Dela sidan:

Trender: Så blir sociala medier 2019

London-baserade We Are Social, en av världens tyngsta sociala medier-byråer, släpper årligen trendrapporten ”Think Forward”. Där kartläggs hur nya trender och förändringar hos konsumenter på sociala medier påverkar det kommande året – och hur företag bör agera på det i sin digitala kommunikation. Det är spännande läsning! Framförallt för alla som vill förstå mer om yngre generationers användande av sociala medier. Jag har valt ut några områden från rapporten som jag tycker är extra intressanta att titta närmare på.

Live

Konsumtion av innehåll på sociala medier är ju i konstant förändring, men just nu är vi mitt uppe i ett större skifte. Vi är inte lika intresserade av snabbtuggad content som tidigare. Studier visar att hälften s.k. ”social natives” (personer som har vuxit upp med smartphones) vill ha andrum från traditionellt innehåll på sociala medier. Många söker sig därmed bort från nyhetsflödet på jakt efter mer meningsfullt innehåll.

Nu krävs det mer substans för att få oss att haja till och sluta scrolla i flödet. Den här förändringen verkar sammanfalla med en växande preferens för live. Enligt Facebook är 20% av allt videoinnehåll på deras plattform nu live-video och användare tillbringar mer än tre gånger så lång tid med en live-video än ett vanligt videoklipp. Det verkar också som att yngre generationer, som Generation Z och Millenials, hittar den substansen i liveformatets oförutsägbarhet, äkthet och oscriptade kaos.

Jag har själv jobbat mycket med livesändningar på sociala medier, både som producent och som coach för bland annat politiker i hur man bygger engagerande livesändningar på Instagram, Facebook, Youtube och Twitter. Under mitt arbete som digital producent för Filip Hammars och Fredriks Wikingssons långfilm ”Tårtgeneralen” producerade jag bland annat livesändningar med dem som en del av lanseringsstrategin på sociala medier. Syftet med att ha en interaktiv frågestund med Fredrik och Filip som en av komponenterna handlade just om att låta fansen få direktkontakt med dem: att ställa frågor och få svar i realtid. Något som skapade  mycket engagemang hos publiken då vi sände live samtidigt på både Instagram och Facebook.

Live: Fråga Filip & Fredrik om Tårtgeneralen!

Gepostet von SF Studios am Freitag, 2. März 2018

 

Live är ett format som engagerar och skapar samtal på sociala medier, långt efter att sändningen tagit slut.  Alla konsumenter är inte där än, men live är ett format dit många är på väg. För att vara relevanta måste varumärken hänga med i den utvecklingen – eller riskera att hamna på efterkälken.

 

Nischade memes

Vi tröttnar aldrig på memes – och varför skulle vi göra det? Det är ett genialt sätt att med humor förmedla budskap under de få sekunder vi har att fånga uppmärksamhet i det mobila flödet. Nu är det dags för memes 2.0: nischade memes, en vidareutveckling som skiljer sig från vanliga memes genom att funka som ett smalt internskämt.

Själva poängen är att innehållet inte ska resonera med den stora massan utan helt enkelt exkludera dem som inte fattar referenserna. Instagram-kontot ThrowBackMachine med sina 100 000+ följare är ett bra exempel. Kontot är fullsmockat med nischade memes som enbart riktar sig mot 90-talister, där de flesta inlägg helt enkelt flyger över huvudet på en äldre publik – men istället skapar en djupare connection mellan dem som fattar grejen. För varumärken som lyckas hitta rätt tonträff med nischade memes är det klockrent sätt att skapa engagemang.

 

 

Fejkad autenticitet 

Virtuella influencers och digitala avatarer som Lil’Miquela och Shudu har visar hur medvetet fejkad och fiktiv autenticitet kan få en positiv respons – och miljontals följare. Det här är både intressant och motsägelsefullt, med tanke på att ärlighet och autenticitet är hett eftertraktad valuta på sociala medier. Om ni har missat just de här fiktiva profilerna, börja följa dem på Instagram bums! De kommer förgylla ert flöde. Kolla också in Lil’Miquelas ”kompis” Blakwo.

(Jag har gjort en djupdykning kring just virtuella influencers i en trendspaning i kommande Veckans Affärer. Håll utkik!)

 

Lokal förankring

I takt med globaliseringen blir konsumenter alltmer lokalt engagerade. För att företag och organisationer ska kunna ha meningsfull kommunikation med sina kunder blir det därför alltmer viktigt att fokusera på det lokala perspektivet i kombination med gedigen research och förmågan att hitta rätt tonträff.

 

Artificiell Intelligens

Användningsområden för AI inom kommunikation och marknadsföring är förstås bara i sin linda. Men de varumärken som redan använder big data och maskininlärning för att analysera trender och lära känna sin publik, ligger steget före. Vid det här laget handlar det om att använda maskininlärningstjänster för att tolka information, effektivisera arbetet kring research och insikter genom att hitta mönster baserat på våra beteenden online.

 

Du kan läsa hela ”Think Forward 2019” här. 

Är som vanligt nyfiken på vad mer ni vill läsa om! Hör av er på Instagram (@karin_winther) eller på Snapchat (karin.winther)

tomgalle GIF - Find & Share on GIPHY