: Minecraft, Fortnite, Call of Duty, och Red Dead Redemption 2. Spel är framförallt av stort intresse bland Snapchats manliga användare.

 

Musik:  Hip hop fortsätter att dominera såklart!. Snapchat ser mycket buzz kring LA-rapparen Blueface, som ökar i popularitet överlag. Nyligen mördade rapparen XXXTentacion (lika kontroversiell som begåvad) och NBA YoungBoy fortsätter dominera bland manliga användare medan K-popbandet BTS och indieartisten Billie Eilish dominerar hos Snapchats kvinnliga publik. Även hyllade rapparen Cardi B kommer att vara fortsatt poppis under 2019.

 

Slang: Älskar den här kategorin! Det ska bli spännande att se vilka av dessa som tar fasta eller fortsätter växa i Sverige, slang tenderar ju att ha ett minst lika livligt lokalt som globalt liv.

 

Beauty & Mode:  Enligt Snapchats data kommer deras kvinnliga användare att föredra en mer ”naturlig” look när det gäller beauty: tänk bobs och ”clean and fresh” makeup. Modemässigt är tonåringar peppade på mer vintage och plagg med batik och neon under 2019.

Animation Domination Lol Gif By gif - Find & Share on GIPHY

Är som vanligt nyfiken på vad mer ni vill läsa om! Hör av er på Instagram (@karin_winther) eller på Snapchat (karin.winther).

Dela blogginlägget:

När jag föreläser får jag ofta frågan om hur man enkelt kan skapa rörligt material på egen hand. En snabb väg är ju förstås att skapa innehållet direkt i den app där du sen postar innehållet, t ex Instagram. Men det finns också finns en rad grymma appar som du kan använda för att fota och redigera video  i mobilen. Jag  kommer att guida er igenom några framöver och vi börjar med min favorit:  ”Clips”.

”Clips” är framtagen av Apple och finns därför enbart för iPhone. Det är en av alla appar som Apple utvecklar enbart för användning i Apple-produkter för att vi iPhone-användare aldrig ska lockas över till Android-sidan. Och tyvärr funkar det ju! Jag är i alla fall hittills en trogen användare.

Med Clips kan du: 

  • Spela in video direkt i kvadratiskt format 1:1
  • Redigera  (både nytaget material och klipp från biblioteket)
  • Lägga till enkel grafik
  • Lägga till royaltyfri musik
  • Texta

1. INFOGA RÖRLIGA KLIPP. Här på startsidan hamnar du när du öppnar appen. Här kan du både spela in nytt material och plocka in material från biblioteket för att redigera. Oavsett om du väljer att spela in nytt eller plocka från biblioteket, håller du in den rosa knappen för att välja in och utpunkt, varpå det materialet hamnar på tidslinjen nedanför.

 

2.  BÖRJA REDIGERA MATERIALET. När du väl har valt klippen och ”spelat in” med den rosa knappen, hamnar ditt urval nere på tidslinjen. Här kan du nu jobba vidare med klippen på olika sätt. Med funktionen ”putsa” förkortar och förlänger du dina valda klipp samt justerar hur de hänger ihop.  Du kan också radera hela klipp och slå av klippets ljud. Här på tidslinjen stannar du kvar för att fortsätta med alla andra funktioner.

 

3. GRAFIK (”AFFISCHER”). Här kan du välja mellan olika grafikmallar och ersätta texten med egen. Väldigt användbart för att t ex skapa ett enkelt och tydligt intro. Nackdelen med den här appen är att du inte kan använda ditt varumärkes egna grafik eller typsnitt, vilket förstås gör att du inte kan behålla ditt varumärkes visuella identitet.

 

4. EFFEKTER. Här kan du lägga på filter, emojis och ännu mer grafik från mallar som du sedan skräddarsyr med egen text. En av mina favoritfunktioner, även om just de tecknade filtren känns daterade.

 

5. MUSIK. Här kan du välja musik och använda hur du vill. Lyxigt med ett litet bibliotek med upphovsrättsfria låtar att välja mellan, även om kvaliteten varierar.

 

 

6. TEXTNING. Den här funktionen är grym! Den textar vad du säger i realtid,  sedan kan du justera själv och fixa till småfel. Funktionen är toppen, dock finns det verkligen utrymme för förbättring. Det kan lätt bli fel om man inte artikulerar tydligt. Men jag utgår från att den successivt kommer att bli bättre i och med att AI:n utvecklas och blir vassare.

STORT LYCKA TILL NU! Och som vanligt, hojta på mig i min inbox på Instagram (@karin_winther) eller maila mig på karin@wintherwonderland.se om ni har tankar eller förslag på vad ni vill läsa om i bloggen.

Dela blogginlägget:

Kära bloggen,

Sorry för radiotystnaden! Jag är precis på väg ut ur en extremt intensiv jobbperiod och har i princip jobbat dygnet runt sen i somras. Men nu är jag tillbaka! Den här veckan skulle jag vilja tipsa er om Instagram-kontot @enligtdig.

Vad: @enligtdig

Vilka ligger bakom: SVT

Om:  Jag älskar det här kontot! Syftet med satsningen är att lyssna på ungas tankar och åsikter om samhällsfrågor. Kontots storlek är inte särskilt imponerande och följarantalet har inte vuxit sig stort än. Men mycket av innehållet lyckas nå utanför den egna bubblan och skapa engagemang.

Därför funkar det:

  • Tonträffen är helt rätt. Framförallt videoinnehåll och memes, som med en humoristisk twist fångar uppmärksamheten i flödet. Det fungerar som en indragare för att skapa diskussion kring viktiga samhällsämnen som t ex klimat, skola, jämlikhet och integration.

 

  • Innehållet passar in i sin digitala miljö. Här jobbar man ofta med utsaxat eller omklippt content från nyhetssändningar eller SVT:s egna arkiv. Ett misstag som många aktörer gör är att skapa innehåll för sociala medier som är alldeles för polerat – och därför inte passar in i flödet. En eloge till redaktionen!

 

  • Ambitionen är att lyssna på, istället för att tala till, den målgrupp man vill nå på sociala medier. Det är helt rätt väg att gå! Att skapa dialog och att lyssna in är fortfarande ett koncept som de flesta aktörer och traditionella mediehus inte har lyckats med. Sociala medier är en plats för dialog – inte envägskommunikation.

 

  • De jobbar datadrivet. Att testa sig fram till (istället för att gissa) vilka frågor som är viktiga för en viss målgrupp – och sen använda insikterna som underlag för att skapa mer relevant innehåll – är centralt för att lyckas i det digitala landskap vi lever i idag. Istället för att bara gå på magkänslan och satsa stora budgetar på potentiellt helt fel saker.

Jag är nyfiken på vad ni vill läsa om! DM:a mig på Instagram: @karin_winther.

Girl GIF - Find & Share on GIPHY

Dela blogginlägget:

Publicerad 3 September 2018

Q&A Johanna Nordström: ”Bara KÖR!”

Till alla er som inte har upptäckt humorstjärnan Johanna Nordström – grattis! Då har ni det härliga framför er. Hon slog först igenom med Twitter-kontot @jonielol, där hon idag har över 150 000 följare. När hon började göra skecther på Instagram gick det fort – inom loppet av knappt ett år var hon nominerad i fyra kategorier på Guldtuben 2018.

Mitt liv blev ca 30% roligare när du började göra sketcher på Instagram! Sen tidigare har du ju ett tungt Twitter-konto, men berätta hur det kommer sig att du tog steget och började vara rolig också i videoformat?

Men KARIN! Tack. Fan vad fint. (Bli van med mycket svordomar i dessa svar.)
Jag märkte att folk på Instagram fick fler roliga jobbmöjligheter är väl ett kort svar. Jag visste att vill jag jobba med humor så måste jag ut till större plattformar och Youtube var inte ett alternativ så då fick det bli Instagram. Jag älskar ju att skådespela och kände att det var en möjlighet att visa upp mig i sketcher på Instagram helt enkelt.

Hur går det till när du kommer på idéer till sketcher?

På riktigt så är det ingen process. LÅTER SÅ SKRYTIGT OCH DRYGT?? MEN jag hatar att tvinga fram saker, det märks så tydligt. Så det är verkligen så att jag får en idé och sätter på kameran. Jag har någon slags målbild med vart jag vill komma men annars så kör jag bara. Det kan verkligen vara om vad som helst men improvisation är min största styrka och bland det roligaste jag vet. Jag vill att allt ska gå så fort som möjligt, när idén och adrenalinet fortfarande lever.

Du är ju väldigt intresserad av politik och gjorde även podden ”800K” tillsammans med Irena Pozar, som handlar om politik kopplat till unga kvinnliga väljare. Hur tänker du kring att innehållsmässigt jobba med politik vs humor?

JA! SÅ VIKTIGT. Hela min uppväxt så har jag känt mig så jävla dum. Alltså verkligen DUM I HUVUDET för att jag inte förstått saker. Typ politik. För politikerna och folk som är väldigt insatta i politik pratar över huvudet på speciellt ungdomar. Därför startade vi 800K från början, för att få unga kvinnor att förstå politiken och för att få dem att förstå att deras röst är så jävla viktig idag. Vi har tystats förut och jag vägrar acceptera att vi ska behöva tystas igen. Därav är podden en av de mer ”seriösare” projekten jag jobbat med. MEN podden är inte POLITISKT TRÅKIG utan jag sitter och lallar ganska mycket och pratar ur egna perspektiv så roligt som möjligt.

Du gjorde en sketch på Instagram förra veckan om hur en framtid med SD vid makten skulle kunna se ut. Den är vansinnigt rolig – och givetvis oerhört mörk. Man sätter ju skrattet i halsen. Berätta hur tankarna gick när du gjorde den?

Jag vill kunna belysa problem på mitt sätt. Och det gör jag bäst genom humor. Enligt mig så hjälper det inte att man står och skriker på barrikaden för att få folk att lyssna. Jag tycker att det är fruktansvärt att ett sånt parti får så mycket stöd och röster och känner att jag inte vill sitta och titta på när det händer utan att göra någonting. Så jag tänkte på det mest ytliga som SD står för och gjorde helt enkelt en humoristisk tappning på det.

View this post on Instagram

Ett Sverige där SD styr.

A post shared by Johanna Nordström (@johannanordstrm) on

Vilka är dina favoriter bland sociala medier och vilka använder du mest?

Instagram, Facebook och Twitter garanterat. Snapchat är SÅÅÅÅÅÅÅÅ TRÅKIGT??????? Där har man typ… sina ragg…

På vilket sätt jobbar du annorlunda med Insta Stories i jämförelse med vanliga videoposts?

Hmm, mina Insta stories är verkligen ingen tanke med alls. Där kan jag verkligen lägga ut ALLT. Där är jag mer personlig och öppen skulle jag säga. Jag lägger upp det jag tycker är kul typ. Men sen är inte allt kul där heller. Det kan vara saker om att jag typ letar efter en lampa, haha. Mina poster i flödet är oftast renodlade sketcher eller selfies (låt en kvinna ta selfies). Så där är det lite mer arbete bakom, pga klippning och LÅNGA redigeringstimmar för att få fram mina ögon på bästa sätt. Skoja. Haha.

Vad är dina bästa råd till folk som vill börja filma sig själva mer, men kanske inte riktigt vågar vända kameran mot sig själva?

Verkligen bara KÖR. Jag tyckte det var asjobbigt i början för att det typ bara var folk som kände mig som följde och som dömer på ett helt annat sätt skulle jag säga. Men när man får mer och mer respons så släpper det så mycket och man vill bara fortsätta!!!

Iallafall när man håller på med humor, det är ett otroligt egoistiskt jobb and I LOVE IT!

View this post on Instagram

De finns modeller och så finns det ACNEmodeller

A post shared by Johanna Nordström (@johannanordstrm) on

Vilka andra tycker du är bäst i Sverige på att skapa videoinnehåll på sociala medier?

Just nu, dyngbaggegalan, beyoncebjorck och SJÄLVKLART PANTAMERAHUMOR som jag själv är med i!! FÖLJ!!!!!

Du och Torbjörn Averås Skorup gjorde ett gäng magiska sketcher ihop under er gemensamma tid på Veckorevyn. Många saknar er i sina flöden! Kommer ni att göra mer grejer ihop?

Åh, saknar det också! Inte som det ser ut just nu. MEN vi ska till New York tillsammans, då kommer det säkert några sketcher ihop.

Om du får drömma, vad är nästa steg?

TV skulle jag säga. Min största dröm är att skådespela humor, typ ”Solsidan”, ”Ack Värmland”, ”Mia och Klara” (ja, jag rabblar upp allt Mia Skäringer gjort pga GUD).

Dela blogginlägget:

Publicerad 20 Augusti 2018

Case: Orange Is The New Black

Bloggen är tillbaka efter sommaruppehåll! Förutom att jobba har jag under sommaren frossat i otaliga tv-serier och återupptäckte faktiskt den gamla Netflix-godingen ”Orange Is The New Black”. Netflix är grymma på att lansera sina serier på sociala medier och hålla igång engagemanget över tid. Jag kommer att borra ner mig i fler projekt från Netflix framöver (pga hög inspirationskvot!) – men låt oss börja med denna!

Vad: Orange Is The New Black

Vilka ligger bakom: Netflix och (bland annat) byrån We Are Social

View this post on Instagram

See ya at midnight.

A post shared by Orange is the New Black (@oitnb) on

Därför funkar det:

1. Vid sidan av digitala kampanjer är man väldigt bra på att skapa skräddarsytt och lättuggat innehåll till sociala medier. Tydliga och enkla filmsekvenser som t ex räknar ner till och bygger pepp inför premiären (ovan). Man plockar också ut innehåll från serien med en tydlig, renodlad vinkel per klipp.

View this post on Instagram

Vause is back.

A post shared by Orange is the New Black (@oitnb) on

 

2. Engagerar publiken genom att ställa frågor, jobba agilt och löpande skapa ny content baserat på vad som händer i kommentarsfältet. På det sättet blir kommentarsfälten på deras egna konton ett forum där fansen vill hänga och diskutera serien.

🗣 Suzanne Warren Appreciation Post. Comment with your favorite Crazy Eyes GIF!

Gepostet von Orange Is the New Black am Donnerstag, 9. August 2018

 

3. Kombinerar olika format som IGTV, Live, Stories, GIF och videoposts på ett lekfullt och engagerande sätt. Det gäller att skräddarsy innehållet och utnyttja varje formats styrkor. som t ex i den här FB Live-sändningen:

 

Taystee’s Wisdom

It’s time for Taystee’s Wisdom! Write a question in the comments and Taystee might surprise you!

Gepostet von Orange Is the New Black am Mittwoch, 27. Juni 2018

 

Tyvärr kan jag varken länka till Insta Stories eller posta upp en video här på hur deras Stories ser ut (WordPress är inte mitt favorit-verktyg, trust me). Så kika in på deras konto och klicka er runt för mer inspiration!

 

 

Jag är som vanligt nyfiken på vad ni vill läsa mer om! Skicka gärna frågor eller DM:a mig på Instagram: @karin_winther.  Ses i flödet!

Orange Is The New Black Happy Dance GIF - Find & Share on GIPHY

Dela blogginlägget:

Publicerad 25 Juni 2018

Instagram TV: Så funkar det!

Blev OERHÖRT peppad när Instagram förra veckan lanserade nya satsningen IGTV! Pga älskar när det släpps nya format för video på sociala plattformar. Här kommer en kort och koncis guide:

Varför IGTV?

Instagram vill satsa på mer vertikalt videoinnehåll. Syftet är att användare ska kunna publicera och konsumera längre videor, vilket i förlängningen såklart ökar mängden tid vi tillbringar på plattformen. Ökad tid på plattformen är alltid ett mål för sociala medier-företag eftersom det ökar deras relevans både för användare och annonsörer. För dig som kreatör/ marknadsförare/ företag är det ALLTID en bra idé att hoppa på nya format tidigt. Nya format premieras av plattformens algoritmer, vilket leder till att du syns mer i flödet, får större utrymme i dina följares feed och dessutom har en konkurrensfördel mot andra aktörer.

 

Bra att veta: 

1. IGTV finns både som en separat app och en funktion på Instagram. När det kommer till användarupplevelsen är det ingen större skillnad mellan dessa två så kör på det du gillar mest.

2. Om du har ett mindre konto kan du ladda upp videor som är upp till 10 min långa. Dock kan verifierade och stora konton posta videor som är upp till 60 min långa.

3. Du kan gilla och kommentera videor precis som i vanliga flödet på Instagram.

 

Såhär använder du IGTV:

1.  Tryck på IGTV-ikonen

2. Klicka dig runt bland kategorierna! Välj mellan kurerat innehåll i ”För dig”, konton du följer i ”Följer”, upptäckt nytt i ”Populärt” och återgå till klipp som du  tidigare kollat på i ”Fortsätt titta”.

3. Spela in ett saftigt långt klipp och gör dig redo för att posta!

 


Såhär postar du klipp på IGTV via mobilen: 

1. Skapa en kanal genom att trycka på kugghjulet och klicka dig vidare därifrån.

2. Tänk på att klippet ska vara vertikalt och mellan 15 sek och 10 min långt.

3. Du kan inte redigera videor i funktionen/ appen utan klippen plockas färdiga från ditt bibliotek i mobilen. 

4.  Döp, beskriv och posta!

Ha riktigt kul med IGTV nu kära läsare! Ses på Instagram (och i Almedalen)! Puss/ @karin_winther.

Dela blogginlägget:

Publicerad 20 Juni 2018

Case: 60 Second Docs

På föreläsningar och workshops får jag ofta frågan om hur långt videoinnehåll ska vara för att funka på sociala plattformar. Svaret varierar förstås beroende på plattform, format och historien som ska berättas. Men generellt kan man säga att kortare fungerar bättre.  Det är en utmaning att berätta historier som berör på kort tid, därför tänker jag att vi ska titta närmare på en aktör som lyckats bemästra formatet med  dokumentärt berättande i kortformat.

Vad: ”60 Second Docs” skapar dokumentärt innehåll för Facebook, Instagram, Twitter, Youtube och Snapchat – med Facebook som primär plattform.

Om:  ”60 Second Docs” producerar minidokumentärer på en minut som porträtterar unika historier, karaktärer och fenomen från hela världen. De är framförallt framgångsrika på Facebook, där deras innehåll delas mycket och ofta. Därmed lyckas de nå en målgrupp som är långt mycket större och bredare än sina 1 miljoner följare.

8-Year-Old Skater Pro // 60 Second Docs

Shredding a new path for young girls everywhere.

Gepostet von 60 Second Docs am Donnerstag, 10. November 2016

Visningar: 23 miljoner/ Delningar: 99 000/ Interaktioner: 84 000

 

Zen of Knitting // 60 Second Docs

I’m not a knitting man. I’m knitting, man.

Gepostet von 60 Second Docs am Freitag, 16. Februar 2018

Visningar: 31 miljoner/ Delningar: 7800/ Interaktioner: 7400

 

Autism Car Wash // 60 Second Docs

Car wash hires people with autism.

Gepostet von 60 Second Docs am Freitag, 26. Januar 2018

Visningar: 96 miljoner/ Delningar: 11 000/ Interaktioner: 16 000

 

Därför funkar det: 

1. Delbart. ”60 second Docs” har tagit fasta på en viktig aspekt av varför vi delar innehåll på sociala medier. Nämligen att vi delar innehåll som vi blir fascinerade av, som berör och skapar en förundrande wow-känsla. Den känslan leder i sin tur till att vi trycker på dela-knappen. Detta gör vi för att visa vilka vi är – men också för att vi vill ge värdefullt och underhållande innehåll till våra vänner och bekanta. Det är en röd tråd som löper igenom i de fenomen och karaktärer man väljer att porträttera – och en insikt som ”60 sec docs” bygger hela sitt koncept på.

2. Kort, koncist och tydligt. Tydliga, raka, enkla historier som berör. Och som namnet skvallrar om hålls innehållet alltid kort, vilket är viktigt för att kunna nå fram till en publik som scrollar efter nästa dopaminkick. Jag slår vad om att deras data visar på hög genomsnittlig watch time, dvs att tittarna stannar kvar och ser merparten av klippet.

3. Skräddarsytt. En punkt som jag ofta återkommer till är inramningen. Alla aktörer som framgångsrikt skapar rörligt för en publik på sociala medier ser till att rama in det på rätt sätt och utgå från hur vi konsumerar innehåll i det mobila flödet. Dvs: rätt format, tydlig start och textat (85% konsumerar rörligt på Facebook utan ljud).

 

Nu är det dags för midsommar! Håller alla tummar och tår för att det inte spöregnar. Ses på Instagram! / @karin_winther.

Dela blogginlägget:

 

Vad:

Margaux Dietz omtalade, och numer prisbelönta, förlossningsvideo ”Jag föder barn”. Den har i skrivande stund över 1 miljon visningar och ytterligare över 600 000 visningar på den mobilanpassade versionen som publicerats senare.

Om:

I helgen plockade Margaux Dietz hem en rad priser på årets upplaga av Guldtuben. Galans syfte är att hylla Sveriges främsta digitala kreatörer som gör nätet till en roligare och bättre plats. Kreatörerna som nomineras och prisas skapar innehåll på sociala medier (numer alla sociala plattformar, inte bara Youtube som tidigare). Alla nominerade och vinnare måste under året ha producerat innehåll som är fritt från hat, rasism och diskriminering. (För transparensens skull: jag var juryordförande för årets upplaga av Gultuben, men som ordförande deltar jag inte i nomineringsprocessen och har inget inflytande över vilka kreatörer som nomineras eller inte).

Publiken röstade fram Margaux Dietz till vinnare i kategorierna ”Årets profil”, ”Årets Lifestyle” och ”Årets video”. I sistnämnda kategorin vann hon för den 19 minuter långa videon ”Jag föder barn”.

Därför funkar det: 

Det är förstås sensationellt intimt att filma sin egen förlossningsresa, men det som gör videon unik är långt mer än ämnet. Margaux Dietz är en naturkraft i äkthet. Hon är ärlig med sina känslor och samtidigt oemotståndligt charmig och glad.

”Jag tror att jag har kissat på mig, det är dyngsurt! ”, ”Tänk Margaux, tänk. Ska jag bli mamma imorrn? Det här är det sjukaste någonsin”, ”Nu känner jag paniken, jag börjar gråta nu, titta jag gråter”. Det är omöjligt att värja sig. När man läser citaten i skrift såhär låter det mörkt,  men videon är snarare en väldigt glad skildring av den känslomässiga virvelvind det innebär att föda barn.

Videon är också ett bra exempel på hur man, med hjälp av andra musikval  och en klippteknik än det förväntade, skildrar en upplevelse på ett nytt sätt än vad tittarna är vana vid. Vid sidan av formen finns förstås också Margaux humor och charm, hennes lekfulla inställning till något som många tittare (däribland jag) föreställer sig vara en skräckinjagande upplevelse. När vi tittare kliver in i Margaux värld blir det någonting helt annat. Det är omöjligt att värja sig.

 

 

Jag är nyfiken på vad ni vill läsa om! Skriv gärna i kommentarerna eller DM:a mig på Instagram: @karin_winther.

Dela blogginlägget:

Publicerad 22 Maj 2018

Stillbilder ger mig ångest

Jag får ångest av att posta stillbilder på Instagram. Som ett resultat av det har jag blivit minst sagt passiv när det kommer till den funktionen. Det har hänt mig förr: när Snapchat först kom blev flykten dit en underbar och välbehövlig paus från kravet på perfektion i Instagrams flöde. Den självraderande Stories-funktionen (som snabbt kopierades av Instagram) är mycket mer personlig, spontan och lekfull i jämförelse. Formatet står i bjärt kontrast till det stillbildsflöde som snabbt blev filtrerat, finkammat och perfekt.

Instagram Stories GIF by telenet - Find & Share on GIPHY

Idag består mitt personliga användande nästan bara av att posta videor och Insta Stories. Varför? För att det är en återgång till det spontana, lekfulla och imperfekta. Det känns nästan som en ynnest att bara få ha roligt utan att hamna i en jakt på bekräftelse och likes. När man postar ett videoklipp i flödet räknas antalet visningar, men inte antalet likes. I Stories är stämningen ännu mysigare eftersom bara du själv ser antalet visningar. Känslan av att bli bedömd, att lyckas eller misslyckas, finns inte där på samma sätt.

Det finns en djup ironi (och rejäl dos mörker) i att inte ens programmerarna bakom den första gilla-funktionen (som uppfanns för Facebook) tycker om likes utan snarare beskriver dem som ”ett pseudo-nöje, lika tomma som förföriska”.

Instagram GIF - Find & Share on GIPHY

När jag skapar rörligt innehåll för Instagram har jag roligt, det till och med triggar min tävlingsinstinkt. Men snarare än att ha siktet inställt på mycket likes vill jag skapa så bra innehåll som möjligt för målgruppen och communityt som det är till för. Mitt mål är att skapa innehåll som berör, når fram och startar en dialog. Det är väl trots allt då sociala medier är som bäst: när vi får kontakt.

 

Dela blogginlägget:

Publicerad 1 Maj 2018

Case: Adidas Originals

Vad: 

”Original is never finished”

Vilka ligger bakom:  

Adidas Originals

Youtube/ Visningar: 31 miljoner+

Om:  

På sociala medier bryter Adidas ner sitt varumärke i intresseområden såsom Adidas Running, Adidas Women, Adidas Football. Vid sidan av att löpande skapa innehåll kopplat till varje konto och målgrupp gör de större satsningar då de producerar innehåll med influencers och kreatörer kopplat till olika huvudteman (exempelvis ”Speed Takes”). I år har det bland annat satsats på ”Original is never finished”, ett sätt att kommunicera att Adidas följer med i sin samtid, tolkas och omtolkas beroende på hur samtiden ser ut och hur kreatörer och fans själva tolkar varumärket.

Instagram/ Visningar: 337 000+ / Likes: 55 000+

 

Därför funkar det:  

Jag har följt Adidas på sociala medier genom åren. De är ett intressant företag, inte bara för att de har stora och engagerade följarskaror på sociala plattformar – utan för att de satsar hårt på att göra bra innehåll skräddarsytt för den målgrupp de vill prata med. Även om det helt klart finns en form och en ton som känns typisk Adidas, skiljer sig innehållet åt beroende på vilken gruppering och följarskara man vill kommunicera med. One size fits all funkar inte på sociala medier, det skapar varken igenkänning eller engagemang. Det verkar Adidas ha snappat upp relativt tidigt, även om alla konton inte får lika mycket kärlek.

I centrum för Adidas Originals står lika ofta sportstjärnor som kreatörer, artister och influencers. Adidas Originals med sin starka koppling till populärkultur har mer fokus på kreativitet, samtidskultur och musik än t ex Adidas Running. Man hyllar kreativitet, originalitet och att gå sin egen väg snarare än sportslig viljekraft och vinnarskalle-ideal.

Och sist men inte minst: Adidas är mästare på att återanvända samma content på olika plattformar, baserat vad som funkar bäst där. En gyllene regel är att inte rakt av publicera samma innehåll på t ex Youtube som på Instagram. Därför lyfter man istället ut specifika segment ur samma grundmaterial, klipper om till kortare, rakare och tydligare versioner för Instagram.

Instagram/ Visningar: 600 000+ / Likes: 97 000+

 

Jag är nyfiken på vad ni vill läsa om! Skriv gärna i kommentarerna eller DM:a mig på Instagram: @karin_winther.

Dela blogginlägget:

Publicerad 16 April 2018

Case: Prins Harry & Barack Obama

Jag får ofta frågor om huruvida man bör använda stillbilder i videoproduktioner till digitala och sociala plattformar. Mitt svar: som komplement, absolut, men inte som huvudkälla.

Varför?

1. Om man ska man producera video så är det rörlig bild man ska fokusera på, det säger sig självt.

2. Plattformarnas algoritmer prioriterar i högre grad videoinnehåll som skapar engagemang hos mottagaren, och det resultatet uppnår du sällan om du fastnar i stillbildsträsket.

Dock finns det några undantag. Låt oss kika närmare på ett sådant exempel!

Vad: Prins Harry har intervjuat Barack Obama för BBC Radio 4:s nyhetsprogram ”Today”. De diskuterar viktiga ämnen som klimathot, psykisk ohälsa, ungdomskriminalitet – men hinner också med en busig frågerunda.

Vilka ligger bakom:  BBC Radio 4 och BBC News.

Om: I normala fall skulle jag aldrig rekommendera att utgå från stillbilder för att skapa videoinnehåll – men detta är  lysande undantag till den regeln – och därför roligt att titta närmare på!

Prince Harry and Barack Obama

Prince Harry asks Barack Obama some quick fire questions! • Boxers or briefs? • The Queen or Queen? • Aretha Franklin or Tina Turner? • Rachel or Monica? • Suits or The Good Wife? http://bbc.in/2pHsrJ1 (via The Today Programme)

Gepostet von BBC News am Mittwoch, 27. Dezember 2017

 

Visningar: 2,2 miljoner / Interaktioner: 38 000/ Delningar: 5000

Därför funkar det: Två spännande huvudpersoner, ett underhållande samtal och ett snabba-frågor-format som är helt rätt för snabb innehållskonsumtion på sociala medier. Det här är ett bra exempel på hur man bör jobba med stillbilder när det kommer till video. Dvs när det fyller en tydlig funktion för idén, snarare än fungera som en dålig nödlösning för att man inte orkar producera rörligt. Teamet bakom videon har begränsad tillgänglighet till huvudpersonerna och väldigt lite material att utgå ifrån. Det har man vänt till sin fördel tack vare en rapp klippning som illustrerar samtalet där val 1 och val 2 ställs mot varann, hoppa mellan Prins Harrys och Barack Obamas porträtt för varje kommentar och visuellt belysa varje val.

En intressant detalj: det här klippet är längre än vad som vanligtvis funkar på Facebook. Men i just det här fallet fungerar det, eftersom det lite längre formatet fyller en storymässig funktion och viktigast av allt: det är underhållande hela vägen.

Jag är nyfiken på vad ni vill läsa om! Skriv gärna i kommentarerna eller inboxa mig på Instagram: @karin_winther.

Dela blogginlägget:

Det har blivit dags för andra halvan av intervjun med William Spetz! Här han ger sina bästa tips för hur man skapar bra och personligt videoinnehåll i sociala medier. Den första delen går att läsa här:

https://www.resume.se/blogg/karin-winther/2018/04/02/qa-william-spetz-del-1-snapchat-ar-dott/

Många säger att de vill göra personliga videoklipp på sociala medier, men är osäkra på vad de ska filma eller prata om. I slutändan blir det ofta filmer på en fin utsikt, snarare än att rikta kameralinsen mot dig själv. Vika är dina bästa råd? 

Det kan jag också känna! Det är ju så naket och ofiltrerat att rikta kameran mot sig själv. Mitt tips är att välja tillfällen då det kommer organiskt. Om du t ex är med en kompis som säger något kul: ta upp kameran och fånga ögonblicket, bara på hen eller på er båda. Försök fånga ditt liv genom din framkamera, så man ser dig tillsammans med det du ser. Det behöver inte vara svårare än så.

Alltid lika mysigt när mamma kommer och tittar på föreställningen ❤️

A post shared by William M Spetz (@williamspetz) on

När din kompis snapar med drömkillen @johannanordstrm

A post shared by William M Spetz (@williamspetz) on

Bra tips! Låt oss snacka Insta Stories. Det är lätt att hamna i stillbilds/skärmdumps-träsket. Vilka är dina bästa tips för den som vill ha mer rörligt i sina Stories? 

Fånga det som är livet och som är på riktigt. Ställ dig själv frågan: hur ska det här ögonblicket fångas på bästa sätt? Jag tycker att sociala situationer är mycket mer levande att fånga på film än på stillbild. Det handlar bara om att våga ta steget.

Gospel hos doktorn

A post shared by William M Spetz (@williamspetz) on

Autenticitet är ju den allra viktigaste ingrediensen när det kommer till att skapa innehåll som berör och engagerar. Samtidigt är det ofta svårt, både för både vanliga personer och varumärken, eftersom det innebär ett visst mått av sårbarhet. Vad tänker du kring det?

Verkligen! Men om du vågar visa upp en sann bild av dig själv är det väldigt avväpnande för dina följare. Det ger både dig – och följarna – tusen gånger mer tillbaka. När man börjar våga visa sitt riktiga jag märker man att det ger så mycket respons, kommentarer och kontakt. Man ska komma ihåg att det är skillnad på bekräftelse och kontakt. När du är sårbar, eller inte orkar fejka, då får du kontakt. Jämför det med en kommentar som ”Vad snygg du är” på en selfie. Det är absolut bekräftelse – men det är inte kontakt. Där känns kontakt så otroligt mycket bättre! Och det varar längre.

Vi pratade ju om Adele angående just det här: att hennes perfekta, tillrättalagda konsertbilder inte riktigt hör hemma på Instagram. Tvärtom är ju det personliga och icke-tillrättalagda det man vill se.

Exakt! Jättetråkigt, det är så fruktansvärt tråkigt. Jag vill avfölja Shawn Mendes nu av exakt samma skäl. Han lägger bara upp katalogbilder från sina konserter. Det jag vill jag ju inte se! Jag vill se honom precis innan han går på scen och är nervös. Vi får så mycket av det där snygga och tillrättalagda på andra ställen.

Jessika i P1 mellan inslagen

A post shared by William M Spetz (@williamspetz) on

Vilka tycker du är bäst i Sverige på att skapa grymt videoinnehåll på sociala medier?

Johanna Nordström (@johannanordstrm) & Torbjörn Averås Skorup (@torbjornaskorup)! De är fantastiska exempel på kreativa människor som har hittat det bästa sättet att nyttja vad sociala medier kan vara. De skapar igenkänning och inkluderar människor med hjälp av humor som är rolig, vass och varm.

Det här är ett tips som kanske förvånar: Camilla Näslund (@girlinchange). Hon använder sociala medier på ett sånt vackert sätt, framförallt Insta stories. Hon har en livsstilskanal och är överviktsopererad. En operation som hon fick mycket problem av, bland annat har hon tappat sitt närminne. Hon talar direkt till mig som följare på ett väldigt avskalat sätt. Jag blir påmind om att man på sociala medier ju älskar att få ta del av en annan människas vardag på ett nära och avskalat sätt – där är hon en stor inspiration.

Jag är nyfiken på vad ni vill läsa om! Skriv gärna i kommentarerna eller DM:a mig på Instagram: @karin_winther.

Dela blogginlägget:

William Spetz ett kreativt humorgeni. När han inte turnerar med sin succéföreställning (”Mormor jag vet att du är i himlen, men har du tid en timme?”) skådespelar eller gör briljanta sommarprat hittar han tiden för sketcher till Instagram. Min plan var att vi skulle göra en kort Q&A, men så blev det INTE. Eftersom jag har svurit att aldrig göra ett inlägg i bloggen som kräver att man ska behöva scrolla nedåt mer än tre gånger kommer den här intervjun delas upp i två delar. Del 2 kommer nästa vecka, då full av  tips för hur du skapar grymt videoinnehåll på Instagram!

Berätta, hur kommer du på idéer till sketcher? 

Oftast när jag har tråkigt hemma och inte är kreativt upptagen av jobbet. Ofta när jag gör något väldigt vardagligt och inser att det kan finnas en igenkänning här. Andra gånger kan det vara något som sker i samhället, något jag känner en frustration över. Då blir humor ett sätt att kanalisera det.

Dina och Johanna Nordström (@johannanordstrm) semestersketcher är väl ett exempel på det? 

Exakt! Då var vi båda lediga i en vecka, och kom på saker hela tiden. Hon är också en sån kreativ kraft; så fort humor bildas i ett rum börjar hon regissera och fånga det med mobilen. Hon har den förmågan naturligt, att fånga och skapa humor i stunden utan att känna press eller övertänka. Det tycker jag är fantastiskt.

View this post on Instagram

Svenskar möter svenskar utomlands

A post shared by William M Spetz (@williamspetz) on

Att bli som mest kreativ när man är uttråkad, det betyder också att det inte finns någon kreativitet över när du, som nu, turnerar med din föreställning i flera månader? 

Exakt så! Vilket gör att det blir väldigt oregelbundet. Ibland kan det gå ett halvår innan jag lägger ut någonting. Förut var ju sociala medier min primära kanal, och all kreativitet gick åt till det. Men idag är det ett komplement. Min huvudsakliga kreativitet lägger jag på mitt jobb. Men det betyder också att när jag kommer hem på kvällen är det sista jag vill göra att spela in en sketch till Instagram.

Nu får mina sociala medier mer spegla mitt liv. Jag är ganska pensionärig på mina sociala medier, det är väldigt mycket bilder på träd med en caption typ ”Ha en fin dag, gonatt”. Jag har säkert förlorat en massa likes och följare på det – men jag känner att jag mer har landat i mig själv. Jag trivs bättre med det här, att inte jaga en kick.

Berätta om det här med att du får panik så fort du börjar tänka strategiskt kring att skapa och posta sketcher. Att din kreativitet dör då. Det tycker jag är så talande för vem du är.

Jag är verkligen inte lagd så som person, att vara strategisk kring kreativitet. Det var därför jag tilltalades av Youtube från början – det var så prestigelöst och inte kommersiellt, det var bara en kreativ kanal. Det är det fortfarande, men det är också så mycket annat som inte tilltalar mig. Hade mitt tonåriga jag idag letat efter en form för min kreativitet så hade jag nog inte börjat med Youtube. Jag hade snarare gått en teaterkurs eller nåt.

Intressant! Hur menar du då?

Jag skulle inte se Youtube som rätt plattform för ett kreativt utlopp på samma sätt idag. Jag vill inte låta gammaldags eller dissig, men idag är det är en kommersiell plattform på ett sätt det inte var då. I väldigt många klipp och kanaler finns det en kommersiell agenda. För mig skulle det bara vara begränsande.

View this post on Instagram

Stämningen under sista doppet innan hemfärd

A post shared by William M Spetz (@williamspetz) on

Vilka är dina favoritplattformar?

Instagram, eftersom det är så levande och snabbt.  Facebook är mer politiskt känner jag, så om jag har en mer politisk underton i en sketch brukar den bli större på Facebook. Där har jag också en bredare målgrupp, medan mina följare på Instagram är yngre. Jag låter innehållet avgöra var det gör sig bäst, men när jag gör ett klipp tänker jag i första hand på Instagram. Sen publicerar jag det på Facebook om jag tycker att det passar där.

Vad tänker du kring Snapchat nu? 

Det är dött. Jag gick faktiskt in häromdagen, det enda som kom upp i mitt flöde är gamla flirtar från 2016! Det är intressant hur det förändras. Nu lägger jag aldrig upp stories där längre. I föreställningen som jag turnerar med nu har jag en låt som handlar om flirtar på Snapchat, som gick under arbetstiteln ”Snapchat-låten”. Den handlar om hur man alltid vill ha makten, när man svarar på en snap eller inte osv. Den gjorde jag 2016 – men hade aldrig gjort idag.

Det är många som saknar dig i en sketchserie som genomsyras så av din speciella tonalitet. Det finns ju i projekten då du är djupt kreativt involverad, som i föreställningen och dina sommar- och vinterprat i P1. Men är det inte dags för dig att göra comeback i en egen sketchserie snart? 

Jag saknar verkligen det, att få vara med kreativt hela vägen i en webbserie! Skriva manus, klippa, filma. Att ha total kontroll. Jag har faktiskt flera grejer som jag skriver på just nu och hoppas få göra. Jag är taggad!

Om du får drömma fritt – vad är nästa stora steg?  

Att skriva nåt stort och skådespela i det, som en långfilm eller tv-serie. Att anta en riktig kreativ utmaning som kommer att kräva mer av mig än vad jag någonsin har behövt ge innan.

Jag är nyfiken på vad ni vill läsa om! Skriv gärna i kommentarerna eller DM:a mig på Instagram: @karin_winther.

Dela blogginlägget:

Publicerad 19 Mars 2018

Case: Now This News vs CNN

I högstadiet skrev jag en eldig uppsats om Robert Mugabe, sporrad av en artikel jag hade läst i The Economist. The Economist! I åttonde klass! Redan då en sucker för internationell politik. 

Idag består min nyhetskonsumtion mestadels av  internationella medier: New York Times, BBC, Now This News, NPR, CNN osv. I videoform snubblar jag ofta över samma nyhet fler gånger, men vars genomslag varierar kraftigt. Men vad beror det på? Låt oss jämföra hur två tunga aktörer tar sig an samma nyhet. 

Vad:  Världen vaknar till ännu en absurd och skrämmande Trump-nyhet. CNN och Now This News publicerar samma nyhet, baserat på samma videomaterial – men berättad, klippt och formatiserad på helt olika sätt.

Vilka:  Now This News är den nya generationens mediebolag, som lever på sociala plattformar och initialt inte ens hade en hemsida.  CNN är fenomenala på nyhetssändningar i tv, men trots att de berättat engagerande historier i rörligt format i decennier ligger de hopplöst efter med att skapa bra videoinnehåll på sociala plattformar. Lustigt nog med undantag från Snapchat, där de fram tills nyligen briljerade med dagligt nyhetsinnehåll i “The Update” (nu nedlagt).

Om: CNN har dubbelt så stor följarskara på Facebook (29 miljoner likes) som Now This News (13 miljoner likes). CNN hade också nästan 4000 fler delningar på det här klippet. Trots detta lyckas Now This News få bättre genomslag:  400 000 fler visningar och betydligt högre engagemang.  

CNN:  1,1 miljoner visningar/ 6 500 interaktioner / 13 000 delningar

Trump judicial nominee struggles to answer basic legal questio…

President Donald J. Trump's judicial nominee Matthew Spencer Petersen struggles to answer basic legal questions at his hearing. http://cnn.it/2jYbTr7

Gepostet von CNN Politics am Freitag, 15. Dezember 2017

 

Now This News:  1,5 miljoner visningar/ 15 000 interaktioner/ 9200 delningar

Trump's Judicial Nominee Can't Answer Legal Questions

This judicial nominee can't answer the most basic questions about U.S. law — and Trump wants to give him a lifetime position (via NowThis Politics)

Gepostet von NowThis am Freitag, 15. Dezember 2017

 

Därför funkar Now This News – och inte CNN:  Historien är skräddarsydd och berättad för att passa hur vi som användare konsumerar innehåll på sociala och mobila plattformar. Now This News utgår från hur vi beter oss när vi scrollar i flödet: vad som får oss att haja till, huruvida vi lyssnar med eller utan ljud och vilka konsekvenser det får.

Now This News inleder klippet med en tydlig, uppmärksamhetsvsäckande start  – och berättar därefter historien från början. De använder sig av ett mobilanpassat format, 1:1, snarare än det liggande formatet som är helt fel för mobil konsumtion. Och de textar allt. 

Jag är nyfiken på vad ni vill läsa om! Skriv gärna i kommentarerna eller DM:a mig på Instagram: @karin_winther.

Dela blogginlägget:

Publicerad 13 Mars 2018

Trender: Videomarknadsföring 2018

Jag är en statistiknörd av Guds nåde – och visst kan det vara skönt att grotta ner sig i det ibland?

När det gäller att jobba med rörligt inom digital marknadsföring finns det en hel radda statistik som är värd att titta närmare på. T ex:

  • 1/3 av tiden vi tillbringar online ägnar vi åt att titta på videoinnehåll
  • 2021 kommer 13% av all internettrafik bestå av livevideo
  • Kunder är fyra gånger mer motiverade att köpa en produkt efter att ha sett en video om den, än om de bara har läst om den.

Källa: Social Media Today 

Jag är nyfiken på vad ni vill läsa om! Skriv gärna i kommentarerna eller DM:a mig på Instagram: @karin_winther.

Happy Love Actually GIF - Find & Share on GIPHY

Dela blogginlägget:

Publicerad 5 Mars 2018

Case: Things not to say to

Jag får ofta frågan om jag har bra exempel på vad som funkar när det kommer till video på sociala och digitala plattformar.  I bloggen kommer jag därför löpande att tipsa om innehåll som jag tycker är lyckade när det kommer till innehåll, produktion och/ eller genomslag. Här kommer mitt första tips!

Vad: “Things not to say to…”.

Vem ligger bakom: BBC Three, vars uppdrag är att nå 16-34-åringar i Storbritannien. Vassa och duktiga på att skapa innehåll som engagerar på digitala och sociala plattformar.

Om: Den här typen av klipp har trendat brett och gjorts på en uppsjö sätt, med olika teman. BBC Three har kört det här konceptet i olika versioner på sina sociala kanaler – här är tre av mina favoriter från deras Facebook-sida. 

Därför funkar det: Ett tydligt koncept, engagerande ämnen som skapar diskussion eller igenkänning, karismatiska personer i en studio, rapp klippning och formatmässigt optimerad för plattformen. BBC Three är extremt duktiga på att lyfta politiska ämnen, ställa viktiga frågor på ett underhållande sätt och lyfta fram nya röster och perspektiv. En viktig aspekt här är också korsbefruktningen mellan det seriösa och humoristiska. Ett allvarligt ämne berättas i  lättsam ton med hjälp av charmigt castade personer och lustfylld klippning och musikval.

Things Not To Say To People With Ginger Hair

"Ginger pubes are actually awesome"

Gepostet von BBC Three am Dienstag, 3. Oktober 2017

”Things not to say to people with ginger hair”.
Visningar: 3 miljoner
Interaktioner/ Delningar: 2500 / 1000

 

Things Fat People Are Tired of Hearing

Please stop asking fat people if their partners have a fat fetish.

Gepostet von BBC Three am Samstag, 2. September 2017

”Things fat people are tired of hearing about”.
Visningar: 2 miljoner
Interaktioner/ Delningar: 1700/ 778

 

Things Not To Say To Someone Who Wears a Burqa

Stop telling women who wear burqas to go home… THEY LIVE HERE.

Gepostet von BBC Three am Samstag, 21. Oktober 2017

”Things not to say to someone who wears a burka”.
Visningar: 11 miljoner
Interaktioner/ Delningar: 4400/ 1855

 

Jag är väldigt nyfiken på vad ni vill läsa om! Skriv gärna i kommentarerna. 

/ @karin_winther

Dela blogginlägget:

Publicerad 19 Februari 2018

Framtiden är rörlig

Nu händer det. Det stora skiftet mot video. Inom loppet av 1-2 år kommer 80% av all internettrafik bestå av rörligt innehåll. Som producent och innehållsskapare tycker jag förstås att det här är fantastiskt kul – rörligt är ju min grej! Men jag märker också att många är smått panikslagna inför att tampas med helt nya utmaningar. Hur når man sin publik med hjälp av video? Hur skapar man innehåll som vår målgrupp bryr sig om? Hur får man spridning?

För konsumenter och användare är situationen omvänd: man fullkomligt drunknar i budskap och innehåll. Faktum är att användare scrollar igenom 90 meter innehåll i sin mobila feed – varje dag. Det innebär att det sista som behövs är mer innehåll – det behövs bättre innehåll. Innehåll som fyller en funktion och resonerar med publiken, snarare än mer marknadsföring som stör i flödet.

För att lyckas med det behöver man ha kunskap kring hur sociala plattformar och algoritmer fungerar samt vilket innehåll som funkar bäst. Man behöver förstå hur man skräddarsyr innehåll efter plattform, fångar uppmärksamheten i flödet – och framförallt hur man skapar innehåll som engagerar målgruppen.

I den här bloggen kommer jag att dela med mig  av inspiration och tips, visa på lyckade – och mindre lyckade – exempel och lyfta fram personer som är mästerliga innehållsskapare.

Pepp!

Dela blogginlägget: