Dela sidan:

Framtiden är rörlig

Nu händer det. Det stora skiftet mot video. Inom loppet av 1-2 år kommer 80% av all internettrafik bestå av rörligt innehåll. Som producent och innehållsskapare tycker jag förstås att det här är fantastiskt kul – rörligt är ju min grej! Men jag märker också att många är smått panikslagna inför att tampas med helt nya utmaningar. Hur når man sin publik med hjälp av video? Hur skapar man innehåll som vår målgrupp bryr sig om? Hur får man spridning?

För konsumenter och användare är situationen omvänd: man fullkomligt drunknar i budskap och innehåll. Faktum är att användare scrollar igenom 90 meter innehåll i sin mobila feed – varje dag. Det innebär att det sista som behövs är mer innehåll – det behövs bättre innehåll. Innehåll som fyller en funktion och resonerar med publiken, snarare än mer marknadsföring som stör i flödet.

För att lyckas med det behöver man ha kunskap kring hur sociala plattformar och algoritmer fungerar samt vilket innehåll som funkar bäst. Man behöver förstå hur man skräddarsyr innehåll efter plattform, fångar uppmärksamheten i flödet – och framförallt hur man skapar innehåll som engagerar målgruppen.

I den här bloggen kommer jag att dela med mig  av inspiration och tips, visa på lyckade – och mindre lyckade – exempel och lyfta fram personer som är mästerliga innehållsskapare.

Pepp!