Dela sidan:

Trendspaning: populärast bland unga 2019

Hurra för ett nytt år! För ett år sen startade mitt digitala konsultbolag Winther Wonderland och har sen dess  jobbat som digital kommunikationskonsult för en rad grymma kunder, bland annat Centerpartiet under valrörelsen, SF Studios och Filip & Fredrik för lanseringen av ”Tårtgeneralen” på sociala medier, Bonnierförlagen och Lars Kepler med lanseringen av deras succébok ”Lazarus” och en lång rad ännu hemliga projekt.  Jag hann dessutom vara juryordförande för Guldtuben och flänga kors och tvärs som föreläsare över hela Sverige. Nu ser jag fram emot ett lika spännande 2019!

En av årsskiftets många fördelar är den uppsjö av trendspaningar som publiceras. En av de roligare läsningarna är Snapchats ”Looking forward – Predicting Trends of 2019” där bolaget listar ämnen och trender de tror kommer att växa i popularitet under året. Analysen är baserad på bolagets egen data och insikter kring vad Gen Z pratar om på deras egna plattform, vilket gör det extra intressant.

Snapchat må ha tappat en del millennials-användare till Instagram Stories, men är fortfarande den mest populära sociala medier-plattformen för Gen Z.

Enligt Internetstiftelsens rapport ”Svenskarna och Internet” fortsätter Snapchat att växa i Sverige. Användningen ökar i alla åldrar och den överlägset största användningen sker i åldrarna 12-25 år (Gen Z).  Samtidigt växer Snapchat mest i åldersgruppen 25-35 år, där 52% använder appen.

För att förstå vad som kan bli stora trender i unga målgrupper under 2019 är detta med andra ord utmärkt läsning! Här kommer en sammanfattning.

Tech:  Man ser ett växande intresse för Apples trådösa lurar AirPods hos sina användare såväl som mobila betallösningar som t ex ”Cash App”, där den svenska motsvarigheten givetvis är ”Swish”.

 

Gaming:  Inom gaming lyfter man fram några spel som kommer fortsätta att öka i popularitet under 2019: Minecraft, Fortnite, Call of Duty, och Red Dead Redemption 2. Spel är framförallt av stort intresse bland Snapchats manliga användare.

 

Musik:  Hip hop fortsätter att dominera såklart!. Snapchat ser mycket buzz kring LA-rapparen Blueface, som ökar i popularitet överlag. Nyligen mördade rapparen XXXTentacion (lika kontroversiell som begåvad) och NBA YoungBoy fortsätter dominera bland manliga användare medan K-popbandet BTS och indieartisten Billie Eilish dominerar hos Snapchats kvinnliga publik. Även hyllade rapparen Cardi B kommer att vara fortsatt poppis under 2019.

 

Slang: Älskar den här kategorin! Det ska bli spännande att se vilka av dessa som tar fasta eller fortsätter växa i Sverige, slang tenderar ju att ha ett minst lika livligt lokalt som globalt liv.

 

Beauty & Mode:  Enligt Snapchats data kommer deras kvinnliga användare att föredra en mer ”naturlig” look när det gäller beauty: tänk bobs och ”clean and fresh” makeup. Modemässigt är tonåringar peppade på mer vintage och plagg med batik och neon under 2019.

Animation Domination Lol Gif By gif - Find & Share on GIPHY

Är som vanligt nyfiken på vad mer ni vill läsa om! Hör av er på Instagram (@karin_winther) eller på Snapchat (karin.winther).