Dela sidan:

Case: 60 Second Docs

På föreläsningar och workshops får jag ofta frågan om hur långt videoinnehåll ska vara för att funka på sociala plattformar. Svaret varierar förstås beroende på plattform, format och historien som ska berättas. Men generellt kan man säga att kortare fungerar bättre.  Det är en utmaning att berätta historier som berör på kort tid, därför tänker jag att vi ska titta närmare på en aktör som lyckats bemästra formatet med  dokumentärt berättande i kortformat.

Vad: ”60 Second Docs” skapar dokumentärt innehåll för Facebook, Instagram, Twitter, Youtube och Snapchat – med Facebook som primär plattform.

Om:  ”60 Second Docs” producerar minidokumentärer på en minut som porträtterar unika historier, karaktärer och fenomen från hela världen. De är framförallt framgångsrika på Facebook, där deras innehåll delas mycket och ofta. Därmed lyckas de nå en målgrupp som är långt mycket större och bredare än sina 1 miljoner följare.

8-Year-Old Skater Pro // 60 Second Docs

Shredding a new path for young girls everywhere.

Gepostet von 60 Second Docs am Donnerstag, 10. November 2016

Visningar: 23 miljoner/ Delningar: 99 000/ Interaktioner: 84 000

 

Zen of Knitting // 60 Second Docs

I’m not a knitting man. I’m knitting, man.

Gepostet von 60 Second Docs am Freitag, 16. Februar 2018

Visningar: 31 miljoner/ Delningar: 7800/ Interaktioner: 7400

 

Autism Car Wash // 60 Second Docs

Car wash hires people with autism.

Gepostet von 60 Second Docs am Freitag, 26. Januar 2018

Visningar: 96 miljoner/ Delningar: 11 000/ Interaktioner: 16 000

 

Därför funkar det: 

1. Delbart. ”60 second Docs” har tagit fasta på en viktig aspekt av varför vi delar innehåll på sociala medier. Nämligen att vi delar innehåll som vi blir fascinerade av, som berör och skapar en förundrande wow-känsla. Den känslan leder i sin tur till att vi trycker på dela-knappen. Detta gör vi för att visa vilka vi är – men också för att vi vill ge värdefullt och underhållande innehåll till våra vänner och bekanta. Det är en röd tråd som löper igenom i de fenomen och karaktärer man väljer att porträttera – och en insikt som ”60 sec docs” bygger hela sitt koncept på.

2. Kort, koncist och tydligt. Tydliga, raka, enkla historier som berör. Och som namnet skvallrar om hålls innehållet alltid kort, vilket är viktigt för att kunna nå fram till en publik som scrollar efter nästa dopaminkick. Jag slår vad om att deras data visar på hög genomsnittlig watch time, dvs att tittarna stannar kvar och ser merparten av klippet.

3. Skräddarsytt. En punkt som jag ofta återkommer till är inramningen. Alla aktörer som framgångsrikt skapar rörligt för en publik på sociala medier ser till att rama in det på rätt sätt och utgå från hur vi konsumerar innehåll i det mobila flödet. Dvs: rätt format, tydlig start och textat (85% konsumerar rörligt på Facebook utan ljud).

 

Nu är det dags för midsommar! Håller alla tummar och tår för att det inte spöregnar. Ses på Instagram! / @karin_winther.