Dela sidan:

Q&A Johanna Nordström: ”Bara KÖR!”

Till alla er som inte har upptäckt humorstjärnan Johanna Nordström – grattis! Då har ni det härliga framför er. Hon slog först igenom med Twitter-kontot @jonielol, där hon idag har över 150 000 följare. När hon började göra skecther på Instagram gick det fort – inom loppet av knappt ett år var hon nominerad i fyra kategorier på Guldtuben 2018.

Mitt liv blev ca 30% roligare när du började göra sketcher på Instagram! Sen tidigare har du ju ett tungt Twitter-konto, men berätta hur det kommer sig att du tog steget och började vara rolig också i videoformat?

Men KARIN! Tack. Fan vad fint. (Bli van med mycket svordomar i dessa svar.)
Jag märkte att folk på Instagram fick fler roliga jobbmöjligheter är väl ett kort svar. Jag visste att vill jag jobba med humor så måste jag ut till större plattformar och Youtube var inte ett alternativ så då fick det bli Instagram. Jag älskar ju att skådespela och kände att det var en möjlighet att visa upp mig i sketcher på Instagram helt enkelt.

Hur går det till när du kommer på idéer till sketcher?

På riktigt så är det ingen process. LÅTER SÅ SKRYTIGT OCH DRYGT?? MEN jag hatar att tvinga fram saker, det märks så tydligt. Så det är verkligen så att jag får en idé och sätter på kameran. Jag har någon slags målbild med vart jag vill komma men annars så kör jag bara. Det kan verkligen vara om vad som helst men improvisation är min största styrka och bland det roligaste jag vet. Jag vill att allt ska gå så fort som möjligt, när idén och adrenalinet fortfarande lever.

Du är ju väldigt intresserad av politik och gjorde även podden ”800K” tillsammans med Irena Pozar, som handlar om politik kopplat till unga kvinnliga väljare. Hur tänker du kring att innehållsmässigt jobba med politik vs humor?

JA! SÅ VIKTIGT. Hela min uppväxt så har jag känt mig så jävla dum. Alltså verkligen DUM I HUVUDET för att jag inte förstått saker. Typ politik. För politikerna och folk som är väldigt insatta i politik pratar över huvudet på speciellt ungdomar. Därför startade vi 800K från början, för att få unga kvinnor att förstå politiken och för att få dem att förstå att deras röst är så jävla viktig idag. Vi har tystats förut och jag vägrar acceptera att vi ska behöva tystas igen. Därav är podden en av de mer ”seriösare” projekten jag jobbat med. MEN podden är inte POLITISKT TRÅKIG utan jag sitter och lallar ganska mycket och pratar ur egna perspektiv så roligt som möjligt.

Du gjorde en sketch på Instagram förra veckan om hur en framtid med SD vid makten skulle kunna se ut. Den är vansinnigt rolig – och givetvis oerhört mörk. Man sätter ju skrattet i halsen. Berätta hur tankarna gick när du gjorde den?

Jag vill kunna belysa problem på mitt sätt. Och det gör jag bäst genom humor. Enligt mig så hjälper det inte att man står och skriker på barrikaden för att få folk att lyssna. Jag tycker att det är fruktansvärt att ett sånt parti får så mycket stöd och röster och känner att jag inte vill sitta och titta på när det händer utan att göra någonting. Så jag tänkte på det mest ytliga som SD står för och gjorde helt enkelt en humoristisk tappning på det.

Ett Sverige där SD styr.

A post shared by Johanna Nordström (@johannanordstrm) on

Hur känner du inför valet nu när det är knappt en vecka kvar?

JAG ÄR NERVÖS. OCH RÄDD. MEN GÅ OCH RÖSTA!! 

Vilka är dina favoriter bland sociala medier och vilka använder du mest?

Instagram, Facebook och Twitter garanterat. Snapchat är SÅÅÅÅÅÅÅÅ TRÅKIGT??????? Där har man typ… sina ragg…

På vilket sätt jobbar du annorlunda med Insta Stories i jämförelse med vanliga videoposts?

Hmm, mina Insta stories är verkligen ingen tanke med alls. Där kan jag verkligen lägga ut ALLT. Där är jag mer personlig och öppen skulle jag säga. Jag lägger upp det jag tycker är kul typ. Men sen är inte allt kul där heller. Det kan vara saker om att jag typ letar efter en lampa, haha. Mina poster i flödet är oftast renodlade sketcher eller selfies (låt en kvinna ta selfies). Så där är det lite mer arbete bakom, pga klippning och LÅNGA redigeringstimmar för att få fram mina ögon på bästa sätt. Skoja. Haha.

”jag ska nog försöka sova lite på flyget” lycka till

A post shared by Johanna Nordström (@johannanordstrm) on

Vad är dina bästa råd till folk som vill börja filma sig själva mer, men kanske inte riktigt vågar vända kameran mot sig själva?

Verkligen bara KÖR. Jag tyckte det var asjobbigt i början för att det typ bara var folk som kände mig som följde och som dömer på ett helt annat sätt skulle jag säga. Men när man får mer och mer respons så släpper det så mycket och man vill bara fortsätta!!!

Iallafall när man håller på med humor, det är ett otroligt egoistiskt jobb and I LOVE IT!

De finns modeller och så finns det ACNEmodeller

A post shared by Johanna Nordström (@johannanordstrm) on

Vilka andra tycker du är bäst i Sverige på att skapa videoinnehåll på sociala medier?

Just nu, dyngbaggegalan, beyoncebjorck och SJÄLVKLART PANTAMERAHUMOR som jag själv är med i!! FÖLJ!!!!!

Du och Torbjörn Averås Skorup gjorde ett gäng magiska sketcher ihop under er gemensamma tid på Veckorevyn. Många saknar er i sina flöden! Kommer ni att göra mer grejer ihop?

Åh, saknar det också! Inte som det ser ut just nu. MEN vi ska till New York tillsammans, då kommer det säkert några sketcher ihop.

LUFTENS HJÄLTAR ❤✈ (@veckorevyn @torbjornaverasskorup 🎥 @otto_norin)

A post shared by Johanna Nordström (@johannanordstrm) on

Om du får drömma, vad är nästa steg?

TV skulle jag säga. Min största dröm är att skådespela humor, typ ”Solsidan”, ”Ack Värmland”, ”Mia och Klara” (ja, jag rabblar upp allt Mia Skäringer gjort pga GUD).

Dela sidan:

Case: Orange Is The New Black

Bloggen är tillbaka efter sommaruppehåll! Förutom att jobba har jag under sommaren frossat i otaliga tv-serier och återupptäckte faktiskt den gamla Netflix-godingen ”Orange Is The New Black”. Netflix är grymma på att lansera sina serier på sociala medier och hålla igång engagemanget över tid. Jag kommer att borra ner mig i fler projekt från Netflix framöver (pga hög inspirationskvot!) – men låt oss börja med denna!

Vad: Orange Is The New Black

Vilka ligger bakom: Netflix och (bland annat) byrån We Are Social

Ya heard right. 5 days until #OITNB.

A post shared by Orange is the New Black (@oitnb) on

Four real tho, only four days 'til #OITNB!

A post shared by Orange is the New Black (@oitnb) on

Do the math. #OITNB comes at you fast in 3 days!

A post shared by Orange is the New Black (@oitnb) on

We see you! Two days 'til Season 6.

A post shared by Orange is the New Black (@oitnb) on

See ya at midnight.

A post shared by Orange is the New Black (@oitnb) on

Därför funkar det:

1. Vid sidan av digitala kampanjer är man väldigt bra på att skapa skräddarsytt och lättuggat innehåll till sociala medier. Tydliga och enkla filmsekvenser som t ex räknar ner till och bygger pepp inför premiären (ovan). Man plockar också ut innehåll från serien med en tydlig, renodlad vinkel per klipp.

Vause is back.

A post shared by Orange is the New Black (@oitnb) on

 

2. Engagerar publiken genom att ställa frågor, jobba agilt och löpande skapa ny content baserat på vad som händer i kommentarsfältet. På det sättet blir kommentarsfälten på deras egna konton ett forum där fansen vill hänga och diskutera serien.

🗣 Suzanne Warren Appreciation Post. Comment with your favorite Crazy Eyes GIF!

Gepostet von Orange Is the New Black am Donnerstag, 9. August 2018

 

3. Kombinerar olika format som IGTV, Live, Stories, GIF och videoposts på ett lekfullt och engagerande sätt. Det gäller att skräddarsy innehållet och utnyttja varje formats styrkor. som t ex i den här FB Live-sändningen:

 

Taystee’s Wisdom

It’s time for Taystee’s Wisdom! Write a question in the comments and Taystee might surprise you!

Gepostet von Orange Is the New Black am Mittwoch, 27. Juni 2018

 

Tyvärr kan jag varken länka till Insta Stories eller posta upp en video här på hur deras Stories ser ut (WordPress är inte mitt favorit-verktyg, trust me). Så kika in på deras konto och klicka er runt för mer inspiration!

 

 

Jag är som vanligt nyfiken på vad ni vill läsa mer om! Skicka gärna frågor eller DM:a mig på Instagram: @karin_winther.  Ses i flödet!

Orange Is The New Black Happy Dance GIF - Find & Share on GIPHY

Dela sidan:

Instagram TV: Så funkar det!

Blev OERHÖRT peppad när Instagram förra veckan lanserade nya satsningen IGTV! Pga älskar när det släpps nya format för video på sociala plattformar. Här kommer en kort och koncis guide:

Varför IGTV?

Instagram vill satsa på mer vertikalt videoinnehåll. Syftet är att användare ska kunna publicera och konsumera längre videor, vilket i förlängningen såklart ökar mängden tid vi tillbringar på plattformen. Ökad tid på plattformen är alltid ett mål för sociala medier-företag eftersom det ökar deras relevans både för användare och annonsörer. För dig som kreatör/ marknadsförare/ företag är det ALLTID en bra idé att hoppa på nya format tidigt. Nya format premieras av plattformens algoritmer, vilket leder till att du syns mer i flödet, får större utrymme i dina följares feed och dessutom har en konkurrensfördel mot andra aktörer.

 

Bra att veta: 

1. IGTV finns både som en separat app och en funktion på Instagram. När det kommer till användarupplevelsen är det ingen större skillnad mellan dessa två så kör på det du gillar mest.

2. Om du har ett mindre konto kan du ladda upp videor som är upp till 10 min långa. Dock kan verifierade och stora konton posta videor som är upp till 60 min långa.

3. Du kan gilla och kommentera videor precis som i vanliga flödet på Instagram.

 

Såhär använder du IGTV:

1.  Tryck på IGTV-ikonen

2. Klicka dig runt bland kategorierna! Välj mellan kurerat innehåll i ”För dig”, konton du följer i ”Följer”, upptäckt nytt i ”Populärt” och återgå till klipp som du  tidigare kollat på i ”Fortsätt titta”.

3. Spela in ett saftigt långt klipp och gör dig redo för att posta!

 


Såhär postar du klipp på IGTV via mobilen: 

1. Skapa en kanal genom att trycka på kugghjulet och klicka dig vidare därifrån.

2. Tänk på att klippet ska vara vertikalt och mellan 15 sek och 10 min långt.

3. Du kan inte redigera videor i funktionen/ appen utan klippen plockas färdiga från ditt bibliotek i mobilen. 

4.  Döp, beskriv och posta!

Ha riktigt kul med IGTV nu kära läsare! Ses på Instagram (och i Almedalen)! Puss/ @karin_winther.

Dela sidan:

Case: 60 Second Docs

På föreläsningar och workshops får jag ofta frågan om hur långt videoinnehåll ska vara för att funka på sociala plattformar. Svaret varierar förstås beroende på plattform, format och historien som ska berättas. Men generellt kan man säga att kortare fungerar bättre.  Det är en utmaning att berätta historier som berör på kort tid, därför tänker jag att vi ska titta närmare på en aktör som lyckats bemästra formatet med  dokumentärt berättande i kortformat.

Vad: ”60 Second Docs” skapar dokumentärt innehåll för Facebook, Instagram, Twitter, Youtube och Snapchat – med Facebook som primär plattform.

Om:  ”60 Second Docs” producerar minidokumentärer på en minut som porträtterar unika historier, karaktärer och fenomen från hela världen. De är framförallt framgångsrika på Facebook, där deras innehåll delas mycket och ofta. Därmed lyckas de nå en målgrupp som är långt mycket större och bredare än sina 1 miljoner följare.

8-Year-Old Skater Pro // 60 Second Docs

Shredding a new path for young girls everywhere.

Gepostet von 60 Second Docs am Donnerstag, 10. November 2016

Visningar: 23 miljoner/ Delningar: 99 000/ Interaktioner: 84 000

 

Zen of Knitting // 60 Second Docs

I’m not a knitting man. I’m knitting, man.

Gepostet von 60 Second Docs am Freitag, 16. Februar 2018

Visningar: 31 miljoner/ Delningar: 7800/ Interaktioner: 7400

 

Autism Car Wash // 60 Second Docs

Car wash hires people with autism.

Gepostet von 60 Second Docs am Freitag, 26. Januar 2018

Visningar: 96 miljoner/ Delningar: 11 000/ Interaktioner: 16 000

 

Därför funkar det: 

1. Delbart. ”60 second Docs” har tagit fasta på en viktig aspekt av varför vi delar innehåll på sociala medier. Nämligen att vi delar innehåll som vi blir fascinerade av, som berör och skapar en förundrande wow-känsla. Den känslan leder i sin tur till att vi trycker på dela-knappen. Detta gör vi för att visa vilka vi är – men också för att vi vill ge värdefullt och underhållande innehåll till våra vänner och bekanta. Det är en röd tråd som löper igenom i de fenomen och karaktärer man väljer att porträttera – och en insikt som ”60 sec docs” bygger hela sitt koncept på.

2. Kort, koncist och tydligt. Tydliga, raka, enkla historier som berör. Och som namnet skvallrar om hålls innehållet alltid kort, vilket är viktigt för att kunna nå fram till en publik som scrollar efter nästa dopaminkick. Jag slår vad om att deras data visar på hög genomsnittlig watch time, dvs att tittarna stannar kvar och ser merparten av klippet.

3. Skräddarsytt. En punkt som jag ofta återkommer till är inramningen. Alla aktörer som framgångsrikt skapar rörligt för en publik på sociala medier ser till att rama in det på rätt sätt och utgå från hur vi konsumerar innehåll i det mobila flödet. Dvs: rätt format, tydlig start och textat (85% konsumerar rörligt på Facebook utan ljud).

 

Nu är det dags för midsommar! Håller alla tummar och tår för att det inte spöregnar. Ses på Instagram! / @karin_winther.

Dela sidan:

Case: Margaux Dietz ”Jag föder barn”

 

Vad:

Margaux Dietz omtalade, och numer prisbelönta, förlossningsvideo ”Jag föder barn”. Den har i skrivande stund över 1 miljon visningar och ytterligare över 600 000 visningar på den mobilanpassade versionen som publicerats senare.

Om:

I helgen plockade Margaux Dietz hem en rad priser på årets upplaga av Guldtuben. Galans syfte är att hylla Sveriges främsta digitala kreatörer som gör nätet till en roligare och bättre plats. Kreatörerna som nomineras och prisas skapar innehåll på sociala medier (numer alla sociala plattformar, inte bara Youtube som tidigare). Alla nominerade och vinnare måste under året ha producerat innehåll som är fritt från hat, rasism och diskriminering. (För transparensens skull: jag var juryordförande för årets upplaga av Gultuben, men som ordförande deltar jag inte i nomineringsprocessen och har inget inflytande över vilka kreatörer som nomineras eller inte).

Publiken röstade fram Margaux Dietz till vinnare i kategorierna ”Årets profil”, ”Årets Lifestyle” och ”Årets video”. I sistnämnda kategorin vann hon för den 19 minuter långa videon ”Jag föder barn”.

Därför funkar det: 

Det är förstås sensationellt intimt att filma sin egen förlossningsresa, men det som gör videon unik är långt mer än ämnet. Margaux Dietz är en naturkraft i äkthet. Hon är ärlig med sina känslor och samtidigt oemotståndligt charmig och glad.

”Jag tror att jag har kissat på mig, det är dyngsurt! ”, ”Tänk Margaux, tänk. Ska jag bli mamma imorrn? Det här är det sjukaste någonsin”, ”Nu känner jag paniken, jag börjar gråta nu, titta jag gråter”. Det är omöjligt att värja sig. När man läser citaten i skrift såhär låter det mörkt,  men videon är snarare en väldigt glad skildring av den känslomässiga virvelvind det innebär att föda barn.

Videon är också ett bra exempel på hur man, med hjälp av andra musikval  och en klippteknik än det förväntade, skildrar en upplevelse på ett nytt sätt än vad tittarna är vana vid. Vid sidan av formen finns förstås också Margaux humor och charm, hennes lekfulla inställning till något som många tittare (däribland jag) föreställer sig vara en skräckinjagande upplevelse. När vi tittare kliver in i Margaux värld blir det någonting helt annat. Det är omöjligt att värja sig.

 

 

Jag är nyfiken på vad ni vill läsa om! Skriv gärna i kommentarerna eller DM:a mig på Instagram: @karin_winther.